استاندارد ایزو 12.800 برای چه چیزی مناسب است؟

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایزو به میزان حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور ورودی گفته می‌شود. هر چه‌قدر این عدد کوچک‌تر باشد، حساسیت سنسور شما کمتر می‌شود و نویز عکس کاهش می‌یابد و هر چه بالاتر برود، بالعکس.
تبلیغات

نویسنده مطلب می‌گوید: «۱۰ سال پیش، هنگام عکاسی از یک نیزه در یک باشگاه کم نور، دوربین نیکون D3 واقعا آزاردهنده بود. محدوده قابل توسعه 6400-200 ایزو(ISO) اجازه عکاسی با یک لنز 70-24 میلی متری f/2.8 در حدود 20/1 ثانیه را داد؛ برای سرعت بخشیدن و تسریع انجام کار به اندازه‌ی کافی خوب بود.»

همگام با پیشرفت تکنولوژی، ایزو از یک نقطه بزرگ استرس برای عکاسان به یک تفکر ثانویه تبدیل شد. حتی با محدوده‌های فشرده پویا، برای عکاسان ورزشی مساله‌ای بسیار معمول است؛ به‌طوری‌که افراد زمان نیاز به عکس سه‌بعدی با کیفیت، در استاندارد ایزو 2000 یا بالاتر عکاسی می‌کنند.

گاهی این سوال پیش می‌آید که جنبه کاربردی همه این موارد چیست؟ وقتی فضا تاریک است، عکاس باید به جای تکیه بر ایزوهای بالا و عجیب، تجهیزات روشنایی تهیه کند، حتی اگر روشنایی منبع نوری مثل فلش تلفن‌های هوشمندشان باشد. به چه وسایلی برای عکاسی از فضاهای کم‌نور نیاز داریم؟

تحقیقات زیادی درباره نور درخشنده کرم شب‌تاب‌ که به راحتی در دسترس نیست، نشان داده که نور ساتع شده از این جانوران حدود 0.0314  لومن (Lumen‌) است. به عبارت دیگر، ممکن است حدود ۳۰ هزار کرم شب تاب به هم نزدیک شوند تا خروجی, روشنایی متوسط لامپ شصت وات را تولید کنند.

برای واضح‌تر شدن این موضوع، Tsuneaki Hiramatsu استاد عکاسی از حشرات شب‌تاب اغلب با لنز پنجاه میلی‌متری f/1.4 در استاندارد ایزو 3200 و هشت ثانیه نوردهی عکس می‌گیرند.

Hiramatsu در کاری که انجام می‌دهد ماهر است و حدود ۱۵ سال از حشرات شب تاب عکاسی کرده است. نوردهی طولانی او به وضوح به یک چهارپایه نیاز دارد، اما نوردهی طولانی او هم چنین اجازه روشنایی عناصر پشت زمینه را بدون نویزهای زیادی در مناطق سایه می‌دهد.

در تصویر زیر تصویر عکاسی را می‌بینید که با یک قایق کوچک در یک رودخانه آرام سفر می‌کند و در حال تلاش برای فوکوس است. ماه قرص کامل است، عکاس در سایه درختان پنهان شده تا حشرات شب‌تاب را ببیند.

ایزو 12.800

عکس ۲۸ میلی‌متری در 1/8 ثانیه در ایزو 12.500. توسط Allen Murabayashi 

ایزو 12.800

عکس ۲۸ میلی‌متری در 1/8 ثانیه در ایزو 12.500. توسط Allen Murabayashi

تصویر نهایی چیزی نیست که درباره‌ی آن بتوان نوشت، اما حداقل نزدیک به شکار بعضی از شگفتی‌های شب است.

ایزو 12.800

عکس ۲۸ میلی‌متری در 1/8 ثانیه در ایزو 12.500. توسط Allen Murabayashi

ایزو 12.800
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات