نگاهی نزدیک به امکانات و قابلیت‌های اندروید کیت‌کت

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
مطالعه 13 دقیقه
نسخه‌ی جدید اندروید 4.4 با نام کیت‌کت چندی پیش رونمایی شد. هرچند مشخصه‌های ظاهری و قابلیت‌های اصلی این سیستم عامل در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، تغییرات چشم‌گیری نداشته‌اند، با این حال نباید فراموش کرد که اندروید 4.4 کیت‌کت نقطه‌ی عطفی در استراتژی‌های گوگل محسوب می‌شود. گوگل با معرفی این سیستم عامل، درصدد رفع محدودیت‌های سخت‌افزاری و یکپارچه‌سازی اندروید برآمد. در ادامه بسیاری از ویژگی‌های این نسخه را معرفی خواهیم کرد، پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ارزیابی قابلیت‌های اندروید کیت‌کت با بررسی نکسوس 5، به عنوان تنها گوشی مجهز به این سیستم عامل انجام شده است. بنا بر این در نظر داشته باشید که بروزرسانی سایر گوشی‌ها به این نسخه ممکن است با تغییرات در برخی بخش‌ها نیز همراه شود.

ظاهری جدید در عین سادگی

اندروید کیت‌کت از سبک طراحی مینی‌مالیستی بهره می‌برد و در عین حال ظاهر کلی خود را از نسخه‌ی ساندویچ بستنی به ارث برده است. ارزیابی ظاهری این سیستم عامل فقط در نکسوس 5 انجام شده‌اند با این حال، با اطمینان قابل‌قبولی می‌توان گفت که اگر تلفن همراه شما مجهز به یکی از رابط‌های کاربری مرسوم مثل Sense اچ تی سی یا TouchWiz سامسونگ باشد، آنگاه تغییرات ظاهری قابل‌توجهی را در نسخه‌ی جدید مشاهده نخواهید کرد و بیشتر ویژگی‌های بصری آن مشابه با نکسوس 5 خواهد بود.

صفحات خانگی (Home) در اندروید کیت‌کت اندکی متفاوت به نظر می‌رسند. آیکون‌های این قسمت اکنون بزرگ‌تر از قبل شده‌ و فونت‌ها  نیز بصورت فشرده درج گردیده‌اند. نوار وضعیت بالای صفحه شفاف شده و با پس‌زمینه گوشی یکپارچه گردیده است. طبق ادعای گوگل، اکنون اپلیکیشن‌ها می‌توانند نهایت بهره را از نوار وضعیت جدید ببرند. به عنوان مثال اپلیکیشن توییتر در این قسمت با پس زمینه‌ای آبی‌رنگ قابل تشخیص بوده و از این طریق دسترسی سریع به آن امکان‌پذیر خواهد بود.

home-screen

تعداد صفحات Home به صورت پیش‌فرض دو عدد است که البته امکان افزودن صفحات جدید نیز وجود دارد. برای این کار کافی است آیکون یک اپلیکیشن را لمس کرده و انگشتتان را روی آن نگه دارید سپس با کشاندن آن به طرفین صفحه، صفحات جدید ظاهر خواهند شد. ویرایش محتویات صفحه‌های Home نیز همانند رابط‌های کاربری متداول دنبال می‌شود. برای این کار، صفحه را لمس کرده و کمی مکث کنید، سپس از پنجره‌ی باز شده، صفحه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

البته با همین ژست حرکتی، منوی جدیدی نیز ظاهر خواهد شد که به کمک آن می‌توانید پس زمینه گوشی را تغییر دهید و یا ویجت‌های مختلف را اضافه نمایید. در این منو گزینه‌ای به نام Setting نیز به چشم می‌خورد که با انتخاب آن وارد تنظیمات جستجوی گوگل خواهید شد (نه تنظیمات گوشی) که این موضوع کمی عجیب و غیر منتظره به نظر می‌رسد. با انتخاب گزینه‌ی Wallpapers، مجموعه‌ای از تصاویر جدید که مخصوص کیت‌کت طراحی شده‌اند، در قالب لینک‌های تصویری (thumbnails) نمایش داده می‌شوند. در سمت چپ همین صفحه گزینه‌ایی جهت انتخاب عکس‌های گالری شما قرار دارد. بر خلاف گذشته، دیگر مجبور نیستید که عکس‌های گالری را با بریدن (Crop) به والپیپر گوشی تبدیل کنید و این بار اندروید کیت‌کت نمایی تمام‌صفحه از آن‌ها را به عنوان والپیپر گوشی به شما پیشنهاد می‌دهد.

صفحه‌ی فهرست اپلیکیشن‌ها هم جذاب‌تر شده است و دیگر اثری از آیکون Google Play در گوشه سمت راست بالای صفحه و همچنین ویجت‌ها به چشم نمی‌خورد. در واقع فقط اپلیکیشن‌ها در این قسمت جای دارند. پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها نیز شفاف بوده و تصویر والپیپر گوشی از این قسمت نیز نمایان است.

APP-DRAWER

آنچه که کماکان بدون تغییر مانده نوار اعلانات (notification) است. علاوه بر این، نوار جستجوی گوگل نیز که در اندروید 4.0 در بالای صفحات خانگی قرار داشت همچنان در همان محل قرار گرفته و امکان حذف آن نیز وجود ندارد مگر اینکه از لانچر یا رام‌های جدید استفاده کنید.

اکنون به صفحه‌ی قفل گوشی می‌پردازیم. به نظر نمی‌رسد که این مورد تفاوت زیادی با نمونه‌های بکار رفته در نسخه‌ها‌ی 4.2 یا 4.3 این سیستم عامل داشته باشد. با این حال در این بخش شاهد یک ویجت موزیک جدید هستیم که از طریق آن و بدون نیاز به گشودن قفل صفحه نمایش می‌توانید به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید.

MUSIC

وقتی از طریق اپلیکیشن موزیک گوگل قطعه‌ای را پخش می‌کنید، پوستر آلبوم و آهنگ مورد نظر به صورت تمام صفحه (Full Screen) بر روی صفحه قفل گوشی نمایش داده می‌شود. به همین ترتیب هنگامی که از طریق کروم‌کست ویدئویی را در دستگاه دیگری پخش می‌کنید، تماشای هم‌زمان آن در صفحه‌ی قفل گوشی و حتی کنترل عملیات اجرا یا توقف آن نیز برایتان امکان‌پذیر خواهد بود.

البته در صورت استفاده از سایر اپلیکیشن‌های موزیک، طرح  آلبوم نمایش داده  نمی‌شود، اما آیکون آن اپلیکیشن، عنوان آهنگ و خواننده در این صفحه قابل مشاهده خواهد بود. اگر چه اپلیکیشن‌هایی مانند Spotify و Pandora نیز امکان کنترل پلیر از طریق قفل صفحه نمایش را فراهم می‌سازند، اما همراهی آن‌ها با ویجت جدید، ترکیب بی نقصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

علاوه بر این می‌توان ویجت‌های بیشتری نیز به صفحه قفل گوشی اضافه کرد. برای این کار باید اطمینان حاصل کنید که چک‌باکس Enable Widget در بخش تنظیمات امنیتی (security setting) انتخاب شده باشد.

گوگل یک قابلیت شناور جدید نیز برای برخی اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته است. هنگامی که مشغول تماشای ویدئو، خواندن کتاب یا اجرای یک گیم باشید، نوار وضعیت و دکمه‌های مجازی پایین صفحه ناپدید شده و مانع حواس‌پرتی احتمالی شما خواهد شد.

دسترسی راحت به Google Now

دستیار صوتی Google Now، دسترسی به اطلاعاتی را که ممکن است در یک مکان خاص به آن‌ها احتیاج داشته باشید، ممکن می‌سازد. این اپلیکیشن توسط تعدادی کارت‌ معین، اطلاعات زمانی و مکانی ملاقات‌ها و همچنین مدت زمان طی مسافت را (جهت مدیریت بهتر سفرهای کاری) در اختیارتان قرار می‌دهد. کارت‌های مربوط به آب و هوا و نتایج مسابقات ورزشی نیز اطلاعات مرتبط را نمایش می‌دهند. به نظر می‌رسد که Google Now در کیت‌کت، بیش از هر زمان دیگری توانمند شده است.

به کمک لانچر خاصی که گوگل برای نکسوس 5 در نظر گرفته است دسترسی به Google Now نیز آسان‌تر از همیشه خواهد بود. در واقع جهت فعال‌سازی جستجوی صوتی کافی است که قفل صفحه نمایش را باز کرده و عبارت OK Google را بیان کنید. همچنین جهت غیر فعال کردن آن می‌توانید صفحه را لمس کرده و به سمت چپ بکشید. توجه داشته باشید که قابلیت صوتی مخصوص لانچر نکسوس 5 بوده و مستقل از سیستم عامل عمل می‌کند. 

google-now

در تلفن‌های Moto X، Droid Ultra، Droid Maxx و Droid Mini نیز امکان فعال‌سازی صوتی سرویس جستجو وجود دارد اما تا به این لحظه، نکسوس 5 تنها گوشی مبتنی بر اندروید 4.4 است که از این  قابلیت‌ بهره می‌گیرد. با این حال به لطف بهبودهایی که در سرویس جستجوی اندروید کیت‌کت صورت گرفته، سایر تلفن‌های هوشمند نیز از مزایای این سیستم عامل بی نصیب نخواهند ماند; گوگل به کمک اندروید کیت‌کت به عمق تلفن همراهتان نفوذ خواهد کرد و داده‌ها را از دل اپلیکیشن‌ها نیز بیرون خواهد کشید. برای مثال تصور کنید که اپلیکیشن OpenTable که نرم‌افزاری مخصوص رزرو آنلاین رستوران‌ها است، روی تلفن شما نصب شده باشد. در این صورت با جستجوی نام یک رستوران خاص در Google Now، علاوه بر اینکه نتایج مرتبط نمایش داده می‌شوند، گزینه‌ای نیز جهت فعال‌سازی اپلیکیشن OpenTable در پایین صفحه‌ی نتایج‌ ظاهر خواهد شد. با انتخاب این گزینه، بلافاصله به صفحه رزرویشن رستوران مورد نظر نیز هدایت می‌شوید. گوگل اعلام داشته که این قابلیت با اپلیکیشن‌هایی مثل OpenTable، Etsy، Flixster، Moviefone، Newegg سازگار بوده و به زودی اپلیکیشن‌های بیشتری نیز به این لیست اضافه خواهند شد.

علاوه بر این، اکنون تعدادی کارت جدید نیز به Google Now اضافه شده است. یکی از این کارت‌ها مخصوص نمایش اخبار و بروزرسانی‌های منابع مختلف بوده و در مقایسه با خبرخوان‌های الکترونیکی (RSS reader) هوشمندتر عمل می‌کند. کارت دیگر نیز با تشخیص جستارهای مرتبط، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. برای مثال مواردی نظیر «Nexus 5» و «Android Kitkat» در یک گروه جای می‌گیرند.

طبق اظهارات گوگل، کارت‌هایی با قابلیت تشخیص و اعلام «رویدادهای محبوب» نیز در آینده به Google Now اضافه خواهند شد. برای مثال تصور کنید که شهر شما در شرف برگزاری مراسم مهمی باشد و در عین حال کاربران بسیاری نیز این رویداد را در گوگل جستجو کرده باشند. در این صورت اطلاعات مکانی و زمانی این مراسم و سایر جزئیات مرتبط، توسط کارتی در Google Now نمایش داده می‌شوند.

شماره‌گیر هوشمند

اندروید کیت‌کت به شماره‌گیر جدیدی مجهز شده است. این شماره‌گیر مخاطبانی را که بیشتر با آن‌ها در تماس هستید به خاطر می‌سپارد و اسامی آن‌ها را در محلی با دسترسی بیشتر قرار می‌دهد. در واقع هنگامی که وارد شماره‌گیر تلفنتان می‌شوید، صفحه کلید آن ناپدید شده و لیست مخاطبانی که اولویت بیشتری دارند نمایش داده می‌شود. این صفحه کلید از طریق آیکونی که در پایین صفحه قرار دارد، براحتی در دسترس کاربر خواهد بود.

dialer

شماره‌گیر اندروید کیت‌کت با سرویس جستجوی گوگل و Google Maps نیز در تعامل است. به عبارتی دیگر، اکنون بدون استفاده‌ی مستقیم از سرویس‌های جستجو و نقشه‌ی گوگل و تنها به کمک شماره‌گیر گوشی می‌توانید مراکز کسب و کار را پیدا کرده و با آن‌ها تماس حاصل کنید. برای این‌کار کافی است که وارد شماره‌گیر تلفنتان شده و بخشی از نام مرکز مورد نظر را تایپ کنید. در این صورت لیستی از کسب و کارهای محلی مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. همچنین برای دسترسی به نتایج کلی‌تر می‌توانید بخشی از زمینه‌ی فعالیت مرکز موردنظر را تایپ نمایید. برای مثال با جستجوی کلمه‌ی Starbucks (بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای دنیا)، فهرستی از شعب آن که در نزدیکی شما قرار دارند به همراه آدرس و اطلاعات تماسشان در اختیارتان قرار می‌گیرد. در عین حال با تایپ کلمه‌ی Coffee (قهوه) می‌توانید دامنه‌ی جستجوی خود را گسترش داده و اطلاعات تماس و همچنین موقعیت مکانی سایر شرکت‌های فعال در این زمینه را نیز دریافت نمایید.

این شماره‌گیر قابلیت تشخیص فون‌واژه‌ها را دارد و قادر است آن‌ها را به شماره‌ تلفن‌هایی عددی تبدیل نماید.

از دیگر ویژگی‌های مهم این شماره‌گیر نیزمی‌توان به Caller ID هوشمند آن اشاره کرد; در صورت دریافت تماسی ناشناس و خارج از لیست مخاطبان، شماره‌ و یا حتی تصویر آن به صورت خودکار بر روی نمایشگر گوشی نمایش داده می شود. البته این در صورتی است که مرکز مورد نظر و همچنین شماره تماس آن، در فهرست کسب و کارهای Google Maps ثبت شده باشد.

Hangouts با قابلیت پشتیبانی ازSMS 

از مدت‌ها قبل شنیده بودیم که گوگل قصد دارد قابلیت ارسال SMS را به اپلیکیشن پیام‌رسان Hangouts اضافه کند. همان‌طوری که در زومیت خواندید اکنون Hangouts جدید از SMS و MMS نیز پشتیبانی می‌کند.

در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، تغییر خاصی در نحوه ارسال پیام‌های فوری (IM) این اپلیکیشن ایجاد نشده و همچنان می‌توانید دوستان خود را از طریق جستجوی آدرس ایمیل و یا حساب کاربری جیمیلشان شناسایی کرده و با آن‌ها به گفتگو (Chat) بپردازید. اما نکته‌ی جالب‌توجه این است که در اندروید کیت‌کت (حداقل در دستگاه‌های نکسوس) ارسال و دریافت SMS و پیام‌های تصویری، تنها از طریق اپلیکیشن Hangouts امکان‌پذیر خواهد بود.

hangouts

نرم‌افزار Hangouts به صورت خودکار گفتگوهای پیامکی را از پیغام‌های فوری تفکیک می‌کند. این عمل حتی زمانی که تنها با یک نفر در ارتباط باشید نیز به خوبی مدیریت خواهد شد. در عین حال، با لمس نام مخاطب که در بالای صفحه‌ی اپلیکیشن قرار دارد امکان تغییر وضعیت پیام‌رسانی از حالت SMS به پیام فوری و بالعکس نیز وجود خواهد داشت.

سایر ویژگی‌ها

شکلک‌های Emoji اکنون به صورت پیش‌فرض در کیبورد اندروید کیت‌کت وجود دارند. خوشبختانه این شکلک‌ها برای سایر پروتکل‌ها نیز قابل درک هستند. به عبارت دیگر، دستگاه‌های مبتنی بر iOS یا نسخه‌های قبلی اندروید نیز قابلیت دریافت و تعبیر این شکلک‌ها را خواهند داشت.

EMOJI

در اندروید کیت‌کت و به کمک اپلیکیشن Google Cloud print، امکان پرینت عکس‌ها، اسناد و صفحات وب نیز فراهم شده است. در صورتی که پرینتر شما از سرویس‌های ابری پشتیبانی می‌کند کافیست که آدرس ایمیل فضای ابری را به دستگاه بدهید. در غیر این صورت با اتصال پرینتر به کامپیوتر و سپس ثبت‌نام در Google Cloud Print نیز می‌توانید از عکس‌ها و اسناد پرینت بگیرید.

علاوه بر این، اپلیکیشن Quickoffice نیز کاملا با سرویس‌های ابری یکپارچه شده و تعاملی بهتر با اپلیکیشن‌هایی نظیر Google Drive و Dropbox خواهد داشت. اکنون به کمک  Quickoffice  می‌توانید اسناد را از فضاهای ابری دریافت کنید و  بعد از ویرایش، در هر سرویس ابری دلخواه ذخیره نمایید.

در نسخه‌ی جدید اندروید حتی مدیریت لانچرها نیز آسان‌تر از پیش شده است. در قسمت تنظیمات گزینه‌ای به نام Home وجود دارد که به کمک آن براحتی می‌توانید از بین لانچرهای نصب شده، لانچر دلخواهتان را انتخاب نمایید.

LAUNCHER

در ادامه، فهرست سایر تغییرات را مشاهده می‌کنید:

  • مالتی‌تسکینگ سریع‌تر
  • بهبود عملکرد صفحه‌ی لمسی
  • مصرف کمتر انرژی هنگام پخش فایل‌های صوتی
  • با انتخاب حالت Location battery-saving  از بخش تنظیمات مکان‌یابی، تعداد نقاط مرجع(ماهواره‌ها) مورد نیاز GPS نیز بهینه خواهند شد. در واقع، اپلیکیشن موقعیت‌یاب کیت‌کت، با حداقل تعداد نقطه‌ها، بیشترین دقت مکان‌یابی را ارائه خواهد داد. به این ترتیب دستگاه شما انرژی کمتری جهت جستجوی نقاط مرجع صرف می‌کند که این امر تاثیر بسزایی در کاهش مصرف باطری خواهد داشت.
  • وجود یک اپلیکیشن پیش‌فرض جهت استفاده از ماژول مادون قرمز
  • پشتیبانی دستگاه‌های سازگار با این سیستم عامل از کروم‌کست
  • در صورتی که هنگام پیمایش منوها به انتهای لیست برسید، نور سفید رنگ ضعیفی از حاشیه صفحه ساطع شده و این وضعیت را اعلام می‌دارد.در نسخه قبلی درخشش  آبی رنگی پدیدار می‌شد.
  • پشتیبانی از پروفایل دسترسی به پیام (MAP) . این قابلیت که بیشتر حین رانندگی کاربرد دارد، با ایجاد ارتباط بین تلفن همراه و دستگاه‌های مجهز به بلوتوث، پیام‌های متنی را بر روی نمایش‌گر اتومبیل نمایش می‌دهد.
  • پشتیبانی از زیرنویس
  • با بروزرسانی اپلیکیشن ایمیل، نمایش عکس مخاطبان و ساخت فولدر در پوشه‌های inbox، Draft و غیره امکان‌پذیر شده است.
  • بهبود ویژگی‌های nfc جهت تعامل با اپراتورهای بیشتر
  • پشتیبانی از سنسورهای «تشخیص گام» یا «قدم‌شمار» در اندروید 4.4 . در حال حاضر، نکسوس 5  تنها گوشی مجهز به سنسور گام‌شمار محسوب می‌شود.

زمان بروزرسانی:

در سال 2014، «تجهیز تمامی تلفن‌های اندرویدی به نسخه‌ی 4.4 کیت‌کت» در دستور کار گوگل و تولید کنندگان تلفن همراه قرار خواهد گرفت. با این حال، حداقل در کوتاه مدت تضمینی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. با نیم‌نگاهی به روال چند سال اخیر شرکت‌ها، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا تامین‌کنندگان، تا مدتی به عرضه تلفن‌های مجهز به اندروید 4.3 ادامه خواهند داد.

اندروید 4.4 کیت‌کت به همراه گوشی نکسوس 5 در روز 31 اکتبر (9 مهرماه) معرفی شدند. آخرین گزارشات حاکی از این هستند که دستگاه‌های Nexus 7   و  Nexus 10 کمپانی گوگل هم اکنون بسته بروزسانی اندروید 4.4 را دریافت کرده‌اند. گلکسی اس 4 سامسونگ و Nexus 4 نیز طی هفته‌های آتی بسته‌ی بروزرسانی اندروید کیت‌کت را دریافت خواهد کرد. اچ‌تی‌سی هم اعلام نموده که تمامی نسخه‌های HTC ONE تا 90 روز آینده به اندروید کیت‌کت بروز خواهند شد. گوشی‌های ONE Mini و فبلت HTC One Max هم کمی دیرتر این بروزرسانی را دریافت می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر تلفن‌ها از این صفحه دیدن کنید.

سخن آخر; اندروید برای همه

طی چند سال اخیر، تلفن‌های اندرویدی بسیاری از بروزرسانی سیستم عامل خود محروم شدند و به  ناچار در حاشیه قرار گرفتند. پیامد این فرآیند که اکنون تحت عنوان «گسستگی پلتفرم اندروید» از آن یاد می‌شود، به تدریج فاصله‌ی بین ابزارهای جدید و دستگاه‌های رده پایین‌تر را بیشتر کرد و موجب دلسردی بسیاری از کاربران تلفن‌های ارزان قیمت گردید. مشکل اصلی این بود که تلفن‌های ارزان قیمت معمولا ظرفیت حافظه‌ی رم کمتری داشتند و وسخت‌افزار آن‌ها از نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل پشتیبانی نمی‌کرد. در نتیجه، بسیاری از کاربران جهت بهره‌گیری از سیستم عامل جدید، مجبور به پرداخت هزینه و تعویض تلفن همراه خود می‌شدند. با این حال به نظر می‌رسد که گوگل به خوبی از پس محدودیت‌های سخت‌افزاری بر آمده باشد: مقدار حافظه‌ی رمی که سیستم عامل جدید اشغال می‌کند، در مقایسه با نسخه‌ی قبلی (4.3 آب نبات پاستیلی ) کاهشی 16 درصدی داشته است. به عبارتی دیگر، اکنون تلفن‌هایی با رم 512 مگابایتی نیز به خوبی می‌توانند از نسخه جدید اندروید پشتیبانی ‌کنند و این به معنی تسلط بیشتر گوگل بر بازار تلفن‌های ارزان قیمت خواهد بود.

اگر چه پس از ارائه‌ی اندروید 4.3، بسیاری از طرفداران اندروید در انتظار معرفی اندروید 5 و تجربه‌ی تغییراتی بزرگ بودند اما باید اذعان داشت که اندروید 4.4، گامی مهم در مسیر پیش‌برد سیاست گوگل محسوب می‌شود. گوگل با معرفی این نسخه عملا نشان داد که «همگانی کردن اندروید» و «نفوذ قابلیت‌های جستجوی خود در تارو پود این سیستم‌عامل» را خط مشی خود قرار داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات