پایان پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون 7 صدای کاربران اپل را درآورد

پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پایان پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون 7 و آیفون 7 پلاس با انتشار iOS 16 خبری غیرمنتظره بود که اپل در WWDC اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد این موضوع به‌مذاق کاربران اپل خوش نیامده است.
تبلیغات

به‌گزارش مک‌رومرز، اپل به‌دلیل اتخاذ تصمیمی مبنی‌بر منتشرنشدن سیستم‌عامل iOS 16 برای گوشی‌های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس با انتقاد مواجه شده است. آی او اس 16 اپل شامل تغییراتی در صفحه‌ی قفل و قابلیت‌های اضافه‌ی iMessage نظیر حذف و بازیابی پیام است که تجربه‌ی کاربری گوشی‌های آیفون را بهبود می‌دهند.

کاربران اپل مدت‌ها است خواستار گسترده‌تر‌شدن امکان شخصی‌سازی در iOS هستند و این شرکت سرانجام تصمیم گرفته است در iOS 16 تغییرات محسوسی اعمال کند. متأسفانه بسیاری از قابلیت‌های جدید iOS 16 برای شماری از گوشی‌های قدیمی‌تر خانواده‌ی آیفون دردسترس قرار نمی‌گیرند. خبرسازترین موضوع این است که برخلاف انتظارات اولیه و حتی برخلاف ادعای افشاگران، گوشی‌های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس از iOS 16 پشتیبانی نمی‌کنند.

اپل گوشی‌های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را در سال ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار کرد. آیفون 7 پلاس اولین گوشی اپل بود که از دوربین دوگانه استفاده می‌کرد و اپل برای نخستین‌بار در این گوشی‌ها مکانیسم دکمه‌ی هوم را تغییر داد و آن را با نمونه‌ی مبتنی‌بر بازخورد هپتیک جایگزین کرد. همچنین، آیفون 7 پایانی بر حضور جک هدفون در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون بود؛ ازاین‌رو، گوشی‌های یادشده جایگاه خاصی در خانواده‌ی آیفون دارد.

اپل سیستم‌عامل iOS 15 را سال گذشته برای گوشی‌هایی قدیمی مثل آیفون 6s و آیفون 7 و 7 پلاس منتشر کرد. پایان پشتیبانی از آیفون 6s و آیفون 6s پلاس با انتشار iOS 16 اتفاقی دورازانتظار نبود؛ اما وقتی اپل اعلام کرد این سیستم‌عامل برای آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر منتشر می‌شود، متعجب شدیم.

به‌دنبال برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اپل در WWDC 2022، کاربران آیفون 7 در شبکه‌های اجتماعی انتقاد خود را از تصمیم اپل اعلام کردند. شاید در نگاه اول، تنها توضیح منطقی این باشد که پردازنده‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون 7، یعنی A10 Fusion، به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست که بتواند iOS 16 و قابلیت‌های متنوعش را به‌خوبی اجرا کند؛ اما این استدلال چندان درست به‌نظر نمی‌رسد.

آیپد نسل ششم و نسل هفتم که هر دو به همان پردازنده‌ی A10 Fusion مجهز هستند، سیستم‌عامل iPadOS 16 را دریافت می‌کنند. همچنین، آیپد نسل پنجم با پردازنده‌ی ضعیف‌تر (A9) نیز نسخه‌ی جدید iPadOS را می‌تواند اجرا کند. iOS و iPadOS دو سیستم‌عامل مجزا هستند؛ اما عموماً قابلیت‌های مشابهی دارند و برای توسعه‌ی آن‌ها از فناوری مشترکی استفاده شده است.

ازلحاظ تئوری اپل می‌توانست تصمیم بگیرد iOS 16 را برای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس منتشر کند و برخی از قابلیت‌های آن را را حذف کند. دارندگان آیفون 7 قطعاً می‌توانستند با نبود برخی از قابلیت‌های جدید کنار بیایند. ارائه‌‌نشدن تعدادی از قابلیت‌های جدید iOS برای آیفون‌های قدیمی‌تر موضوع جدیدی نیست؛ چراکه اپل سال‌ها است برخی از قابلیت‌ها را به مدل‌های جدیدتر محدود می‌کند تا کاربران به تعویض آیفون‌های خود با مدل‌های جدیدتر ترغیب شوند. برای نمونه، قابلیت فیس ID با ماسک حتی روی آیفون 11 هم کار نمی‌کند و صرفاً برای آیفون 12 و آیفون 13 ارائه می‌شود. بعضی از قابلیت‌های iOS 16 نیز در انحصار آیفون‌های مجهز به پردازنده‌ی A12 Bionic و مدل‌های جدیدتر هستند.

مک‌رومرز ماه گذشته گفته بود به‌دلیل بهره‌مندی آیفون 7 پلاس از رم بیشتر، ممکن است این گوشی iOS 16 را دریافت کند و پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون 7 به‌پایان برسد. اپل احتمالاً به‌دلیل جلوگیری از سردرگمی کاربران، تصمیم گرفته است به پشتیبانی از هر دو گوشی پایان دهد.

iOS 16 اپل افزون‌بر بازطراحی صفحه‌ی قفل، قابلیت‌های جدیدی نظیر Rapid Security Response دارد تا امکان نصب به‌روزرسانی‌های امنیتی به‌صورت مستقل از سیستم‌عامل فراهم شود. نسخه‌ی جدید iOS هم قابلیت‌هایی مثل Safety Check دارد و استفاده از فیس ID را در حالت افقی ممکن می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات