اندروید ۱۴؛ گوگل پس از ۱۵ سال پذیرفت که حق با اپل بود

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگر پیکسل ۷ پرو
اندروید ۱۴ سایدلود اپلیکیشن‌های قدیمی را غیرممکن می‌کند. اپل سال‌هاست که قوانینی سخت‌گیرانه با محوریت سایدلود دارد.
تبلیغات

گوگل پس از مدت‌ها انتظار، اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۴ را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داده است. نسخه‌های جدید اندروید معمولاً چند ماه در فاز پیش‌نمایش به سر می‌برند تا باگ‌ها برطرف شوند و سپس نسخه‌ی بتا در دسترس کاربران عادی قرار بگیرد. مدتی بعد، نسخه‌ی پایدار اندروید به‌صورت عمومی برای دستگاه‌های مقصد منتشر می‌شود. در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی شاهد انتشار اندروید ۱۴ خواهیم بود.

گوگل معمولا قابلیت‌های اصلی نسخه‌ی جدید اندروید را تا برگزاری کنفرانس سالانه‌ی I/O مخفی نگه می‌دارد، به همین دلیل فعلا جزئیات چندان زیادی درباره‌ی اندروید جدید منتشر نشده است. کنفرانس I/O معمولا در اردیبهشت یا خرداد برگزار می‌شود.

به گزارش زومیت، مهم‌ترین تغییر اولیه‌ی اندروید ۱۴، جلوگیری از نصب اپلیکیشن‌های قدیمی است. سیستم‌های عامل در گذر زمان به API جدید مجهز می‌شوند و امنیت آن‌ها بالاتر می‌رود. به موجب تغییراتی که اندروید ۱۴ تجربه کرده، ممکن است اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با APIهای قدیمی به‌خوبی کار نکنند.

اندروید سیستمی برای سازگاری با اپلیکیشن‌های قدیمی دارد تا امکان اجرای بهینه‌ی آن‌ها فراهم شود، با این‌حال همین سیستم با محدودیت‌هایی مواجه است. برای نمونه در اندروید ۱۲، قابلیت‌ها و محدودیت‌های جدید صرفا در اپلیکیشن‌هایی اعمال می‌شود که برای این سیستم‌عامل یا نسخه‌های جدیدتر توسعه داده شده‌اند. بدین ترتیب اپلیکیشن‌های قدیمی با همان قوانین امنیتی قدیمی قابل‌دسترس‌اند. توسعه‌دهندگان بدافزار از این فرصت برای هدف‌قراردادن نسخه‌های قدیمی اندروید استفاده می‌کنند.

برای نخستین بار، گوگل از طریق اندروید ۱۴ قصد دارد جدی‌تر از همیشه با توسعه‌دهندگان بدافزار مقابله کند. این سیستم‌عامل برخلاف نسخه‌های قبلی، اجازه‌ی نصب اپلیکیشن‌های قدیمی را صادر نمی‌کند. تمامی اپلیکیشن‌هایی که برای اندروید ۶ و نسخه‌های قبلی توسعه‌ داده شده‌اند، در اندروید ۱۴ از کار خواهند افتاد.

کاربرانی که به سایدلود (بارگیری جانبی) علاقه ندارند، احتمالا سال‌ها است هیچ اپلیکیشنی را که برای اندروید ۶ توسعه داده شده باشد ندیده‌اند. این اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی قابل‌دسترس نیستند و تنها راه برای نصب آن‌ها، سایدلود است.

گوگل در سال ۲۰۱۸ قوانین جدیدی روی کار آورد که به موجب آن‌ها، اپلیکیشن‌های جدید و به‌روزشده باید برای نسخه‌ای از اندروید توسعه داده شوند که حداکثر یک سال از زمان انتشار آن می‌گذرد. در سال ۲۰۱۸ این قانون برای اندروید ۸ اعمال شد و با گذر زمان، محدودیت‌های گوگل تغییر کرد. حال که به سال ۲۰۲۳ رسیده‌ایم، این محدودیت مربوط‌به اندروید ۱۲ است.

اپل سال‌ها است که به کاربران آیفون اجازه نمی‌دهد اپلیکیشن‌ها را به‌صورت رسمی سایدلود کنند. توجیه همیشگی اپل حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران بوده و ظاهرا گوگل نیز تصمیم گرفته است در مسیری مشابه قدم بردارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات