افزایش روزافزون کاربرانی که قابلیت جلوگیری از ردیابی اپ‌ها را در iOS فعال می‌کنند

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در iOS 14.5 قابلیت ردیابی اپلیکیشن را ارائه داد و به‌نظر می‌رسد کاربران از آن استقبال کرده‌اند.
تبلیغات

اپل با انتشار iOS 14.5 ویژگی ردیابی اپلیکیشن را ارائه داد؛ قابلیتی که کاربر با استفاده از آن می‌تواند امکان ردیابی فعالیت‌های خود را برای اپلیکیشن‌ها فعال یا غیرفعال کند. شرکت‌هایی مثل فیسبوک برای ارائه‌ی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده از این نوع ردیابی استفاده می‌کنند و به‌دلیل اضافه کردن این قابلیت به‌شدت از شرکت مستقر در کوپرتینو انتقاد کردند.

همان‌طور که Phonearena اشاره می‌کند، اپل به دستگاه‌هایی مثل آیفون و آیپد یک شناسه‌ی تصادفی به‌ نام IDFA (شناساگر تبلیغ‌دهندگان) اختصاص می‌دهد که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد فعالیت کاربر را برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند، ردیابی کنند. IDFA اکنون به‌عنوان یک قابلیت اختیاری ارائه شده است و این یعنی کاربران می‌توانند درصورت تمایل امکان ردیابی را برای هر اپلیکیشن فعال یا غیرفعال کنند. فیسبوک یکی از منتقدان سرسخت این قابلیت است و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که غول شبکه‌های اجتماعی جهان احتمالاً به‌دلیل ارائه‌ی این قابلیت در iOS حدود ۱۲٫۸ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های دیگری مثل اسنپ‌چت، توئیتر و یوتیوب نیز تحت تأثیر این قابلیت iOS قرار بگیرند.

اکنون طبق گزارش 9to5Mac به نقل از پلتفرم تحلیلی Adjust، وضعیت سیستم ردیابی فعالیت کاربران iOS برای شرکت‌هایی مثل فیسبوک درحال بهبود است. در ماه مه ۲۰۲۱ حدود ۱۶ درصد از کاربران امکان ردیابی را برای اپلیکیشن‌های iOS فعال کرده بودند و این رقم اکنون به ۲۵ درصد افزایش یافته است. این مطالعه براساس اطلاعات دو هزار اپلیکیشن محبوب در پایگاه داده‌ی Adjust جمع‌آوری شده است.

قابلیت ردیابی اپلیکشن ios

این آمار درمورد بازی‌های موبایلی امیدوارکننده‌تر است، به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود ۳۰ درصد از کاربران به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند فعالیت‌های آن‌ها برای تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ردیابی شود. این رقم برای برخی بازی‌های محبوب به ۷۵ درصد می‌رسد.

گزارش 9to5Mac همچنین خاطرنشان می‌کند که یک ماه پس از راه‌اندازی قابلیت ردیابی اپلیکیشن، فقط چهار درصد از کاربران ایالات متحده از آن استفاده کرده‌اند و بنابراین گزارش جدید از نرخ فعال کردن این ویژگی در اپلیکیشن‌های iOS، می‌تواند برای شرکت‌هایی مثل فیسبوک امیدوارکننده باشد.

اپل به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اجازه می‌دهد توضیحی برای اینکه چرا کاربران باید امکان ردیابی را روی اپلیکیشن‌ آن‌ها فعال کنند، ارائه دهند. به‌نظر می‌رسد بسیاری از کسب‌وکارها روش‌هایی برای متقاعد کردن کاربران برای فعال کردن قابلیت ردیابی پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال امکان دارد یک اپلیکیشن به کاربر اعلام کند تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به توسعه‌دهنده کمک خواهد کرد برنامه را برای همیشه رایگان ارائه دهد یا این‌ اقدام می‌تواند به کاربران در کاهش هزینه‌های استفاده از اپلیکیشن موردنظر کمک کند.

Adjust معتقد است کاربران اکنون ارزش انتخاب و دریافت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را بیشتر درک می‌کنند و انتظار می‌رود روند افزایش تعداد کاربرانی که قابلیت ردیابی اپلیکیشن‌ها را در iOS فعال کرده‌اند، همچنان ادامه داشته باشد.

درهمین‌حال، اپل نیز به حفاظت از حریم‌ خصوصی کاربران خود ادامه خواهد داد تا از امکان اجرای اپلیکیشن‌های خارج از اپ‌استور جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات