چگونه برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های هواوی اجرا کنیم؟ [همراه با ویدئو]

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
درحال‌حاضر، یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی برخوردارنبودن از فروشگاه گوگل‌پلی و سرویس‌های گوگل است. در این مطلب، قصد داریم نحوه‌ی اجرای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل در گوشی‌های هواوی را آموزش دهیم.
تبلیغات

با قطع همکاری گوگل و هواوی به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه هواوی، گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت از سرویس‌های گوگل بی‌بهره‌اند‌. این موضوع افزون‌بر فقدان بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌های اندروید، یعنی گوگل‌پلی، باعث می‌شود برنامه‌هایی که برای اجرای کامل و بدون نقص نیازمند سرویس‌های گوگل هستند، برای اجرا در گوشی های هواوی دچار مشکل شوند یا برخی خدمات و گزینه‌های آن‌ها کار نکند.

امروزه، بدنه‌ی بسیاری از اپلیکیشن‌های مهم که این‌ روزها کاربران بسیاری با آن‌ها سروکار دارند، از چهارچوب سرویس‌های گوگل بهره می‌برند. بدون این‌ سرویس‌ها خدمات مبتنی‌بر موقعیت مکانی بسیاری از اپلیکیشن‌ها کار نمی‌کنند و از همه مهم‌تر، برنامه‌های گوگل شامل خدمات جست‌وجو، جیمیل، نقشه‌ها، مرورگر کروم و... از کار می‌افتند. این دسته از برنامه‌ها معمولاً جزو ضروری‌ترین برنامه‌های کاربران به‌حساب می‌آیند.

آیکون‌های نوا ۹ هواوی

برخی از افراد بر این باورند که وابسته‌سازی اندروید و کاربران به این سرویس‌ها بهانه‌ی گوگل برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی کاربران است؛ ازاین‌رو، آنان تلاش می‌کنند که تاحدممکن از سرویس‌های جایگزین استفاده و گوگل را از روی دستگاه اندرویدی خود حذف کنند. بااین‌حال، برای بسیاری از کاربران انجام امور روزمره بدون این سرویس‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست و در بسیاری از مواقع، حتی فکر‌کردن به راه‌حل‌های جایگزین امری دشوار است.

این مسئله باعث شده است که گوشی‌های هواوی اگر در هر زمینه‌ای بر هم‌رده‌های خود برتری داشته باشند؛ اما درنهایت بسیاری از خریداران و حتی علاقه‌مندان به گوشی‌های این شرکت از خریدشان صرف‌نظر کنند. گفتنی است تمامی در‌ها روی داشتن برنامه‌های گوگل در گوشی‌های هواوی بسته نیست؛ ولی بدون شک نمی‌توان داشتن سرویس‌های گوگل به‌صورت بومی را با روش‌هایی مقایسه کرد که برای نصب و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های فاقد این سرویس‌ها به‌صورت پیش‌فرض به‌کار می‌رود. بااین‌حال، اگر به‌تازگی گوشی هواوی خریده‌اید و به این سرویس‌ها نیاز مبرم دارید، این آموزش را دنبال کنید.

این مطلب در تاریخ ۱۶ فروردین با اضافه شدن ویدئو به‌روز شده است.

تماشا در یوتیوب

با چه روشی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل در گوشی‌های هواوی اجرا می‌شوند؟

لوگوی برخی خدمات و اپلیکیشن‌های گوگل

مسیرها و روش‌های متعددی برای اجرای اپلیکیشن‌های گوگل در گوشی‌های هواوی و هر گوشی اندرویدی دیگری وجود دارد که به‌صورت پیش‌فرض فاقد سرویس‌های گوگل موبایل (GMS) است. روشی که در این آموزش اشاره کرده‌ایم، به این صورت است که هر اپلیکیشن شخص ثالث فضایی را به‌صورت مجازی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و به‌طور کاملاً مستقل از دستگاه سرویس‌های گوگل را درون خود اجرا می‌کند.

درواقع، این اپلیکیشن به‌عنوان واسط برای اجرای سایر اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند. در این فضا، پیش‌نیازهای موردنیاز برای اجرای گوگل‌پلی و سرویس‌های گوگل هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی آن نصب و دستگاه با شناسه‌ی دیگری به گوگل معرفی می‌شود. با استفاده از گوگل‌پلی تعبیه‌شده در این اپلیکیشن، کاربر می‌تواند برنامه‌های موردنیاز خود را نصب و اجرا کند، با این تفاوت که اجرای آن در بستر این فضا صورت می‌گیرد و اپلیکیشن‌های نصب‌شده به‌جای سیستم‌عامل اصلی خود گوشی، با اپلیکیشن مادر در تعامل هستند.

چرا برای این کار باید از اپلیکیشن شخص ثالث استفاده کرد؟

گوشی‌های اندرویدی شناسه‌های منحصربه‌فردی دارند که با اتصال دستگاه به اینترنت در سرورهای گوگل ثبت می‌شود و گوگل نوع و مدل دستگاه را شناسایی می‌کند. هر گوشی اندرویدی برای استفاده از سرویس‌های گوگل باید گواهی مخصوصی از گوگل دریافت کرده باشد تا مجوز استفاده از آن‌ها را داشته باشند. اگر دستگاه شناسایی‌شده گواهی‌های لازم را کسب کرده باشد، مجاز به استفاده از سرویس‌ها شناخته می‌شود؛ وگرنه شرکت سازنده حق استفاده از پیش‌نیازهای لازم برای اجرای سرویس‌های گوگل را نخواهد داشت.

ازآن‌‌جا‌‌که این پیش‌نیازها تغییراتی در لایه‌های درونی سیستم‌عامل و نصب‌بودن برنامه‌ها و چهارچوب سرویس‌های گوگل به‌صورت سیستمی را شامل می‌شود، به‌صورت عادی کاربر نمی‌تواند این برنامه‌ها را نصب کند و از سرویس‌های گوگل برخوردار شود. در گذشته، روش‌هایی مشابه وجود داشت؛ اما اکنون دیگر کارایی ندارند؛ ازاین‌رو، راهکاری که برای این مشکل در نظر گرفته‌ شده، نصب برنامه‌هایی است که به‌صورت مجازی این کار را انجام می‌دهند.

اجرای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل به‌کمک اپلیکیشن GSpace

اپلیکیشن GSpace قابلیت آن را دارد تا با ایجاد محیطی مجزا از سیستم‌عامل اصلی، بتواند سرویس‌های گوگل را درون خود اجرا کند تا کاربر مجبور نباشد برای این کار دست‌به‌دامان دست‌کاری سیستم‌عامل شود. این اپلیکیشن را می‌توانید از فروشگاه اپلیکیشن‌های هواوی (AppGallery) دانلود کنید؛ اما اگر امکان دسترسی به این فروشگاه را ندارید، می‌توانید با جست‌وجو در گوگل، فایل APK آن را دریافت و نصب کنید.

پس از نصب و اجرای برنامه، روی Start بزنید. در‌ادامه، از شما خواسته می‌شود تا به برنامه اجازه دهید به تلفن و فضای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشد که برای کارکردن سرویس‌های گوگل ضروری است. در‌نهایت، پیغامی مبنی‌بر دانلود پیش‌نیازهای لازم (Necessary kit) نمایش داده می‌شود که باید Continue را انتخاب کنید. در این زمان، اپلیکیشن شروع به دانلود پیش‌نیازها می‌کند که بسته به سرعت اینترنت شما، ممکن است دقایقی به‌طول بینجامد.

راه‌اندازی اولیه اپلیکیشن GSpace

پس از اتمام این فرایند، اپلیکیشن آماده استفاده می‌شود. در صفحه‌ی اصلی، تعدادی از برنامه‌های پرکاربرد گوگل و برخی دیگر از برنامه‌ها نمایش داده می‌شود که باید هرکدام از گوگل‌پلی دانلود شوند. برای مثال، این‌جا می‌خواهیم Google Maps را نصب و استفاده کنیم. با انتخاب آن، وارد صفحه‌ی آشنای گوگل‌پلی خواهید شد که از شما می‌خواهد وارد حساب گوگل خود شوید.

با انتخاب گزینه‌ی Sign In، وارد صفحه‌ی ورود حساب گوگل خواهید شد. درادامه، اپلیکیشن به شما اطلاع می‌دهد که ورود ازطریق دستگاه مجازی با شناسه‌ای صورت می‌گیرد که مجاز به استفاده از سرویس‌های گوگل است. در این‌جا، ما از گوشی Nove 9 استفاده کرده‌ایم که اپلیکیشن به‌جای آن از مدل Mate 20 Pro استفاده می‌کند. از‌این‌رو، اگر در حساب کاربری گوگل خود متوجه ورود دستگاه ناشناسی شدید، به‌‌دلیل استفاده از این اپلیکیشن است.

ورود به اکانت گوگل در اپلیکیشن GSpace

پس از ورود به حسابتان، صفحه‌ی دانلود اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی به‌ شما نشان داده می‌شود و می‌توانید هر برنامه‌ای که لازم دارید، همانند سایر گوشی‌های اندرویدی نصب کنید. پس از نصب هر برنامه، امکان ایجاد میان‌بر آن در صفحه‌‌ی اصلی و بدون نیاز به بازکردن اپلیکیشن وجود دارد. کافی است روی آیکون آن برنامه نگه دارید و Create Shortcut را انتخاب کنید.

افزون‌براین، می‌توانید از سایر اپلیکیشن‌هایی که در گوشی نصب کرده‌اید، نسخه‌ی کپی ایجاد و به‌عنوان اپلیکیشن دوم از آن استفاده کنید. این برای زمانی مناسب است که از برخی از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های وابسته به سرویس‌های گوگل بتوان بدون مشکل استفاده کرد.

اضافه کردن میان‌بر اپلیکیشن‌ها از GSpace به صفحه اصلی

نکته‌ای که در استفاده از این اپلیکیشن وجود دارد، آن است که میان‌بری برای دسترسی به گوگل پلی ایجاد نشده و برای دانلود هر اپلیکیشن دیگری باید وارد یکی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی شوید و پس از بازشدن گوگل‌پلی، نام برنامه‌ی مدنظر را جست‌وجو و آن‌ را نصب کنید.

در پایان، اگر در استفاده از برنامه‌ای دچار مشکل یا خطا شدید، دسترسی‌های اپلیکیشن مادر را در تنظیمات گوشی خود بررسی کنید. اگر احتمال می‌دهید مسدود‌بودن دسترسی خاصی باعث پدیدارشدن مشکلی می‌شود، آن دسترسی را مجاز کنید. باوجوداین، احتمال دارد در برخی از اپلیکیشن‌ها همه‌ی قابلیت‌ها دردسترس نباشند یا مشکلاتی در استفاده از آن‌ها به‌وجود آید، از‌این‌رو، تجربیات خود را در استفاده از این اپلیکیشن با ما در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات