داینامیک رنج در عکاسی چیست

پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با مفهوم داینامیک رنج در عکاسی در خلق تصاویر بهتر با سایه‌روشن‌های قوی‌تر به شما کمک می‌کند. درک تفاوت بین تیرگی روشنی‌ و ایجاد تعادل بین آن‌ها در هر شرایطی نیاز یک عکاس به شمار می‌رود.
تبلیغات

مفهوم «داینامیک رنج» در عکاسی به معنی تفاوت بین تیره‌ترین و روشن‌ترین سایه‌روشن‌ها، یا همان سیاه و سفید خالص است. غالبا برای نشان دادن توانایی دوربین، در مورد حداکثر داینامیک رنج بحث می‌شود.

واحد اندازه‌گیری داینامیک رنج «استاپ» است. افزایش یک استاپ به معنی دو برابر شدن سطح روشنایی است. چشم انسان در شرایط ایده‌آل قادر به دریافت تقریبا  ۲۰ استاپ داینامیک رنج است. بنابراین تاریک‌ترین سایه‌روشن‌های قابل دریافت در هر زمان، تقریبا یک میلیون بار تاریک‌تر از روشن‌ترین سایه‌روشن‌ها در یک صحنه‌ی یکسان هستند. به این شیوه می‌توانید جزئیات سایه‌های تاریک را در یک روز روشن و آفتابی ببینید.

دوربین‌ها نسبت به چشم انسان، داینامیک رنج کمتری دارند؛ البته این شکاف در حال کم شدن است. بهترین دوربین‌های مدرن مثل نیکون D810، می‌توانند به کمتر از ۱۵ استاپ داینامیک رنج تنها در یک عکس دست پیدا کنند. اکثر دوربین‌های دیجیتال برای تعداد ۱۲ تا ۱۴ نگاتیو فیلم می‌توانند به رقم تقریبی ۱۳ برسند. به همین دلیل وقتی در یک روز آفتابی عکاسی می‌کنید، اغلب اوقات با انتخاب نحوه‌ی تابش نور می‌توانید آن‌ها را به سفید خالص تبدیل کنید یا با افزایش سایه‌ها در تصویر نهایی به سیاه خالص برسید.

در این عکس، نورپردازی مناسب را برای هایلایت‌ها انتخاب کردیم. کل جزئیات سایه در بوته‌ها به رنگ سیاه هستند؛ اما آسمان به رنگ آبی است.

تصویر ۱

در این عکس، نورپردازی صحیح را برای سایه‌ها انجام دادیم. حالا می‌توانید جزئیات سایه را ببینید؛ اما آسمان به رنگ سفید است.

تصویر ۲

یکی از مشکلات داینامیک رنج این است که دوربین‌ها می‌توانند تا ۱۴ استاپ را ثبت کنند؛ ولی بهترین صفحات نمایش تنها تا سقف ۱۰ استاپ را نمایش می‌دهند و تصاویر چاپ‌شده هم به‌طور کلی به همین میزان می‌رسند. این یعنی دوربین شما اطلاعات زیادی ثبت کرده است؛ ولی راهی برای نمایش یکجای کل اطلاعات وجود ندارد که به همین دلیل، باید از برخی جزئیات صرف نظر کنید.

در اینجا همان عکس نشان داده شده است؛ اما این بار طوری آن را ویرایش کردیم که داینامیک رنج، بهتر با صفحه‌ی نمایش تطبیق پیدا کند. برای انجام این کار جزئیات سایه را روشن و جزئیات هایلایت را تیره کردیم.

تصویر ۳

این عکس کاملا نزدیک به محدوده‌ی دوربین است. سایه‌ها کاملاً خوب به نظر می‌رسند و آسمان نیز کاملا آبی است؛ اما چند لکه‌ی اضافه دورتادور ابرها وجود دارد. این لکه‌ها کاملا سفید هستند و با کمی ویرایش در فتوشاپ می‌توان آن‌ها را تغییر داد. به همین دلیل گذار بین آن‌ها و آسمان خوب به نظر نمی‌رسد.

یک روش برای غلبه بر مشکلات داینامیک رنج، استفاده از عکاسی HDR است.

یک روش برای غلبه بر مشکلات داینامیک رنج توسط عکاسان، عکاسی با داینامیک رنج بالا یا عکاسی HDR است. در عکاسی HDR، اکسپوژرهای مختلف را برای ساخت یک تصویر نهایی با یکدیگر ترکیب می‌کنید. برای خلق این تصویر دو اکسپوژر را در یک نرم‌افزار HDR ترکیب کردیم.

تصویر ۴

همان‌طور که می‌بینید، آسمان و بوته‌ها به‌خوبی نورپردازی شده‌اند؛ ولی رنگ‌پردازی تا اندازه‌ای عجیب است که یکی از چالش‌های عکاسی HDR محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات