چگونه عکس‌های خیره‌کننده‌ای از آتش‌بازی بگیریم

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
عکاسی در تاریکی شب، تکنیک‌های خاص خود را دارد؛ به‌ویژه اگر سوژه‌ی موردنظر نورانی باشد. در این مقاله با تکنیک‌های عکاسی با کیفیت از صحنه‌های آتش‌بازی آشنا می‌شوید.
تبلیغات

یکی از مشکلات رایج در عکاسی با نوردهی بالا (long-exposure)، فوکوس نکردن یا فوکوس پایین روی سوژه‌ها است. جشن‌های آتش‌‌بازی نیز همگی در شب انجام می‌شوند؛ ‌اگر بخواهید از صحنه‌های زیبایی آتش‌بازی عکاسی کنید، چاره‌ای جز عکاسی با نوردهی بالا ندارید.

در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم تا با وجود عکاسی در نوردهی بالا از صحنه‌های آتش‌بازی،‌ عکس‌هایی با فوکوس عالی ثبت کنید.

در ثبت عکس‌های آموزشی در این مقاله از وسایل زیر استفاده شده است:

دوربین: Canon EOS 5D Mark II

لنز: Canon EF 50mm f/1.8

فیلتر: Neutral density filter ND2, 0.3

یک سه‌پایه (tripod) ‌ساده و ارزان قیمت

مراحل آماده‌ سازی

در اولین گام باید با کارایی لنز خود به‌خوبی آشنا شوید و محدودیت‌های آن را بدانید. باید بندانید که هنگام استفاده از لنز، چه زمانی برا ثبت بهترین فوکوس مناسب است تا دقیقا در همان لحظه دکمه‌ی شاتر را فشار دهید.

در گام دوم آماده‌سازی، باید جایگاه سه‌پایه را ثابت و محکم کنید. برای ثبت بهترین تصاویر می‌توانید از ریموت‌های حالت BULB‌ استفاده کنید، تا احتمال تکان‌خوردن سه‌پایه در حین فشردن دکمه‌ی شاتر به صفر برسد. عکاسی در حالت BULB‌ به عکاس اجازه می دهد تا سرعت شاتر طولانی‌تر از ۳۰ ثانیه داشته باشند. البته تصاویر استفاده‌شده در این مقاله با فشردن دکمه‌ی اصلی شاتر ثبت شده‌اند.

تنظیمات دوربین

دامنه‌ی ISO: از ۱۰۰ تا ۴۰۰

دامنه‌ی دیافراگم دوربین: از f/2.8  تا f/7.1

دامنه‌ی سرعت شاتر: ۱ تا ۲ ثانیه در حالت BULB

مراحل گام‌به‌گام ثبت تصویر:

۱. آماده شوید؛ زمانی که صدای شلیک یک ترقه‌ی آتش‌بازی را شنیدید یا نور آن را در آسمان دیدید،‌ سعی کنید محل انفجار و درخشیدن آن را در آسمان پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی درست محل روشن شدن ترقه‌ها، در زیبایی و کادربندی صحیح تصاویر ثبت‌شده بسیار مهم است.

۲. چند ثانیه پیش از اینکه ترقه‌ها در آسمان منفجر شوند، دکمه‌ی شاتر را فشار دهید و نگه دارید (چون عکاسی در حالت BULB انجام می‌شود). این کار را به بدون دستکاری در تنظیمات فوکوس انجام دهید.

۳. به‌محض اینکه ترقه در آسمان منفجر شد، فوکوس دروبین خود را در سریع‌ترین حالت ممکن در قسمت روشن آسمان تنظیم کنید تا به بهترین کیفیت فوکوس دست پیدا کنید. در این حالت، تصاویر آتش‌بازی با فوکوس بالا ثبت خواهند شد.

با استفاده از این ۴ گام ساده، می‌توان تصاویر زیبایی از آتش بازی خلق کرد

۴. به‌محض اینکه به فوکوس دلخواه دست پیدا کردید، دکمه‌ی شاتر را رها کنید تا عکاسی متوقف شود.

با استفاده از این ۴ گام ساده، می‌توانید تصاویر بدون کیفیت و فوکوس از صحنه‌های آتش‌بازی را به تصاویری زیبا در دل تاریک آسمان شب تبدیل کنید. تصاویری با کیفیت و فوکوس بالا و درست مانند اقیانوسی از رنگ‌ها در سیاهی شب.

با تغییر در تنظیمات دیافراگم (f-stop)، عرض هر شاخه نور ثبت‌شده تغییر می‌کند. به‌طور مثال اگر از تنظیمات دیافراگم f/7.1 استفاده کنید، نورهایی که خارج از نقطه‌ی فوکوس به ثبت می‌رسند،‌ باریک و روشن‌تر خواهند بود و ادغام این نور با شاخه‌های رنگی باعث می‌شود این شاخه‌ها، طولانی‌تر و نازک‌تر به‌نظر برسند. در تنظیمات دیافراگم f/2.8، شاخه‌های نور ساطع‌شده از انفجار ترقه‌ها ضخیم و بسیار بزرگ‌تر ثبت می‌شوند که حس و حال کاملا متفاوتی به تصویر می‌دهند.

استفاده از فیلترهای کاهنده‌ی نور (neutral density filter) در هنگام ثبت تصویر از صحنه‌هایی به‌روشنی آتش‌بازی، یک کار واجب است؛ به‌ویژه اگر این عکاسی با تنظیمات دیافراگمی مثل f/2.8 انجام شود. در تصویر ثبت‌شده با این تنظیم، نتایج تقریبا فرانوردهی (Overexposure) شده‌اند. با نگاه کردن در تصویر ثبت‌شده با دیافراگم f/2.8 به‌خوبی می‌توان متوجه شد که رنگ‌های واقعی ساطع‌شده از آتش‌بازی در رنگ سفید حل شده‌اند و نتیجه‌ی ثبت‌شده حاوی رنگ‌های واقعی نیست.

در ادامه برای درک بهتر آموزش،‌ می‌توانید چند تصویر ثبت‌شده با تنظیمات مختلف را ببینید:

عکاسی از آتش بازی

در این تصویر که صحنه‌ی ثبت‌شده از آتش‌بازی شبیه به یک گل است، نوردهی (شروع ثبت تصویر) از وقتی آغاز شد که عکاس رنگ ساقه گل را دیده است (البته مقداری از جرقه‌ها درست قبل از منفجر شدن ترقه هم در این تصویر ثبت شده‌اند). درست وقتی که ترقه منجر شد، ‌عکاس فوکوس تصویر را به‌سمت مرکز گل برد و بعد نوردهی را متوقف کرد (پایان ثبت تصویر).

عکاسی از آتش بازی

این تصویر هم مانند تصویر بالا است؛ با این تفاوت که نوردهی دقیقا لحظاتی قبل از انفجار آغاز شده و در نتیجه ساقه‌ی گل در این تصویر ثبت نشده است. گلبرگ‌های ضخیم‌تر در گل ثبت‌شده در این تصویر، نتیجه‌ی تنظیم دیافراگم روی تنظیمات f/8 است.

عکاسی از آتش بازی

این تصویر هم مثال خوبی است که نتیجه‌ی عکاسی با تنظیمات دیافراگم f/2.8 چگونه می‌تواند باشد. در این تصویر به‌سختی می‌توان اثری از شاخه و برگ گل‌مانند دید؛ بیشتر شبیه به یک تصویر میکروسکوپی از تعدادی ویروس است. دلیل هم این است که تنظیمات مجدد فوکوس بسیار سریع و البته دقیق انجام گرفته است. ثبت جرقه‌های قبل از انفجار، از دیگر ویژگی‌های ثبت تصویر با این تنظیمات است. دقت کنید که تفاوت در این سه تصویر تنها به‌خاطر تفاوت در زمان‌ بوده است و این تصاویر، اهمیت مقوله‌ی زمان‌بندی در عکاسی را به‌خوبی نشان می‌دهند.

البته در عکاسی از آتش‌بازی می‌توان مراحل فوکوس و خارج از فوکوس را جا‌به‌جا کرد تا تصاویری متفاوت ثبت شود. یعنی باید قبل از فشردن دکمه‌ی شاتر، در حالت فوکوس عکاسی را آغاز کنید و به‌محض انفجار و چند لحظه قبل از برداشتن انگشت از روی دکمه‌ی شاتر، فوکوس را غیرمتمرکز کنید. در صورت استفاده از این تکنیک، تصاویر ثبت‌شده شبیه به موارد زیر خواهند بود:

عکاسی از آتش بازی

در تصویر ثبت‌شده‌ی بالا همان‌گونه که گفته شد، شروع عکاسی با حالت فوکوس و پایان آن با حالت خارج از فوکوس بوده است. با تنظیمات دیافراگم که در حالت بسته قرار دارد، نتایج ثبت‌شده به این شکل است که ابتدای لحظه‌ی انفجار با فوکوس و دقت زیادی نشان داده می‌شود؛ ولی هرچه به‌سمت انتهای شاخه‌های نور حرکت کنیم، تصویر تار و ضخیم‌تر می‌شود. فراموش نکنید گاهی ممکن است از لحظه‌ی پرتاب ترقه تا لحظه‌ی منفجر شدن آن بیش از حالت عادی طول بکشد؛ در این شرایط، عکاسی خود را متوقف نکنید. انگشت خود را هنگامی از روی دکمه‌ی شاتر بردارید که انفجار به‌اتمام رسیده باشد. مطمئن باشید تصاویر متفاوتی ثبت خواهید کرد.

عکاسی از آتش بازی

تصویر بالا، نمونه‌ی خوب و البته جذابی برای استفاده ار تکنیک فوکوس برعکس است. در لحظه‌ی ثبت این تصویر، چند ترقه به‌طور همزمان منفجر شده‌اند. این اتفاق باعث می‌شود که در لحظه‌ی ثبت تصویر،‌ اثر هر انفجار بر انفجار کناری هم ثبت شود؛ که این موضوع باعث ثبت تصاویر متفاوت و زیباتر شده است. همان‌گونه که گفته شد، حالت دوربین در لحظه‌ی ابتدایی عکاسی در این تصویر در شرایط فوکوس بوده که در لحظات پایانی کار به حالت غیرفوکوس تبدیل شده است. شاید بتوان به این عکس لقب زیباترین عکس از کل مجموعه را داد.

بعد از عکاسی از آتش‌بازی، کمی ویرایش (ادیت) روی این تصاویر اعمال شده؛ که دلیل آن هم زیباتر شدن عکس‌ها بوده است. همچنین اعمال کمی ویرایش باعث می‌شود تصویر پس‌زمینه که تاریکی آسمان شب را نمایش می‌دهد، به رنگ مشکی یک‌دست تیره تبدیل شود. ویرایش های اعمال‌شده به شرح زیر هستند:

۱. کنتراست +۱۵

۲. اسلایدر مربوط به رنگ مشکی تا حد ممکن و البته به‌شرط دقت در حذف نشدن جزییات تصویر تا حد ممکن پایین آورده شود.

۳. Mild saturation +5  

(در هنگام ثبت این ویرایش مراقب باشید که جزییات رنگ‌ها از بین نرود، در غیر این‌صورت تصاویر شما غیرواقعی به‌نظر می‌رسند)

در پایان فراموش نکنید که زمان‌بندی و فوکوس دقیق، دو مهارت اصلی در بحث عکاسی به‌ویژه عکاسی در حالت نوردهی بالا هستند. با استفاده‌ی درست از این دو مهارت، می‌توانید در نورهای کم و شرایط تاریک هم تصاویر زیبایی خلق کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات