اولین نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۴ با عدم پشتیبانی از نصب برنامه‌های قدیمی منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مطالعه 4 دقیقه
اندروید ۱۴
گوگل انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایش ماهانه‌ی اندروید ۱۴ را آغاز کرد و یکی از مهم‌ترین تغییرات آن، ممنوع شدن نصب برنامه‌های قدیمی است.
تبلیغات

گوگل انتشار نسخه‌های پیش‌نمایش اندروید ۱۴ را آغاز کرد. این فرآیند چندماه طول خواهید کشید تا نسخه‌ی پایدار سیستم‌عامل مذکور برای انتشار عمومی در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ آماده شود. این شرکت تمایل دارد برخی ویژگی‌های نهایی نسخه‌های جدید اندروید را حداقل تا کنفرانس I/O مخفی نگه‌دارد و به‌همین دلیل فعلاً نمی‌توانیم با اطمینان‌خاطر در مورد همه‌ی قابلیت‌های اندروید ۱۴ صحبت کنیم.

درحال‌حاضر مهم‌ترین نکته درمورد اندروید ۱۴، جلوگیری از نصب برنامه‌های قدیمی روی این سیستم‌عامل است. همان‌طور که اندروید با گذشت زمان تغییر می‌کند، APIهای جدید، افزایش محدودیت‌های امنیتی، حریم خصوصی و پردازش‌های پس‌زمینه می‌تواند جلوی اجرای برنامه‌های قدیمی را روی این سیستم‌عامل بگیرد. به‌هرحال سیستم سازگاری این پلتفرم با نسخه‌های قدیمی می‌تواند به اجرای اپلیکیش‌‌ها کمک کند زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند جدیدترین نسخه‌ی سازگار با برنامه‌های خود ازطریق پرچم Target SDK تعریف کنند.

ویژگی‌های جدید و محدودیت‌های برنامه به‌منظور جلوگیری از عدم اجرای برنامه‌های قدیمی، مثلاً در اندروید ۱۲ فقط روی اپلیکیشن‌هایی اعمال می‌شود که برای اجرا به این نسخه یا نسخه‌های جدیدتر نیاز دارند. در این میان، برنامه‌های قدیمی با توجه به محدودیت‌هایی که در نسخه‌های قبلی اندروید وجود دارد، همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. درواقع توسعه‌دهندگان با تنظیم گزینه‌ی حداقل SDK موردنیاز، این مورد را تعیین می‌کنند که آیا برنامه‌ی آن‌ها می‌تواند روی نسخه‌های قدیمی اندروید اجرا شود یا خیر. چنین سازوکاری برای توسعه‌دهندگان، کارکردی بسیار عالی دارد اما سازندگان بدافزارها از همین روش سؤاستفاده می‌کنند زیرا اگرچه نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل موبایلی گوگل امکانات کم‌تری دارد اما سطح امنیت و محدودیت‌های حریم‌خصوصی آن‌ها نیز پایین‌تر است و بنابراین بدافزارها می‌توانند با آزادی‌عمل بیشتر روی آن‌ها اجرا شوند.

اندروید ۱۴ برای اولین‌بار حفره‌ی بدافزاری مذکور را با جلوگیری از نصب برنامه‌های قدیمی برطرف می‌کند. هر برنامه‌ای که به‌طور خاص اندروید ۶ یا نسخه‌های قدیمی‌تر را هدف قرار می‌دهد روی نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل اجرا نخواهد شد. گوگل می‌‌گوید دلیل انتخاب اندروید ۶ این است که مجوزهای زمان اجرا در این نسخه معرفی شد؛ قابلیتی که هنگام دسترسی برنامه‌ها به بخش‌های مختلف دستگاه مثل دوربین، هشداری را به کاربر نمایش می‌دهد. ازطرفی برخی بدافزارها برای جلوگیری از شناسایی شدن در اندروید، Target SDK را روی نسخه‌ی ۵٫۱ قرار می‌دهند تا درمعرض مدل مجوزدهی این سیستم‌عامل قرار نگیرند.

اندروید ۱۴

افرادی که برنامه‌های موردنظر خود را با روش ساید‌لود نصب نمی‌کنند، از سال‌ها قبل برنامه‌های مخصوص نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید ۶ را مشاهده نکرده‌اند زیرا این اپلیکیشن‌ها از مدت‌ها قبل در فروشگاه گوگل‌پلی ارائه نمی‌شوند. فروشگاه برنامه‌ی گوگل درسال ۲۰۱۸ حداقل سطح هدف SDK را پیاده‌سازی کرد و این یعنی برنامه‌های جدید برای انتشار در این پلتفرم باید نسخه‌ی جدیدتر را هدف قرار دهند. بدین‌ترتیب از سال ۲۰۱۸ توسعه‌دهندگان باید SDK هدف برنامه‌های خود را روی اندروید ۸ قرار می‌دادند و این پیش‌نیاز امروز به اندروید ۱۲ رسیده است. این یعنی گوگل از مدتی قبل مخفی کردن برنامه‌های قدیمی را در پلی‌استور آغاز کرده است و اکنون هر برنامه‌ای که در مدت دوسال گذشته به‌روزرسانی جدیدی منتشر نکرده باشد، در این فروشگاه نمایش داده نخواهد شد.

اگر همچنان قصد دارید برنامه‌های قدیمی را روی گوشی خود نصب کنید، می‌توانید از کد زیر در ابزار خط‌فرمان بهره ببرید:

ADB—"adb install --bypass-low-target-sdk-block FILENAME.apk

برای اجرای کد فوق به کابل USB، کامپیوتر شخصی و Android Developer SDK نیاز دارید.

به‌نوشته‌ی Arctechnica، دومین ویژگی جالب اندروید ۱۴، ایده‌ی جدیدی به‌نام «مقیاس‌بندی غیرخطی فونت» است. سیستم‌عامل مذکور از مدتی قبل قابلیت مقیاس‌بندی فونت را ارائه می‌دهد اما حالا به‌جای اینکه همه‌چیز به‌طور خطی و یکسان بزرگ‌تر شود، اندازه‌ی متن‌های کوچک، بیشتر از متن‌های بزرگ تغییر خواهند کرد. اگر از ویژگی مذکور استفاده می‌کنید احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از فونت‌ها به‌خوبی در ابعاد کوچک نمایش داده نمی‌شوند و بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که همراه با مقیاس‌بندی هوشمندانه‌ی فونت، گوگل محدودیت ابعاد را از ۱۳۰ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش داده است.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، درحال‌حاضر صحبت‌ کردن درمورد همه‌ی قابلیت‌های اندروید ۱۴ کمی سخت است زیرا منابع زیادی دردسترس نداریم. البته گوگل می‌گوید در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی خود تغییرات زیادی برای بهینه‌سازی فرآیندهای پس‌زمینه اعمال کرده است و با نظارت دقیق‌تر روی سرویس‌های مختلف و اولویت‌بندی بهینه‌ی آن‌ها، مصرف منابع سخت‌افزاری و عمرباتری را بهبود می‌دهد.

اندروید درحال اعمال به‌روزرسانی به OpenJDK 17 است. گوگل تصمیم دارد قابلیت‌های زبان Java 17 را به‌طور کامل در نسخه‌های پیش‌نمایش بعدی اندروید ۱۴ فعال کند. ازطرف دیگر این شرکت قصد دارد ویژگی‌های جاوا ۱۷ با استفاده از ماژول Android RunTime Project Mainlin، در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید نیز ارائه دهد. این شرکت می‌گوید بیش‌از ۶۰۰ میلیون دستگاه برای دریافت جدیدترین به‌روزرسانی‌های Android Runtime (ART) فعال هستند. ART در اندروید ۱۲ به ماژول Mainline قابل به‌رورزسانی تبدیل شده است.

برنامه زمانی انتشار اندروید ۱۴

گوگل همچنین جدول زمانی انتشار اندروید ۱۴ را به‌اشتراک گذاشته است. طبق این نقشه، هرماه شاهد انتشار نسخه‌ی جدید از این سیستم‌عامل خواهیم بود و اولین نسخه‌ی بتا نیز ماه آوریل دردسترس قرار خواهد گرفت. علاوه‌براین انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی به‌روزرسانی بزرگ جدید اندروید در ماه آگوست منتشر شود.

درحال‌حاضر برای استفاده از اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۴ باید به سایت برنامه‌نویسان اندروید دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید علاوه‌بر شبیه‌ساز رسمی اندروید، این نسخه را روی پیکسل ۷ پرو، پیکسل ۷، پیکسل 6a، پیکسل ۶ پرو، پیکسل ۶، پیکسل 5a 5G، پیکسل ۵ یا پیکسل 4a 5G اجرا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات