KataOS گوگل، سیستم‌عامل جدیدی برای برنامه‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشینی

پنج‌شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
غول جستجوی اینترنت درحال ساخت سیستم‌عامل جدیدی به نام KataOS برای برنامه‌های کاربری مبتنی‌بر یادگیری ماشینی است.
تبلیغات

گوگل می‌خواهد سیستم‌عامل جدیدی برای برنامه‌هایی که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی (ML) را اجرا می‌کنند توسعه دهد که هدف اصلی آن امنیت و حریم‌خصوصی است و با فناوری‌های منبع‌باز کار می‌کند.

اگر به پروژه‌ی استادیا نگاه کنیم، گوگل همیشه روی فناوری‌های تجربی جدید کار می‌کند، حتی اگر احتمال شکست آن‌ها به‌هردلیل وجود داشته باشد. جدیدترین آزمایش این شرکت KataOS، یک سیستم‌عامل منبع‌باز و بسیار امن است.

KataOS، هسته‌ی اصلی پروژه‌ی Sparrow است که سیستم‌عامل جدید را با یک پلتفرم سخت‌افزاری ایمن، ترکیب می‌کند تا بستر موردنیاز برای برنامه‌هایی که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را اجرا می‌کنند، فراهم سازد.

گوگل می‌گوید KataOS تقریباً به‌طور کامل با Rust نوشته شده است؛ زبان برنامه‌نویسی ایمنی که با حذف کل کلاس‌های حاوی باگ‌های احتمالی ازجمله سرریز بافر (Buffer Overflow)، نقطه‌ی شروع قدرتمندی برای افزایش امنیت نرم‌افزار فراهم می‌کند.

به‌نوشته‌ی TechSpot، گوگل با همکاری Antmicro از seL4 به‌عنوان ریزهسته‌ی KataOS استفاده کرده است و همچنین فناوری sel4-sys را برای ایجاد هسته و سیستم جدید مبتنی‌بر Rust به‌کار گرفته است. sel4-sys، خود با زبان C توسعه داده شده است. پلتفرم سخت‌افزاری مورداستفاده در نسخه‌ی اولیه‌ی KataOS مجموعه دستورالعمل‌های Arm64 است، درحالی‌که پروژه‌ی نهایی باید براساس طرح سیلیکونی منبع‌باز openTitan مبتنی‌بر RISC-V اجرا شود.

KataOS و پروژه‌ی Sparrow برای بهبود برنامه‌های کاربردی تعبیه‌شده در سایر برنامه‌ها و پلتفرم‌ها طراحی شده‌اند؛ جایی‌که امنیت معمولاً نه‌ به‌عنوان یک سیستم کاملاً جدید، بلکه به‌عنوان یک ویژگی نرم‌افزاری درنظر گرفته می‌شود که می‌توان آن را به سیستم‌های موجود اضافه کرد.گوگل اعلام کرده است که سیستم‌عامل جدید باید راهکاری ساده برای ساخت سیستم‌های ایمن ارائه دهد و از نظر ریاضی، از دسترسی غیرمجاز و مخرب به داده‌های شخصی جلوگیری می‌کند.

پلتفرم KataOS به‌لطف مؤلفه‌های ایمن قابل‌تأیید و محافظت سخت‌افزاری از هسته، از حریم‌خصوصی کاربران محافظت می‌کند. درواقع احتمال نفوذ به هسته‌ی این سیستم‌عامل منطقاً برای برنامه‌های سطح‌بالا غیرممکن خواهد بود. درحال‌حاضر مخزن عمومی رسمی پروژه‌ی Sparrow اکثر کدهای اصلی KataOS را درخود جا داده است، اما امکان اجرای برنامه‌های شخص‌ثالث ساخته‌شده‌ی خارج از چارچوب CAmkES seL4 را ندارد.

KataOS سرمایه‌گذاری جدید گوگل در فضای سیستم‌عامل‌ها است. Fuchsia نیز سیستم‌عاملی است که گوگل آن را به‌طور آزمایشی ایجاد و درنهایت از آن در محصولاتی مثل نمایشگر هوشمند Nest Hub استفاده کرد و بنابراین امیدواریم KataOS نیز با پذیرش بیشتری از سوی جامعه‌ی کاربران مواجه شود و مثل استادیا شاهد اضافه شدن آن به فهرست پروژه‌های لغوشده‌ی این شرکت نباشیم.

برای بررسی کدهای اولیه‌ی KataOS می‌توانید به صفحه‌ی گیت‌هاب این سیستم‌عامل مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات