پس‌لرزه جدایی پانوس پانای؛ هوش مصنوعی کوپایلت به ویندوز ۱۰ می‌آید

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
والپیپر پیش‌فرض ویندوز ۱۰
منابع آگاه در ادعایی غیرمنتظره می‌گویند مایکروسافت در پی اضافه‌کردن هوش مصنوعی کوپایلت به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ است.
تبلیغات

وب‌سایت ویندوز سنترال در گزارشی اختصاصی می‌گوید مایکروسافت به‌زودی سرویس هوش مصنوعی Microsoft Copilot را وارد سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ می‌کند. همچون ویندوز ۱۱، دکمه‌ی کوپایلت مستقیماً وارد تسکبار (نوار وظیفه) ویندوز ۱۰ می‌شود و با کلیک روی آن به سایدبار جدیدی دسترسی پیدا خواهید کرد.

دلیل اصلی اضافه‌شدن کوپایلت به ویندوز ۱۰، سهم زیاد این سیستم‌عامل در بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ های ویندوزی است. ویندوز ۱۰ حدوداً یک میلیارد دستگاه فعال ماهانه دارد، درحالی‌که تعداد دستگاه‌های ویندوز ۱۱ به ۴۰۰ میلیون می‌رسد.

از نگاه مایکروسافت، یک میلیارد کاربر ویندوز ۱۰ می‌توانند تأثیر چشمگیری روی رشد کوپایلت بگذارند. وقتی کوپایلت برای ۱٫۴ میلیارد کاربر در دسترس باشد، توسعه‌دهندگان انگیزه‌ی بیشتری برای ساخت پلاگین این سرویس خواهند داشت.

مایکروسافت هوش مصنوعی کوپایلت را در به‌روزرسانی 23H2 به ویندوز ۱۱ اضافه کرد. این سرویس هوش مصنوعی پیش‌تر وارد شماری از سرویس‌های دیگر مایکروسافت نیز شده بود، اما نسخه‌ی مستقیم آن در ویندوز از پس انجام هر کاری برمی‌آید.

به گفته‌ی ویندوز سنترال، قابلیت‌های کوپایلت در ویندوز ۱۰ تقریبا مشابه ویندوز ۱۱ خواهند بود و پلاگین‌های ساخته‌شده برای کوپایلت، در هر دو سیستم‌عامل کار خواهند کرد. این وب‌سایت همچنین می‌گوید مدیران جدید ویندوز علاقه‌ی زیادی به اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید به ویندوز ۱۰ دارند تا کاربران آن سیستم‌عامل به‌روز باشند.

ظاهراً کوپایلت تنها یکی از قابلیت‌هایی است که از ویندوز ۱۱ وارد ویندوز ۱۰ می‌شود و ردموندی‌ها برنامه‌های بزرگ‌تری در سر می‌پرورانند. تغییر استراتژی مایکروسافت در نهایت به نفع کاربرانی است که به هر دلیلی سراغ ویندوز ۱۱ نرفته‌اند و همچنان از سیستم‌عامل چندساله‌ی مایکروسافت استفاده می‌کنند.

اضافه‌شدن کوپایلت به ویندوز ۱۰ اتفاق بسیار مهمی است؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه پانوس پانای، رهبر سابق ویندوز، علاقه‌ی شدیدی به ویندوز ۱۱ داشت و خیلی زود ویندوز ۱۰ را فراموش کرد. قطعاً اگر پانای در مایکروسافت می‌ماند، کوپایلت هرگز به ویندوز ۱۰ اضافه نمی‌شد.

مایکروسافت پیش‌تر گفته است که پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسانند. مشخص نیست که این ضرب‌الأجل تمدید خواهد شد یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات