تایپ با سرفیس پرو ۹ با کیک استند

مدیران جدید مایکروسافت چه برنامه‌ای برای آینده ویندوز و سرفیس دارند؟

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت به‌تازگی تغییراتی را در تیم مدیریتی ویندوز اعمال کرده است تا بخش‌های مختلف این سرویس محبوب را هرچه بیشتر با هوش مصنوعی درآمیزد.
تبلیغات

بعد از اینکه پانوس پانای، مسئول سابق تیم ویندوز و سرفیس مایکروسافت، سال گذشته این شرکت را ترک کرد، غول نرم‌افزار آمریکایی بخش ویندوز را به دو تیم مجزا و کوچک‌تر تقسیم کرد. هدف ردموندی‌ها از این حرکت، تشویق مهندسان ویندوز به تمرکز روی ویژگی‌های وب و هوش مصنوعی تحت مدیریت میخائیل پاراخین بود که قبلاً مسئولیت تیم بینگ و بخش تبلیغات را برعهده داشته است.

نقشه‌های مایکروسافت به ثمر ننشست و شش ماه پس از این جداسازی، ردموندی‌ها که از موفقیت طرحشان ناامید شده بودند، تیم‌های ویندوز و سرفیس را بار دیگر تحت رهبری فردی جدید با هم ادغام کردند. جالب است که این تغییر درست زمانی صورت گرفت که مایکروسافت خود را برای برداشتن گامی بزرگ در حوزه‌ی هوش مصنوعی رایانه‌های شخصی آماده می‌کرد.

پاوان داوولوری (Pavan Davuluri) که در حال حاضر رئیس بخش سخت‌افزار سرفیس است، رهبری تیم ادغام‌یافته‌ی ویندوز و سرفیس را برعهده دارد. مصطفی سلیمان، یکی از بنیان‌گذاران دیپ‌مایند گوگل که به‌تازگی به مایکروسافت پیوسته، اکنون مدیرعامل هوش مصنوعی مایکروسافت است. استخدام او، اعتراف ضمنی مایکروسافت به ناکارآمدی تغییرات شش ماه پیش در بخش‌های ویندوز و هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت حین ارائه
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در حال معرفی ویژگی‌های جدید موتور جست‌وجوی بینگ

نادلا، سلیمان را در نمودار سازمانی مایکروسافت بالاتر از پاراخین گذاشته است. پاراخین پس از جدایی پانوس پانای در سال گذشته، مدیریت بخش‌هایی از ویندوز را بر عهده گرفته بود و روی بینگ‌ چت و چندین ویژگی جدید برای مایکروسافت اج کار می‌کرد.

سمت رسمی پاراخین در مایکروسافت، مدیرعامل تبلیغات و خدمات وب بود. اگر او در سمت پیشین خود باقی می‌ماند، اکنون باید گزارش‌هایش را به مدیرعامل هوش مصنوعی شرکت می‌داد، که او نیز خود مستقیماً به مدیرعامل مایکروسافت گزارش می‌دهد. این همه لقب «مدیرعامل» برای چیست؟ مایکروسافت عادت دارد که معمولاً پس از تصاحب‌های بزرگی همچون گیت‌هاب و لینکدین یا هنگام انتخاب مدیر برای بخش‌های بزرگی مانند مایکروسافت گیمینگ، مدیران آن‌ها را مدیرعامل بنامد.

مایکروسافت پس از تصاحب‌های بزرگ، مدیران بخش‌های جدید را مدیرعامل می‌نامد

براساس یادداشتی داخلی که از مایکروسافت به دست ورج رسیده، پاراخین منصب فعلی خود را ترک کرده است تا به گفته‌ی خود «به تجربه‌ی نقش‌های جدید بپردازد». او در دوران گذار، به کوین اسکات، مدیر سابق هوش مصنوعی مایکروسافت گزارش می‌دهد و به‌زودی ردموندی‌ها را هم ترک خواهد کرد.

این وداع زودهنگام، آن هم برای مدیری که تا شش ماه پیش به گفته‌ی منابع مختلف، به‌سرعت داشت پله‌های ترقی را در مایکروسافت طی می‌کرد، بسیار عجیب است. پاراخین رئیس کسب‌وکار تبلیغاتی تازه‌تأسیس مایکروسافت و مسئول مشاغل مبتنی بر تبلیغات آن بود. این بخش از مایکروسافت بیش از ۱۰ هزار کارمند دارد و برخی از مسئولان بالارده‌ی شرکت از نحوه‌ی مدیریت آن ناراضی بودند. بلومبرگ می‌گوید این اواخر حتی نادلا نیز به‌خاطر عملکرد تیم تحت مدیریت پاراخین کاسه‌ی صبرش لبریز شده بود.

تیم تجربه‌ی وب پاراخین کارکنان را با فرهنگ «کار بیشتر با منابع کمتر» تحت فشار می‌گذاشت

یکی از کارمندان مایکروسافت فاش کرده است که تیم تجربه‌ی وب تحت مدیریت پاراخین، فرهنگ متفاوتی با بقیه‌ی بخش‌های مایکروسافت داشت. در شیوه‌ی مدیریت او، مهلت‌های فوق‌العاده کوتاهی برای پروژه‌ها تعیین می‌شد و کارکنان را با فرهنگ «کار بیشتر با منابع کمتر» تحت فشار می‌گذاشت.

صفحه‌ی پاپ آپ موتور جستجوی بینگ در دسکتاپ ویندوز
صفحات مزاحم پاپ آپ بینگ در ویندوز ۱۱

تیم تجربه‌ی ویندوز و وب که پاراخین مدت کوتاهی بر آن نظارت داشت، در همین مدت، پاپ‌آپ‌های بدافزارمانند بینگ را توسعه دادند که خودتان احتمالاً با آن‌ها مواجه شده‌اید. مایکروسافت برای جلو انداختن مرورگرش در رقابت با کروم دست به تاکتیک‌های ناخوشایندی می‌زند که بیشتر از توسعه‌دهندگان بدافزار و جاسوس‌افزار انتظار داریم؛ مثلاً موقع دانلود کروم، نظرسنجی و بنر نشان می‌دهد، لینک‌های تیمز و اوت‌لوک را در اج باز می‌کند یا سراغ نماش پاپ‌آپ‌های آزاردهنده می‌رود.

اگر ردموندی‌ها به این تاکتیک‌های تبلیغاتی پایان دهند و به‌جای اجبار کاربران و کشاندن آن‌ها به اج، روی بهبود ویژگی‌های این مرورگر تمرکز و آن را به محصول برتر بازار برای مصرف‌کنندگان تبدیل کنند، نتیجه‌ی به‌مراتب بهتری خواهد داشت. اختیار اکنون در دست مصطفی سلیمان، مدیرعامل هوش مصنوعی مایکروسافت است و او مدیریت تیم محصولات هوش مصنوعی این شرکت یعنی بینگ، کوپایلت و اج را در دست دارد.

نیاز به پی‌سی‌های هوش مصنوعی روز‌به‌روز پررنگ‌تر می‌شود

انتظار می‌رود اتحاد دوباره‌ی ویندوز و سرفیس تحت مدیریت یک رهبر واحد، شفافیتی را که به‌شدت جای خالی آن احساس می‌شود، به همراه داشته باشد تا ببینیم تلاش‌های مایکروسافت برای نهادینه کردن هوش مصنوعی در ویندوز چه سمت و سویی خواهد داشت. ردموندی‌ها چند وقت یک‌بار از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در ویندوز پرده‌برداری می‌کنند و باعث شده‌اند نیاز به «پی‌سی‌های هوش مصنوعی» مجهز به واحدهای پردازش عصبی، روزبه‌روز پررنگ‌تر شود؛ اما هنوز دلیل این موضوع را توضیح نداده‌اند.

داوولوری، مدیر جدید ویندوز و سرفیس، تجربه‌ی خوبی در مورد ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز مایکروسافت در عصر جدید هوش مصنوعی دارد. او بیش از ۲۳ سال در مایکروسافت فعالیت کرده و در قلب تیم مهندسی سرفیس بوده است. او از طرف مایکروسافت مأمور همکاری با کوالکام و AMD شد و مدت‌ها مشغول دوندگی برای تولید پردازنده‌های اختصاصی سرفیس بود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سال گذشته، پروژه‌ی سرفیس مستعد توقف و تعطیل شدن از سوی مایکروسافت بود؛ اما ردموندی‌ها در اقدامی دلگرم‌کننده، با انتصاب داوولوری نشان دادند که اتفاقاً قصد تمرکز هرچه بیشتر بر سخت‌افزار و نرم‌افزار ویندوز را دارند.

دسکتاپ ویندوز ۱۱ روی نسخه‌ی تجاری سرفیس پرو ۱۰
نسخه‌ی تجاری سرفیس پرو ۱۰، یکی از نخستین رایانه‌های هوش مصنوعی مایکروسافت است

پیش از شروع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، آینده‌ی ویندوز به‌شدت به بازار سخت‌افزار گره خورده بود و افت و خیزهای فروش لپ تاپ در چند سال اخیر باعث شد نادلا تلاش کند با ادغام هوش مصنوعی در ویندوز، وابستگی این سیستم‌عامل به فروش رایانه‌های شخصی را کمتر کند. ردموندی‌ها دوره‌ی کوتاهی پس از جدایی پانوس پانای، به آزمون و خطا پرداختند، اما به‌سرعت پشیمان شدند و حالا به نظر می‌رسد که سرفیس و ویندوز دوباره در جایی ایستاده‌اند که به آن تعلق دارند.

رویداد ۳۱ اردیبهشت می‌تواند نقطه‌‌ی عطف بزرگی در ارتباط بین مایکروسافت و اینتل باشد

مایکروسافت نباید صرفاً به اصطلاحات پرزرق‌وبرق بازاریابی همچون قرار دادن کلید مخصوص کوپایلت روی صفحه‌کلید بسنده کند و بهتر است با دلیل و منطق بگوید که چرا مصرف‌کنندگان باید از چیزی موسوم به «رایانه‌ی شخصی هوش مصنوعی» استقبال کنند و اصلاً تفاوت این دستگاه با محصولات دیگر چیست؟

پاوان داوولوری، طی شش ماه گذشته سخت مشغول تلاش برای راه‌اندازی خط تولید تراشه‌های اختصاصی مایکروسافت با معماری آرم بوده است. انتظار می‌رود ردموندی‌ها در رویدادی که ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ‌تاپ ۶ مجهز به پردازنده‌ی اختصاصی خود را معرفی کنند. این رونمایی می‌تواند نقطه‌ی عطف بزرگی در ارتباط بین مایکروسافت و اینتل باشد.

اگرچه مایکروسافت پیش‌تر نیز سرفیس‌هایش را با تراشه‌های سفارشی کوالکام نیز عرضه کرده است، همیشه حق انتخاب گزینه‌های اینتلی را نیز به کاربر داده است. به نظر می‌رسد مایکروسافت به پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام اعتماد بیشتری دارد و قرار است فقط نسخه‌ی اولد سرفیس پرو ۱۰ را به این پردازنده‌ مجهز کند.

در فاصله‌ی باقی‌مانده به مراسم ۳۱ اردیبهشت، ورج در گزارشی اختصاصی از برنامه‌های مایکروسافت پرده برداشته و گفته است که این شرکت برای شکست‌دادن پردازنده‌ی M3 اپل آماده می‌شود. به‌گفته‌ی ورج، مایکروسافت به‌حدی به ایکس الیت اعتقاد دارد که می‌خواهد چندین دمو برای اثبات قوی‌تربودن ایکس الیت از M3 به‌نمایش بگذارد. این دموها روی پردازش‌های CPU‌محور و شتاب‌ده هوش مصنوعی و حتی شبیه‌سازی اپلیکیشن متمرکز خواهند بود.

مایکروسافت این تغییرات بزرگ برای محصول لژیون خود را مدیون پاوان داوولوری است. اگر عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت مطابق آزمون‌های منتشرشده از آن باشد، شاهد تسریع تلاش‌های چندساله‌ی مایکروسافت برای انتقال کامل لپ‌تاپ‌های ویندوزی از x86 به آرم خواهیم بود.

اپل با رونمایی پردازنده‌های سری M، خرید پردازنده از اینتل را به یک‌باره متوقف کرد. مایکروسافت قاعدتاً نمی‌تواند مثل اپل خود را به‌طور کامل از اینتل جدا کند، اما می‌تواند با تجهیز تمام سرفیس‌های خود به پردازنده‌های آرم، افق جدیدی برای این بازار ترسیم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات