۷ تمرین عکاسی برای پیشرفت سریع‌تر

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دنیای عکاسی، دنیای بسیار جذاب و وسیعی است. یاد گرفتن نکات عکاسی حتما به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر داشته باشید. در ادامه با چند تمرین برای عکاسی آشنا می‌شوید.
تبلیغات

مهارت عکاسی مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر، با تمرین کردن قابل بهبود و پیشرفت است. مانند سایر توانایی‌ها، شما نیاز دارید که سخت‌کوشانه تلاش کنید و سعی نمایید در زمینه‌هایی که مهارت کافی ندارید، بیشتر تمرین کنید. یقینا، مانند سایر توانایی‌ها، در عکاسی هم افرادی هستند که استعدادی ذاتی در دیدن صحنه‌های دلربا دارند. با هر میزان مهارت در عکاسی، هفت نکته‌ی زیر به شما کمک خواهد کرد تا عکاسی بهتر شوید.

۱- از دوربین فیلمی استفاده کنید

بسیاری از عکاسانی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به عکاسی پرداخته‌اند، با اتاق تاریک و ظاهر کردن فیلم‌های عکاسی خاطره دارند. در واقع ایده‌ی عکاسی با دوربین‌های فیلمی بسیار جذاب بوده‌ است. اما دوربین‌های دیجیتال، راحتی و آزادی عمل بسیار بیشتری به ما می‌دهند.

دوربین

با این حال، یکی از نقاط ضعف دوربین‌های دیجیتال، آن است که هنگام عکاسی با این نوع دوربین‌ها کاربر بدون نگرانی در مورد عکاسی و هزینه‌های گرفتن تعداد بیشتری عکس به‌خاطر مصرف شدن فیلم عکاسی، بدون ملاحظه به ثبت تصاویر می‌پردازد. همچنین، در دوربین‌های فیلمی به علت آنکه امکان مشاهده‌ی عکس بلافاصله پس از ثبت وجود ندارد، عکاس دقت بسیار بیشتری برای دیدن صحنه و ثبت تصاویر به‌کار می‌گیرد. همه‌ی این مطالب، موجب می‌شود تا شما قبل از ثبت تصاویر در مورد سوژه فکر کنید.

اگر شما برای مدتی عکاسی کرده‌اید و قصد دارید مهارت خود را افزایش دهید، یک دوربین فیلمی کرایه کنید و برای مدتی به کسب تجربه جدید بپردازید. قطعا وقتی دوباره به دوربین DSLR خود بازمی‌گردید، هیجان‌زده خواهید شد!

۲- برای خود یک محدودیت ۶ عکسی تعریف کنید

هر موقع تصمیم گرفتید از یک سوژه عکاسی کنید، برای خود یک محدودیت ۶ عکسی تعریف کنید. اگر پس از گرفتن ۶ عکس باز هم مایل به عکاسی بودید، یکی از تصاویر قبلی را حذف کنید تا بتوانید تصویر جدیدی ثبت نمایید. فایده‌ی این کار آن است که قدرت تحلیل و دقت شما در عکاسی افزایش می‌یابد. همچنین، قرار گرفتن در این محدودیت هنگام عکاسی از یک سوژه، به شما کمک می‌کند تا تمام زوایای پنهان و آشکار سوژه را در همان ۶ عکس خلاصه کنید. برای مثال اگر می‌خواهید از یک فروشگاه عکاسی کنید، ۶ عکس شما می‌تواند شامل سوژه‌های زیر باشد:

  • پرتره‌ای از فروشنده
  • پرتره‌ای از خریدار محصول مدنظر هنگام خرید
  • کلوزآپ از محصول مد نظر
  • عکسی از محیط با زاویه‌ی گسترده
  • عکس کلی از خریداران فروشگاه
  • نکته‌ای جذاب در مورد فروشگاه
فروشگاه اسنیکربوی

پس از آن سعی می‌کنید بهترین عکستان را برای هر مورد ثبت کنید و آن‌ها را با تصاویر بهتری جایگزین کنید. این تمرین را به میزان کافی تکرار کنید، آن‌گاه خواهید دید که عکس‌های شما به شکل چشم‌گیری بهبود خواهند یافت.

۳- از سوژه‌ای که برایتان سخت‌تر است، عکاسی کنید

مقاله‌های مرتبط:

    برای هر عکاسی، سوژه‌های خاصی هستند که ثبت آن‌ها مشکل است. ممکن است برای شما، عکاسی در محیطی با نور کم یا عکاسی از مناظر سخت باشد؛ باید به عکاسی این سوژه‌ها بپردازید تا پیشرفت کنید. ممکن است بگویید این نوع عکاسی کاربردی در زمینه‌ی کاری شما ندارد؛ اما مطمئنا این تمرین درس‌هایی برایتان خواهد داشت که در ادامه‌ی فعالیتتان مفید خواهند بود. برای مثال، ممکن است شما عکاس مجالس عروسی باشید و در زمینه‌ی عکاسی ورزشی فعالیتی نکنید؛ اما پرداختن به عکاسی ورزشی و ثبت تصاویر از اجسام و افراد متحرک با سرعت بالا، به‌طور حتم به مهارت شما در عکاسی از مجالس عروسی هم کمک می‌کند.

    همچنین فعالیت در یک زمینه‌ی جدید عکاسی، ممکن است موجب شود شما عاشق آن زمینه شوید و بقیه‌ی فعالیت هنری خود را صرف آن کنید!

    ۴- با مراکز عکاسی همکاری کنید

    شما می‌توانید با دو نوع مرکز عکاسی همکاری کنید. در برخی از مراکز بعد از آنکه عکس‌هایتان را ارائه کردید، برخی نکات فنی عکس (مانند نویز نداشتن) بدون توجه به مسائلی مانند ترکیب‌بندی و موضوع بررسی می‌شود و عکس شما تایید می‌شود. در انواع دیگری از مراکز تخصصی عکاسی، علاوه‌بر بررسی نکات ذکرشده،‌ عکس‌های شما دستچین می‌شود. برای مثال از ۱۰۰ عکس ارائه‌شده، ۲۰ عکس شما برای ارائه در سایت فروش، گزینش می‌شوند. تعداد عکس‌های پذیرفته‌شده‌ی شما و افزایش آن‌ها با گذر زمان، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت کاریتان خواهد بود.

    عکاسی

    ۵- در شرایط سخت عکاسی کنید

    قانون کلی عکاسی آن است که برای دستیابی به بهترین عکس از یک سوژه‌ی خاص، بهترین زمان را انتخاب کنید. برای مثال بهترین زمان برای عکاسی مناظر، ساعات طلایی و برای پرتره، روزهای ابری است. اما گاهی اوقات شکستن این قوانین، موجب خلق تصاویر خارق‌العاده‌ای می‌شود. همچنین عکاسی در شرایط سخت مانند عکاسی از محیط بیرون هنگام ظهر و عکاسی در نور کم موجب می‌شود تا شما بیشتر فکر و تلاش کنید و از قالب قانون‌های تعیین‌شده بیرون بیایید. این تمرین نه تنها باعث افزایش مهارت شما می‌شود، بلکه، شما را برای مواقع ضروری مواجهه با این شرایط آماده می‌کند.

    ۶- با در نظر داشتن سوژه عکاسی کنید

    شما، خود می‌توانید سوژه‌ای برای عکاسی انتخاب کنید یا از دوستتان بخواهید تا سوژه‌ای به شما بدهد تا روی آن کار کنید. از او بخواهید که جزئیات زیادی را در مورد سوژه‌ی مد نظرش به شما بگوید و پس از انجام عکاسی، با دید تحویل کار به مشتری، عکس را به او ارائه کنید، نواقص احتمالی را برطرف نمایید و در صورت لزوم مجددا عکاسی کنید. این تمرین باعث می‌شود تا شما، تمرکز بسیار بیشتری هنگام عکاسی داشته باشید. اگر شما برای یک مرکز حرفه‌ای عکاسی کار کنید، مطمئنا سوژه‌های مد نظر برای عکاسی را به شما منتقل خواهند کرد.

    ۷- عکس‌هایتان را ویرایش نکنید

    احتمالا زیاد شنیده‌اید که عکاسان پس از ثبت تصاویر نه‌چندان خوب می‌گویند «بعدا آن را اصلاح خواهم کرد»! هدف از ادیت،‌ بهبود تصویر شماست نه ایجاد آن! شما باید همواره سعی کنید تا بهترین تصویر ممکن را ثبت نمایید.

    فتوشاپ برای مک بوک پرو 2016

    بنابراین، هر گاه سوژه‌ی خود را برای عکاسی انتخاب کردید، بدون فکر کردن به ادیت، بهترین عکس ممکن را بگیرید. با این روش، ترکیب‌بندی خود را با دقت انتخاب خواهید کرد و اگر نور محیط مناسب نیست،‌ آن‌قدر صبر می‌کنید تا مناسب شود!

    جمع‌بندی

    نکات بیان‌شده، تنها تمرین‌های ممکن نیستند. شما چه به شکل حرفه‌ای و چه برای سرگرمی عکاسی کنید، به مرور زمان تمرین‌هایی را برای بهبود عکاسی‌تان کشف خواهید کرد. نکته‌ی مهم آن است که همواره به فکر پیشرفت باشید و هیچ موقع در مسیر یادگیری متوقف نشوید.

    تجارب عکاسی و تمرین‌هایی را که به‌کار می‌برید، با ما به اشتراک بگذارید!

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات