۴ افزونه ضروری برای تجربه کاربری کامل‌تر با گنوم

چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
دسکتاپ گنوم در لینوکس امکان نصب افزونه‌های مختلف را برای کاربر میسر می‌کند. درادامه، چند نمونه از افزونه‌های ضروری گنوم را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

بسیاری از کاربران از افزونه‌های GNOME برای تغییر طراحی محیط کاربری یا بازگردانی به حالت قبلی، بعد از تغییراتی که تیم توسعه‌دهنده‌ی گنوم اِعمال کرده‌اند، استفاده می‌کنند. افزون‌براین، می‌توان به‌گونه‌ای تجربه‌ی کاربری دلپذیرتری با گنوم برای خود رقم زد. makeuseof مقاله‌ای منتشر و در آن به ۴ کود از افزونه‌هایی اشاره کرده است که درحال‌حاضر حتماً باید نصب کرد. در مقاله‌ی حاضر، این چهار افزونه را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

۱. افزونه‌ی Auto Activities

افزونه Auto Activities برای گنوم

نسخه‌ی ۴۰ دسکتاپ گنوم با بازطراحی عظیمی همراه بود و تغییری ظریف در نحوه‌ی برخورد اولیه با رابط کاربری جدید ایجاد کرد. وقتی کاربر برای اولین‌بار وارد حساب کاربری خود می‌شود، به‌جای مواجه‌شدن با صفحه‌ی دسکتاپ خالی، Activities Overview به‌نمایش درمی‌آید. وقتی دسکتاپ گنوم به‌صورت یک صفحه‌ی خالی است و گزینه‌ای در آن نباشد، اولین قدم کاربر بازکردن Overview و راه‌اندازی برنامه است. بنابراین، بازبودن Activities Overview ازقبل، کار را برای کاربر آسان‌تر می‌کند.

با‌این‌همه‌، افزونه‌ی Auto Activites یک قدم فراتر می‌رود و هرزمان که دسکتاپ خالی باشد، Activities Overview به‌صورت خودکار باز می‌شود. بدین‌ترتیب، وقتی کاربر آخرین پنجره‌ی باز را ببندد، دیگر نیازی نیست که به‌صورت دستی Overview را باز و تسک بعدی را آغاز کند؛ زیرا اورویو ازقبل باز شده است و به فرمان کاربر نیازی ندارد.

همچنین، وقتی کاربر با استفاده از کیبورد یا تاچ‌پد بین فضاهای کاری جابه‌جا شود، افزونه‌ی Auto Activities به‌نمایش در‌می‌آید. بنابراین، وقتی کاربر از یک فضای کاری به فضای کاری دیگری جابه‌جا شود، دیگر صفحه‌ی دسکتاپ خالی دیده نخواهد شد و Activities Overview ظاهر خواهد شد. این افزونه تغییری ایجاد کرده است که پیش‌تر شاید مورد‌توجه کسی قرار نگرفته بود؛ اما اکنون باوجود‌آن، نبودش احساس می‌شود.

۲. افزونه‌ی Bluetooth Quick Connect

افزونه Bluetooth Quick Connect برای گنوم

گنوم ۴۳ منو تنظیمات سریع جدیدی معرفی کرد که هروقت روی بخش اعلان‌ها کلیک کنید، ظاهر خواهد شد. منو سریع جدید به شما امکان می‌دهد تنظیماتی را تغییر دهید که قبلاً برای دسترسی به آن به بازکردن کامل برنامه تنظیمات سیستم نیاز داشت. برای مثال، در آن می‌توان حالت‌های مختلف مدیریت انرژی را تغییر داد، حالت دارک مود یا پرواز را فعال کرد و... .

یکی از نکات ظریف آن، امکان تغییر شبکه‌های وای‌فای از درون منو جدید است که جایگزین فهرست قدیمی شبکه‌های وای‌فای شده که به‌صورت پاپ‌آپ بازمی‌شد. علاوه‌براین در این منو تنظیمات، می‌توانید روی آیکون نزدیک نمایش‌دهنده‌ی حجم صدا کلیک تا پخش صدا را بین هدفون و اسپیکر تعویض کنید؛ اما دکمه‌ی تغییر وضعیت بلوتوث در آن اجازه‌ی چنین کاری نمی‌دهد و با آن فقط می‌توان بلوتوث را فعال یا غیرفعال کرد.

با‌این‌حال، با افزونه‌ی Bluetooth Quick Connect می‌توانید درون منو دستگاه‌های بلوتوث را مشاهده یا فعال یا غیرفعال کنید. دقیقاً مشابه Auto Activities، افزونه‌ی بلوتوث نیز بسیار یکپارچه و روان است و کاربر احساس نمی‌کند چیزی به آن اضافه شده است. در زمان معرفی نسخه‌ی ۴۳، توسعه‌دهندگان گنوم درباره‌ی مشکل عملکردی منو سریع تنظیمات آگاهی داشتند. بنابراین، اگر درحال‌حاضر نسخه‌ای جدیدتر از ۴۳ دارید، ممکن است استفاده از این افزونه کاربردی نداشته باشد و منسوخ شده باشد.

۳. افزونه‌ی Rounded Window Corners

افزونه Rounded Window Corners برای گنوم

گوشه‌های منحنی پنجره‌ها راه خود را به پلتفرم‌ها پیدا کرده‌اند. فرقی ندارد که از مک‌او‌اس استفاده می‌کنید یا ویندوز، نسخه‌های جدید اغلب پنجره‌هایی با گوشه‌های منحنی دارند و گنوم نیز از این قضیه مستثناء نیست. با‌این‌حال، مرحله تغییر گنوم به گوشه‌های منحنی هنوز در دست اجرا است. بیشتر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و اپلیکیشن‌هایی که به GTK4 منتقل شدند، این ظاهر را دارند؛ اما اغلب اپلیکیشن‌های قدیمی هنوز مرحله‌ی تغییر را طی نکرده‌اند.

ممکن است چندین سال طول بکشد تا تمام اپلیکیشن‌های گنوم با طراحی گوشه‌های منحنی ارائه شوند و درنتیجه، برخی از اپلیکیشن‌های قدیمی به‌ همین سادگی عقب بمانند. علاوه‌براین، دسته‌ی اپلیکیشن‌های غیرگنومی وجود دارد که از این طراحی تبعیت و احتمالاً برنامه‌ای نیز برای ارائه‌ی چنین طرحی در آینده‌ی خود تدوین نمی‌کنند. برای حل این‌ها چه باید کرد؟

افزونه‌ی Rounded Window Corner به‌راحتی طراحی پنجره‌ها با گوشه‌ی منحنی را به تمام این اپلیکیشن‌ها خواهد آورد. برنامه‌هایی نظیر موزیلا فایرفاکس و LibreOffice احتمالاً برجسته‌ترین مثال‌ها در‌این‌بین باشند؛ زیرا به‌صورت ازپیش‌نصب‌شده روی اکثر توزیع‌های لینوکس ارائه می‌شوند. بااین‌حال، همین امر درباره‌ی هر برنامه‌ای که به‌طور‌خاص برای GNOME طراحی نشده است، صدق می‌کند.

با نصب افزونه Rounded Window Corner، حتی می‌توان گوشه‌های تیز پنجره‌ی اپلیکیشن‌های قدیمی گنوم را نیز گِرد کنید. همچنین، با نصب افزونه‌ی یادشده، دیگر نیازی نیست نگران این باشید که توسعه‌دهندگان سراغ به‌روزرسانی اپلیکیشن خود بروند؛ زیرا جلوتر از آن‌ها طراحی اپلیکیشن را به‌روز کرده‌اید.

۴. افزونه‌ی Panel Corners

افزونه Panel Corners برای گنوم

گنوم ۳ نسخه‌ی بزرگی بود که رابط GNOME Shell را برای اولین‌بار معرفی کرد و حالت سنتی دسکتاپ را دگرگون کرد و دیگر از نواروظیفه و منو اپلیکیشن خبری نبود و از همه مهم‌تر برای بسیاری از کاربران لینوکس، امکان شخصی‌سازی پنل وجود نداشت. پنل بالای نمایشگر ثابت و شبیه نوار مشکی رنگ در بالای صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند بود؛ بنابراین، گنوم پرداخت ظاهری ظریفی را برای تکمیل ظاهر آن اضافه و گوشه‌های پنل را گِرد کرد.

گوشه‌های منحنی پنل بسیار کوچک بودند؛ اما در گنوم نسخه‌ی ۴۲، همان گوشه‌های گِرد کوچک نیز حذف شدند. گفته می‌شود که آن‌ها باعث ضعف عملکردی کوچکی شدند و مشکلات دیگری نیز به‌وجود آوردند؛ اما این عقب‌گرد مدت کوتاهی پس‌ از آن اتفاق افتاد که گنوم افزودن گوشه‌های منحنی در پایین پنجره‌های اپلیکیشن‌ها را شروع کرد. در این حالت، گوشه‌های پنجره‌ها گِرد شدند؛ اما پنل مسطح شد.

اگر احساس می‌کنید که این موضوع عقب‌گردی در طراحی محسوب می‌شود، با نصب افزونه‌ی Panel Corners، می‌توانید گوشه‌های گِرد پنل را مجدداً برگردانید. اهمیت افزونه‌ی یادشده در این‌جا مشخص می‌شود و جالب‌تر اینکه گزینه‌های بیشتری نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد. با کمک این افزونه علاوه‌بر گوشه‌های گِرد، می‌توانید میزان شعاع و شفافیت و رنگ‌های آن را تغییر دهید. بااین‌حال، اگر قصد دارید فقط گوشه‌های منحنی قدیمی پنل را برگردانید تا پنجره‌های گوشه گِرد تکمیل باشند، تنظیمات پیش‌فرض افزونه به‌خوبی از‌پسِ این کار برخواهد آمد.

دیگر شخصی‌سازی‌های ظاهری گنوم

این افزونه‌ها کمک می‌کنند ظاهر گنوم را چشم‌نوازتر کنید؛ اما به‌تنهایی نمی‌توانند طراحی ظاهری را تکمیل کنند؛ بنابراین، به چند تم نیز نیاز خواهند داشت.

تم adw-gtk3 تم‌های جدیدتر گنوم را به اپلیکیشن‌های قدیمی می‌برد. همچنین، روی تم سایر اپلیکیشن‌های غیرگنومی که از GTK3 استفاده می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. این تم بخش اعظمی از نرم‌افزارها را پوشش می‌دهد. اگر تم فایرفاکس گنوم را دانلود کنید، مرورگر خود را که بسیاری از توزیع‌ها به‌طورپیش‌فرض از آن بهره می‌برند، می‌توانید به‌گونه‌ای تغییر دهید که حس اپلیکیشن بومی گنوم را القا کند.

درنهایت با استفاده از افزونه‌های گنوم که در آدرس extensions.gnome.org دردسترس هستند، تجربه‌ی کاربری خود را تکمیل کرده‌اید؛ اما همچنان آنچه دسکتاپ گنوم می‌خواهد باشد، تغییر نداده‌اید. درهرصورت، شاید کمی سخت به‌نظر بیاید؛ اما با کمی تغییرات ظاهری می‌توانید از گنوم آینده لذت ببرید. البته فراموش نکنید نصب افزونه روی سرعت سیستم می‌تواند مؤثر باشد؛ بنابراین، اگر سخت‌افزار قدرتمندی ندارید در نصب افزونه زیاده‌روی نکنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی افزونه‌های ضروری گنوم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات