۶ نکته‌ی ساده برای شروع عکاسی ورزشی

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
عکاسی از رویدادهای ورزشی با وجود دشواری، لذت‌بخش است. این کار به تمرین و تجهیزات مناسب و کمی بخت و اقبال نیاز دارد.
تبلیغات

در گذشته، مطالب آموزشی زیادی درباره‌ی عکاسی ورزشی برای مبتدی‌ها دردسترس نبود و آن‌ها ناچار به یادگیری از عکاس‌های ورزشی حرفه‌ای و استفاده از تکنیک‌های مشابه در سایر زمینه‌های عکاسی مثل عکاسی از پرندگان بودند. این درحالی‌ است که همه‌ی عکاس‌های ورزشی شیوه‌ی مخصوص و به‌اصطلاح «فوت کوزه‌گری» خود را دارند. درواقع، هیچ راهنمای صریحی برای شروع به کار فرد مبتدی در این زمینه‌ وجود ندارد. درادامه، شش نکته‌ی ابتدایی را برای کسانی مطرح می‌کنیم که به شروع عکاسی ورزشی علاقه دارند.

عکاسی ورزشی sport photography

۱. ورزشی را بشناسید که از آن عکاسی می‌کنید

مطالعه‌ی قوانین بازی و تماشای ویدئوهای ورزش مدنظر همیشه مفید است. این کار به شما امکان می‌دهد پیشاپیش، عکس‌های بالقوه را در ذهن خود تصویرسازی و نحوه‌ی عکاسی از صحنه‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنید.

sport photography عکاسی ورزشی ژیمناستیک

۲. از فوکوس خودکار و ردیابی موضوع استفاده کنید

فوکوس خودکار و ردیابی سوژه عصای دست عکاس‌های ورزشی هستند. فوکوس خودکار باعث می‌شود سوژه‌ی عکاسی در فریم واضح باقی بماند؛ درحالی‌که ردیابی به دوربین امکان می‌دهد فوکوس روی هدف درستی باشد. در عکاسی ورزشی بهتر است فوکوس خودکار در حالت «پیوسته» (AF-C) تنظیم شود تا مطمئن شوید سوژه‌ای که برای عکاسی دنبال می‌کنید، همواره در فوکوس باقی می‌ماند.

دوربین‌های مدرن امروزی حالت‌های ردیابی ویژه‌ای (ردیابی سه‌بعدی، شناسایی چهره و...) دارند که برای عکاسی ورزشی بسیار کاربردی و مفید هستند. درحالی‌که ردیابی سه‌بعدی در دنبال‌کردن هدف‌های سریعی، مانند ماشین‌های مسابقه و دونده‌ها و ژیمناست‌ها کمک می‌کند، شناسایی چهره توانایی خود را در ورزش‌های رزمی اثبات کرده است. در تمامی موقعیت‌های دیگر می‌توان نقطه‌ی فوکوس را در وسط فریم قرار داد و سوژه را به‌صورت دستی دنبال کرد.

عکاسی ورزشی بوکس sport photography

۳. سرعت شاتر مناسب را به‌کار برید

استفاده از سرعت شاتر درست نکته‌ی اصلی در ثبت واضح حرکت است. اگر سرعت شاتر بیش‌ازحد کم باشد، هدف متحرک در عکس محو و تار خواهد بود. برای ثبت واضح حرکت انسان، سرعت شاتر بهتر است حداقل ۱.۴۰۰ ثانیه باشد. برای ورزش‌هایی با سرعت بالاتر مانند سقوط آزاد، این عدد می‌تواند تا ۱.۱۶۰۰ ثانیه افزایش یابد. برای عکاسی از هدف‌هایی با حرکت‌های سریع‌تر، مثلا قطره‌های آب یا توپ بازی، بهتر است سرعت شاتر را تا ۱.۲۰۰۰ ثانیه افزایش دهید.

عکاسی ورزشی بسکتبال sport photography

برخلاف حالت قبل، می‌توانید از سرعت شاتر پایین برای نمایش حالت و حس حرکت در عکس استفاده کنید. در چنین موقعیت‌هایی، سرعت شاتر در حدود یک ثانیه برای نشان‌‌دادن مسیر حرکت همراه‌با حفظ جزئیات مناسب است.

عکاسی ورزشی شمشیربازی sport photography

۴. لنز‌های زوم سریع تهیه کنید

درکنار این حقیقت که فاصله‌ی بین سوژه‌ی عکس و عکاس به‌طور مداوم درحال‌تغییر است، شرایط نوری محل‌ مسابقات هم معمولا چندان مناسب نیست. درنتیجه برای تطبیق‌پذیری بهتر با محیط و داشتن قابلیت عکاسی در نور کم با سرعت شاتر مناسب، همیشه استفاده از لنز زوم «سریع» پیشنهاد می‌شود. در اصطلاح، لنز با گشودگی دیافراگم بالا یا به‌عبارت‌دیگر، با عدد f کوچک «لنز سریع» گفته می‌شود. با لنز سریع می‌توانید در شرایط نوری یکسان با سرعت شاتر سریع‌تری عکاسی کنید. 

عکاسی ورزشی ژیمناستیک sport photography

برای شروع می‌توانید از لنز ۷۰ تا ۲۰۰میلی‌متری با f2.8 استفاده کنید. چنین لنزی ضمن سبک‌بودن و قیمت ارزان، در خط تولید بیشتر برندهای اصلی موجود است. دیافراگم ۲.۸ برای موقعیت‌های کم‌نور بسیار مناسب است. اگر به زوم بیشتری هم نیاز داشته باشید، می‌توانید از مبدل تله 1.4x استفاده کنید یا با دوربینی با حسگر کوچک‌تر (حسگر کراپ) عکاسی کنید.

عکاسی ورزشی دوچرخه سواری sport photography

۵. احساسات و کنش‌ها را ثبت کنید

تصاویر شادی‌ها و ناامیدی‌ها و تعاملات جزو لحظات اصلی ورزش‌ها هستند که اتفاقات جاری در آن ورزش را روایت می‌کنند. اگر برای عکاسی از رویدادی ورزشی برنامه‌ریزی می‌کنید، حتما در لحظات گرم‌کردن قبل بازی و مراسم جشن پیروزی بعد از بازی حضور داشته باشید. در این لحظات، فرصت بی‌نظیری دارید تا حالت چهره و ابراز احساسات افراد را قبل و حین و بعد رویدادی ورزشی ثبت کنید. 

عکاسی ورزشی احساسات sport photography

به‌خاطر داشته باشید لازم نیست فقط روی بازیکنان تمرکز کنید. اغلب این مربیان و خانواده‌ها و تماشاچیان هستند که منبع احساسات زیبا هستند.

عکاسی ورزشی تماشاچی Sport fans

۶. تمرین و تمرین و تمرین

ممارست باعث تکامل می‌شود. بهترین راه برای پیشرفت این است فرصت‌هایی بیابید که از آن‌ها عکاسی کنید. با باشگاه‌های ورزشی محل زندگی خود ارتباط داشته باشید تا بتوانید اجازه‌ی عکاسی از رویدادهای ورزشی‌شان را کسب کنید. با دیگران آشنا شوید و از عکاس‌های باتجربه‌تر یاد بگیرید که در این رویدادها حضور دارند. 

در آخر اینکه زیاد عکس بگیرید و مداوم تجربه کسب کنید و از هرچیزی و هرکسی یاد بگیرید. فقط ازطریق تمرین مستمر است که می‌توانید پیشرفت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات