اندروید ۱۳ بهتر از گذشته رم را مدیریت می‌کند

چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بالاخره زمان آن فرارسیده است تا با بسته‌شدن سریع برنامه‌ها در پس‌زمینه گوشی‌های اندروید خداحافظی کنیم.
تبلیغات

مهم نیست که میزان حافظه‌ی رم تلفن اندرویدی شما چند گیگابایت باشد؛ به‌هر‌حال سیستم‌عامل برنامه‌های در حال اجرا را پس از مدتی به‌صورت خودکار در پس‌زمینه می‌بندد. در بهترین حالت پس از بازکردن مجدد برنامه، وضعیت آن ریلود خواهد شد و دقیقاً از همان جای قبلی شروع به کار خواهید کرد؛ اما در بیشتر مواقع، تمامی اطلاعات ذخیره‌نشده برنامه از بین خواهد رفت. برای حل این مشکل گوگل درحال توسعه سیستم مدیریت حافظه‌ی رم جدیدی است تا به‌واسطه‌ی آن برنامه‌ها در پس‌زمینه بهتر مدیریت شوند.

به‌تازگی انجمن XDA در Android Gerrit به نکته‌ی جالبی برخورد کرده است. گوگل پیش‌از‌این در سیستم‌عامل کروم از ویژگی Multi-Generational Least Recently Used یا به‌اختصار MGLRU برای مدیریت بهتر برنامه‌های پس‌زمینه استفاده کرده بود. درحالی‌که این ویژگی هم‌اکنون برای تمامی کاربران سیستم‌عامل کروم منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد که گوگل ویژگی یادشده را با هسته اندروید ۱۳ ادغام کرده است.

ویژگی MGLRU به اندروید این امکان را می‌دهد تا برای حذف برنامه‌ها در پس‌زمینه، انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشد. درواقع، سازوکار MGLRU بدین‌شکل است که سیستم‌عامل برای آزادسازی فضای رم و افزایش سرعت دستگاه، قدیمی‌ترین برنامه را در پس‌زمینه خواهد بست.

باتوجه‌‌‌به ورودی‌های موجود در بایگانی لینوکس که یکی از مهندسان گوگل در ماه ژانویه قرار داده است، این شرکت در حال آزمایش این ویژگی روی بیش از یک میلیون دستگاه است؛ اما طبق گفته‌های XDA، این تعداد نه گوشی هوشمند، بلکه Runtime اندروید روی سیستم‌عامل کروم هستند.

استفاده کمتر از The Kernel Swap Daemon یا به‌اختصار KSWPAD به افزایش سرعت و عملکرد دستگاه از گوشی هوشمند پایین‌رده گرفته تا پرچم‌داران منجر خواهد شد؛ اما آنچه ما را هیجان‌زده می‌کند، تعداد کمترِ بستن برنامه‌ها در پس‌زمینه است؛ موضوعی که قطعاً باعث بهبود چندوظیفگی روی گوشی‌های اندرویدی خواهد شد.

درهرصورت، ممکن است MGLRU برای اندروید ۱۳ حاضر نشود؛ ولی در قسمت دیگری از Android Gerrit امکان فعال‌سازی این ویژگی ازطریق دستورهای ADB آمده است؛ بنابراین، ممکن است در آینده بتوانید در یکی از نسخه‌های پیش‌نمایش اندروید سیزده MGLRU را فعال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات