اولین آپدیت بزرگ ویندوز 11 منتشر شد

سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اولین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ مایکروسافت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را به‌صورت آزمایشی ممکن می‌کند و نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی نوت‌پد و مدیا پلیر را به‌همراه می‌آورد.
تبلیغات

مایکروسافت سرانجام نخستین به‌روزرسانی بزرگ سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ (Microsoft Windows 11) را دردسترس قرار داد. این به‌روزرسانی قابلیت‌های اضافه‌ی متعددی به ویندوز ۱۱ می‌آورد. امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در این سیستم‌عامل به‌صورت آزمایشی برای کاربران ایالات متحده‌ی آمریکا ممکن شده است و بازطراحی نوت‌پد و مدیا پلیر در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۱ را شاهد هستیم. اولین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ اصلاحاتی را روی نوار وظیفه هم اعمال می‌کند.

پشتیبانی از اپلیکیشن اندروید

به گزارش pcworld، نسخه‌ی پیش‌نمایش عمومی قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را به کاربران امکان می‌دهد. اپلیکیشن‌های مدنظر خودشان را ازطریق اپ استور آمازون روی کامپیوتر نصب کنند. گوگل پلی استور تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن اندرویدی در خود جای داده است؛ اما اپ استور آمازون تعداد کمتری از اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌دهد. البته با روش‌هایی غیررسمی، می‌توان سراغ نصب اپلیکیشن‌های پلی استور در ویندوز ۱۱ مایکروسافت رفت.

اسکرین شات پشتیبانی از اپلیکیشن اندروید

تقریباً مانند تمام ویژگی‌های جدید مایکروسافت، این گزینه نیز در برنامه ویندوز اینسایدر زودتر دردسترس بود. نحوه نصب اپ‌های اندرویدی روی رایانه شخصی ازطریق اپ استور آمازون زیاد دشوار نیست. درواقع، فرآیندی یک مرحله‌ای است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اپلیکیشن Amazon Appstore Preview را از فروشگاه مایکروسافت دانلود کرده و دستورالعمل‌های مربوطه را دنبال کنید. ویندوز نوعی ماشین مجازی را روی رایانه‌ی شخصی شما ایجاد و فایل‌های لازم را در پس‌زمینه دانلود می‌کند.

اما آیا قابلیت جدید ویندوز ۱۱ ارزش استفاده دارد؟ تعداد محدود اپ‌ها (زیر ۶۰ عدد) نشان می‌دهد که شاید اکثر گزینه‌ها کاربردی نباشند. اما از آن‌جایی که اپلیکیشن‌هایی مانند United Airlines و The Wall Street Journal نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود، ممکن است بتوان موارد خوب و مناسبی را نیز یافت که کار کردن با آن‌ها روی رایانه شخصی لذت‌بخش باشد.

نوار وظیفه بازطراحی شده

بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده در به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۱ مربوط به نوار وظیفه هستند. پس از مدت‌ها انتظار، مایکروسافت سرانجام کاری کرده است که زمان و تاریخ ویندوز ۱۱ روی چند مانیتور به‌نمایش دربیاید. این قابلیت در زمان انتشار ویندوز ۱۱ ارائه نشد و برخی انتقادات را متوجه ردموندی‌ها کرد. هنگامی که ویندوز ۱۱ برای اولین بار منتشر شد، بسیاری از کاربران از طراحی نوار وظیفه و منوی استارت ناراضی بودند. احتمالاً خوشحال خواهید شد وقتی بفهمید مایکروسافت این بخش را دوباره طراحی کرده و بعضی مواردی که اذیت‌کننده به نظر می‌رسیدند را تغییر داده است.

دکمه قطع صدای میکروفون موجود در نوار وظیفه بازطراحی شده ویندوز ۱۱

مواردی مانند ساعت که پیش‌تر از نوار وظیفه حذف شده بودند، اکنون دوباره بازیابی شده‌اند. دکمه میوت میکروفون و اشتراک‌گذاری صفحه که دو عدد از ویژگی‌های جدید آن هستند، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسند زیرا به صورت انحصاری به تیمز تعلق دارند. به عبارت دیگر، هنگام استفاده از نرم‌افزار مذکور، آیکون میکروفون کوچکی را در نوار وظیفه خود خواهید دید. با کلیک روی آن هنگام کار با مایکروسافت تیمز، میکروفون شما به‌سادگی قطع می‌شود.

به‌روزرسانی جدید اشتراک‌گذاری صفحه را نیز تسهیل می‌کند، اما همان‌طورکه گفته شد این گزینه نیز متعلق به تیمز است. هنگام تماس در نرم‌افزار مذکور، اگر ماوس خود را روی نوار وظیفه نگه دارید، تامبنیل کوچکی از پنجره‌ی فعال و همچنین دکمه‌ای برای اشتراک‌گذاری صفحه نمایان خواهد شد.

قابلیت جدید اشتراک گذاری صفحه نمایش در نوار وظیفه ویندوز ۱۱

همچنین اکنون آیکون آب‌وهوا به نوار وظیفه اضافه شده است. قابلیت مذکور در ویندوز ۱۰، به‌عنوان «اخبار و علایق» (News and Interests) شناخته می‌شود. در ویندوز ۱۱، به‌طور پیش‌فرض آیکون آب‌‌و‌هوا میانبری برای منوی ویجت‌ها در گوشه سمت چپ است. گزینه مذکور خلاصه کوچکی از اطلاعات آب‌وهوا (آفتابی، نیمه ابری و ...) و دما را نشان می‌دهد.

اپ جدید Windows Media Player

در به‌روزرسانی جدید، Windows Media Player جایگزین Groove Music می‌شود. اکنون مدیا پلیر همان‌طورکه انتظار دارید کار می‌کند. یک فایل موسیقی را انتخاب و آن را پخش کنید، به همین سادگی! دیگر خبری از ادغام با اسپاتیفای نیست و ویژوالایزری وجود ندارد. البته عملکردهای پایه برای پخش صوتی و تصویری به کاربران ارائه می‌شود. طراحی مدیا پلیر به‌گونه‌ای است که سازگاری بیشتری با رابط کاربری ویندوز ۱۱ دارد.

اپ جدید Windows Media Player موجود در ویندوز ۱۱

خود اپلیکیشن فرمت‌های صوتی و تصویری که پشتیبانی می‌شود را فهرست نمی‌کند. در ادامه ویدئویی از محیط نرم‌افزار جدید مدیا پلیر ویندوز ۱۱ مشاهده می‌کنید:

نوت پد جدید

اگر کاربر نوت پد نباشید احتمالاً متوجه تغییرات نشده‌اید. اما اکنون حالت تاریک جدیدی به این اپ اضافه شده و نحوه سازگاری آن با تنظیمات سیستم حالت روشن/ تاریک بهبود یافته است. به غیر از این موارد، نوت‌پد ویندوز ۱۱ اکنون گزینه‌ی Undo چندمرحله‌ای و رابط جست‌و‌جوی بهبودیافته دارد.

اسکرین شات حالت تاریک نوت پد جدید ویندوز ۱۱

مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است به‌روزرسانی‌های قابلیت‌محور که اصطلاحاً به آن‌ها Feature Update گفته می‌شود، به‌صورت سالانه برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ دردسترس قرار می‌گیرند. بااین‌حال به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۱ قرار نیست فقط به‌روزرسانی بزرگ این سیستم‌عامل در سال جاری میلادی باشد. مایکروسافت امسال چندین بار ویندوز ۱۱ را به‌روزرسانی می‌کند و قابلیت‌های جدیدی را به این سیستم‌عامل می‌آورد. ردموندی‌ها در سال ۲۰۲۲ قابلیت‌های آزمایشی متعددی را آزمایش خواهند کرد. هم‌اکنون، قابلیت‌هایی مثل استیکر والپیپر و حالت تبلت وارد فاز آزمایشی شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات