پس از یک‌ دهه تلاش، سامسونگ شایستگی بدل‌شدن به «چهره اندروید» را دارد

دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
شاید سامسونگ برند دلخواه شما نباشد؛ اما تأثیر این شرکت کره‌ای بر روند توسعه‌ی اندروید انکار‌ناپذیر است.
تبلیغات

تقریباً ۱۴ سال از انتشار اولین نسخه‌ی عمومی اندروید می‌گذرد و برندهای مختلفی با گوشی‌های هوشمند مجهز به این سیستم‌عامل وارد بازار شدند و مدتی بعد اثری از آن‌ها باقی نماند. سهم شرکت‌های مختلف از این بازار به‌طورمداوم در حال تغییر است؛ ولی سامسونگ یکی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که همچنان حضور پررنگی در این حوزه دارد.

با کنارگذاشتن علایق‌ شخصی، اکثر کاربران سامسونگ را تحسین می‌کنند که تا این‌ لحظه در جایگاه اول قرار دارد. با انتقال بازار به‌سمت محصولات جدید و تلاش‌های گسترده‌ی سامسونگ در اکوسیستم اندروید، تسلط این برند چندان هم غیرمنطقی نیست.

زمانی‌که هواوی به‌سرعت در حال طی‌کردن مسیر صعود به رتبه‌های برتر بازار گوشی‌های هوشمند جهان بود، پیشتازی سامسونگ درمعرض خطر قرار گرفت و این وضعیت تا زمانی‌ ادامه یافت که ایالات متحده بهترین‌های چین را به‌‌دست فراموشی سپرد. شرکت کره‌ای در همه‌ی نواحی جهان، برترین برند بازار نیست؛ به‌خصوص وقتی از بازارهای ارزش‌گرا سخن به‌میان آید، این واقعیت بهتر درک‌کردنی خواهد بود.

به‌هرحال، وقتی درباره‌ی «چهره‌ی اندروید» صحبت می‌کنیم، هیچ شرکتی حتی گوگل، به‌اندازه‌ی بزرگ‌ترین برند چندملیتی کره‌ای در کانون توجه قرار ندارد که البته تنها دلیل آن دراختیار‌داشتن بیشترین سهم بازار گوشی‌های هوشمند نیست.

ایجاد تعادل در بازار

سامسونگ هنگام معرفی گوشی محبوب گلکسی S2، یکی از معدود تولیدکنندگانی بود که منابع و قدرت کافی را برای ساخت محصولات رقیب آیفون اپل دراختیار داشت. مزیت نوآورانه‌ با گوشی‌های نمادین گلکسی S3 و گلکسی S6 اج و بسیاری از مدل‌های سری گلکسی نوت که بهترین سخت‌افزار ارائه‌شده در اندروید را به‌نمایش می‌گذارند، این شرکت و اندروید را در کانون توجه باقی نگه داشت. استفاده از نمایشگرهای منحنی، ساخت گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بسیار بزرگ،اضافه‌کردن قلم لمسی و... باعث شد تا رسانه‌های غربی از حیاط‌خلوت اپل بیرون بیایند.

samsung-galaxy-z-fold-3

در سال‌های گذشته، برندهای دیگر نیز موقعیت‌های مختلفی در دنیای اندروید تجربه کرده‌اند. وان‌پلاس با شعار «هیچ‌گاه درجا نزن»، اولین گوشی سری پیکسل و انبوهی از سرمایه‌گذاری‌های شکست‌خورده ازجمله پروژه‌ی Ara و گوشی Red Hydrogen One موقتاً برخی نگاه‌ها را به خود جلب کردند. حتی برخی از این محصولات اثرهای دائمی و مهمی روی اندروید به‌جا گذاشتند.

بااین‌حال، هیچ‌کدام از آن‌ها دوران مدرن موبایل را مانند اپل و سامسونگ تعریف نکردند. درواقع، نبرد اصلی میان اپل و سامسونگ است و نه میان اپل با گوگل یا سایر شرکت‌هایی که اغلب مرزها را در رقابت فناوری گوشی‌های هوشمند ترسیم کرده‌اند.

اپل درمقابل سامسونگ، بحثی قدیمی است؛ اما کوپرتینویی‌ها در مسابقه‌ی گوشی‌های تاشو حضور ندارند

با نگاهی به خط‌تولید محصولات کنونی سامسونگ، سری گلکسی S22 این شرکت همچنان بهترین ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار و ارزش موجود در بازار را ارائه می‌دهند. در همین‌ حال، گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴، تنها گوشی‌های هوشمند تاشویی هستند که واقعاً به‌طورگسترده در سرتاسر جهان دردسترس کاربران عادی قرار دارند.

اوپو و شیائومی نیز در حال‌ آزمایش محصولات تاشو مخصوص خود هستند؛ اما گوشی‌های این برندها فاقد اصلاحاتی است که سامسونگ در چهار نسل از این محصولات ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که نمی‌توان گوشی‌های تاشو اوپو و شیائومی را غیر از چین در سایر کشورهای جهان تهیه کرد. در همین‌ حال، هواوی نیز به‌دلیل تحریم‌های گوگل و پشتیبانی‌نکردن از خدمات این شرکت، نمی‌تواند‌ آن‌طور‌که باید با سامسونگ رقابت کند. درنهایت، اپل نیز هنوز گوشی هوشمند تاشو روانه‌ی بازار نکرده است.

درحالی‌که پیشرفت‌های سال‌به‌سال به‌اندازه‌ی سال‌های گذشته هیجان‌انگیز نیست، سامسونگ استاد نوآوری است و درصورتی‌که صنعت در سال‌های آینده کاملاً از مدل‌های جدید این شرکت استقبال کند، می‌تواند به‌عنوان رهبر محصولات تاشو اندرویدی به مسیرش ادامه دهد.

تأثیر سامسونگ روی اندروید بیشتر از گوگل است

این موضوع کمی بحث‌برانگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما وقتی خوب به آن فکر کنید، واقعاً نباید چنین باشد. در سال‌های اخیر، سامسونگ حتی بیشتر از گوگل در مسیر توسعه‌ی اندروید تأثیرگذار بوده است. البته این مسئله کاملاً صحیح است که گوگل حاکمیت سیستم‌عامل موبایلی محبوب خود را در دست دارد؛ اما برند کره‌ای همان شرکتی است که دستورالعمل‌ها را برای ادامه‌ی مسیر این پلتفرم ارائه می‌دهد.

حسگر اثر انگشت گلکسی زد فلیپ ۳

گوشی‌های تاشو و توسعه‌ی ضروری اندروید 12L ازجمله نمونه‌های است که سامسونگ یکی از دلایل مهم ایجاد آن بوده است. آزمایش گوشی‌هایی که از فرم‌فکتورهای نسل‌های بعدی بهره می‌برند، باعث همکاری‌های بسیار نزدیک میان این دو غول فناوری شد؛ به‌طوری‌که شرکت کره‌ای سرعت را تنظیم می‌کند و گوگل نیز همه‌ تلاش خود را برای ارائه‌ی قابلیت‌های مخصوص دستگاه‌های تاشو به‌کار می‌گیرد. البته رابطه‌ی ایجادشده میان این دو شرکت با سرعت کمی پیش رفت و ارائه‌ی ویژگی ظاهری واضحی مثل نواروظیفه‌ی جدید گلکسی زد فولد ۴، چهار سال به‌طول انجامید.

سامسونگ پروژه‌ی سیستم‌عامل پوشیدنی گوگل را نیز به‌راحتی وارد عصر مدرن کرد. WearOS تا سال‌ها پس از آغاز فعالیت خود زیرنظر گوگل عملکرد نسبتاً ضعیفی داشت؛ به‌طوری‌که غول فناوری کره‌ای ترجیح داد تا مدتی از سیستم‌عامل اختصاصی خود موسوم به تایزن به‌جای WearOS استفاده کند. باوجوداین، نسخه‌ی سوم پلتفرم پوشیدنی گوگل بار‌دیگر باعث ایجاد همکاری جدیدی میان این دو برند شد و جان تازه‌ای به آن بخشید. اکنون سامسونگ چندین محصول پیشرفته را با WearOS روانه‌ی بازار کرده است و بدین‌طریق با قدرت بیشتر با اکوسیستم اپل واچ رقابت می‌کند.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی مچ دست

سامسونگ به بهترشدن اندروید کمک کرده‌ است؛ اما شاید یکی از برداشت‌های بحث‌برانگیزتر این باشد که اگر به اکوسیستم اپلیکیشن‌های گوگل وابسته نباشد، محصولات این شرکت چگونه به مسیر ش ادامه خواهند داد؟ تصویر اینکه شرکت کره‌ای با همان سرعتی که سخت‌افزارهای جدیدی تولید می‌کند، نوآوری‌های تازه‌ای در بخش نرم‌افزاری دستگاه‌های خود ارائه دهد، کمی سخت است. البته پلی‌استور و خدمات گوگل‌پلی جایی است که مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان را گرد هم می‌آورد و سامسونگ با بهره‌گرفتن از این بسترها، خود را به اندروید زیرنظر گوگل متصل نگه می‌دارد.

چگونه می‌توان وعده‌ی به‌روزرسانی محصولات پرچم‌دار و میان‌رده‌ی سامسونگ را در نظر نگیریم؟ این شرکت اعلام کرده است که تا چهار نسخه‌ی اصلی سیستم‌عامل اندروید و پنج سال وصله‌های امنیتی را برای گوشی‌های مختلف از زد فولد ۴ دوهزاردلاری گرفته تا گلکسی A53 5G چهارصدوپنجاه‌دلاری ارائه خواهد کرد که بسیار فراتر از آن‌ چیزی خواهد بود که سایر شرکت‌ها برای محصولات خود منتشر می‌کنند.

این اقدام شرکت کره‌ای باعث شد فشار کاربران به سایر سازندگان گوشی‌های اندروید بیشتر شود؛ درغیر‌این‌صورت، محصولات آن‌ها به‌عنوان ارزش نسبتاً ضعیفی که در ازای مبلغ درنظرگرفته‌شده ارائه‌ می‌دهند، با انتقاد روبه‌رو خواهند شد. در مقام مقایسه، حتی گوگل با ارائه‌ی سه نسخه‌ی اصلی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی برای مجموعه‌ی بسیار کوچک‌ پیکسل‌های خود، در این زمینه به سامسونگ نمی‌رسد.

سامسونگ؛ چهره اندروید

مطمئناً سامسونگ در دهه‌ی گذشته عملکرد بی‌نقصی نداشته است. این شرکت با چندین مشکل مواجه شد و حتی معرفی یک یا دو محصول آن به فاجعه‌ انجامید؛ به‌خصوص ماجرای گلکسی نوت ۷ که قطعاً کمکی به بهبود اندروید یا گوشی‌های سامسونگ نکرد.

سایر برندها نیز تأثیرات عمده‌ای بر افراد محلی خاص گذاشته‌اند که ازجمله می‌توان به رشد انفجاری شیائومی در جنوب آسیا و شهرت اوپو در چین اشاره کرد. غول فناوری کره‌ای مسلماً تنها شرکت تأثیرگذار روی اندروید نیست؛ اما وقتی از چهره‌ی جهانی این اکوسیستم صحبت می‌شود، این شرکت شناخته‌شده‌ترین برند جهان است.

گلکسی زد فولد ۴ در رنگ‌ های مختلف

اندروید به بهترین سیستم‌عامل موبایلی تبدیل شده است و دلیل آن صرفاً نظارت گوگل یا اقدمات سامسونگ نیست. ویژگی اصلی سیستم‌عامل گوگل آن است که همه می‌توانند در توسعه‌ی آن مشارکت کنند و حتی از ایده‌های خلاقانه‌ی یکدیگر الهام بگیرند که باعث می‌شود آن‌ها را بیش‌ازپیش بهبود دهند.

مسلماً همه دوست داریم رقیب قدرتمندی در سطح سامسونگ با این شرکت وارد نبرد شود؛ زیرا در آن شرایط می‌توان انتظار داشت سرعت نوآوری‌ها و ارائه‌ی محصولات جدیدتر با تکنولوژی‌های کاربردی‌تر و بهتر درمقایسه‌با زمان حاضر افزایش چشمگیری یابد. درواقع، می‌توان گفت همچنان فضای بسیار زیادی برای توسعه‌ی محصولات نوآورانه‌ی جدید در بازار گوشی‌ها و پوشیدنی‌های اندرویدی وجود دارد.

در پایان باید اشاره کنیم که سامسونگ احتمالاً برند دلخواه همه‌ی ما نیست؛ اما اقدامات و تلاش‌های این شرکت روی اندروید در دهه‌ی گذشته باعث شده است همچنان در کانون توجهات باقی بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات