هرآنچه از رویداد ویندوزی مایکروسافت در ۱۶ فروردین انتظار داریم

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت ۱۶ فروردین رویدادی را با شعار «ویندوز در خدمت آینده‌ی کار هیبریدی» برگزار می‌کند که بر قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ برای ترکیب کار حضوری و دورکاری تمرکز دارد.
تبلیغات

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، مایکروسافت در وب‌سایت خود از برگزاری رویدادی خبر داد که قرار است با تمرکز بر کار هیبریدی یا همان ترکیب کار حضوری و دورکاری قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ را رونمایی کند. طبق وب‌سایت مایکروسافت، ردموندی‌ها رویداد ۱۶ فروردین را با شعار «ویندوز در خدمت آینده‌ی کار هیبریدی» برگزار خواهند کرد.

پانوس پانای، مدیر تیم ویندوز و ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، نیز در این رویداد حضور خواهند یافت و به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد در این رویداد قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ را برای امنیت بیشتر و بهره‌وری بهتر و مدیریت کارآمدتر هم برای کلاینت‌ها و هم برای فضای ابری رونمایی کند. در‌ادامه، با زومیت همراه باشید تا هر‌آنچه از این رویداد انتظار داریم، مرور کنیم.

به‌احتمال زیاد در ابتدا و در شروع رویداد، نگاه اولیه‌ای به دیدگاه مایکروسافت برای توسعه‌ی ویندوز و سازگاری آن با دنیای جدیدی دورکاری خواهیم انداخت. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، سال ۲۰۲۱ با تأکید بر اهمیت فراوان تطبیق سیاست‌های مایکروسافت با کار هیبریدی توضیح داد:

کار هیبریدی بزرگ‌ترین تغییر در نحوه‌ی انجام کار‌ها در نسل ما است و به مدل عملیاتی جدید، افرادی مسئول، مکان‌ها و فرایندهای مختلفی نیاز دارد.

در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، مایکروسافت با ایجاد تغییرات زیادی در اپلیکیشن مایکروسافت تیمز، استفاده از آن را برای کارمندان دورکار و افرادی آسان‌تر کرد که سعی می‌کردند خود را با واقعیت کار ترکیبی تطبیق دهند. این تغییرات و بهبودهای توسعه‌داده‌شده برای استفاده از چند مانیتور به‌طور هم‌زمان و چندوظیفگی و یکپارچه‌سازی اپلیکیشن مایکروسافت تیمز در ویندوز ۱۱ همه‌وهمه از تلاش‌های ردموندی‌ها در بهینه‌سازی سیستم‌عامل این ویندوز برای کار هیبریدی خبر می‌دهند.

کلیپ‌بورد هوشمندتر

یکی از اولین قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ که انتظار می‌رود در رویداد ۱۶ فروردین مایکروسافت معرفی شود، کلیپ‌بورد هوشمند است. درحال‌حاضر، ویندوز ۱۱ به کلیپ‌بوردی برای ذخیره و جای‌گذاری موارد مختلفی مجهز است؛ اما روز ۱۱ فروردین خبری منتشر شد که از ارائه‌ی اقدامات پیشنهادی مانند امکان تماس با شماره‌‌تلفن‌های کپی‌شده در اپلیکیشن مایکروسافت تیمز یا اسکایپ و ارسال ایمیل به آدرس‌های ایمیل کپی‌شده در کلیپ‌بورد خبر می‌داد. بنابراین، احتمالاً یکی از قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ که در رویداد پیش رو معرفی می‌شود، به هوشمند‌ترسازی و بهره‌وری بیشتر کلیپ‌بورد این نسخه از ویندوز اشاره می‌کند.

امکان بازکردن تب‌های مختلف در فایل اکسپلورر

قابلیت دیگری که در بیلد‌های اخیر نسخه‌ی توسعه‌دهندگان ویندوز ۱۱ ظاهر شده، پشتیبانی از تب‌ها در فایل اکسپلورر است. این قابلیت امکان بازکردن هم‌زمان پوشه‌ها را فراهم می‌کند؛ بنابراین، کاربر دیگر نیازی نخواهد داشت تا برای اجرای هر پوشه پنجره‌ی جدید باز کند.

امکان بازکردن تب‌های مختلف در فایل اکسپلورر برای اولین‌بار در قابلیت Sets ویندوز ۱۰ و قبل مشاهده شده بود؛ اما مایکروسافت مدتی بعد این قابلیت را غیرفعال کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد که قابلیت بازکردن تب‌های مختلف دوباره و به‌زودی به فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱ اضافه شود.

اپلیکیشنی جدید برای ایمیل

اپلیکیشن ایمیل مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ به بازنگری کلی نیاز دارد. براساس گزارش‌های منتشر‌شده‌، مایکروسافت قصد دارد در رویداد ۱۶ فروردین نسخه‌ی جدیدی از اپلیکیشن اوت لوک را با اسم رمز مونارک یا وان اوت لوک برای ویندوز ۱۱ معرفی کند. احتمال می‌رود این نسخه جایگزینی برای اپلیکیشن Mail & Calendar در آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز باشد. روند توسعه‌ی این نسخه‌ از یک سال قبل آغاز شده و به‌تازگی نیز نسخه‌ی پیش‌نمایش آن دراختیار برخی کاربران قرار گرفته است و مانند اپلیکیشن اصلی اوت‌ لوک، تجربه‌ای تحت‌وب را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

آواتارهای سه‌بعدی در اپلیکیشن مایکروسافت تیمز؛ پلتفرم مش

آبان ۱۴۰۰، مایکروسافت اعلام کرده بود که قصد دارد آواتارهای سه‌بعدی را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به اپلیکیشن مایکروسافت تیمز اضافه کند. این آواتارهای سه‌بعدی برای رفع خستگی ناشی از شرکت در جلسات طراحی شده‌اند و محیط اپلیکیشن مایکروسافت تیمز را به محیطی متاورس مانند تغییر می‌دهند. کاربران برای استفاده از آواتارهای سه‌بعدی جدید به هدست واقعیت مجازی نیازی ندارند و می‌توانند به صورت دوبعدی یا سه‌بعدی از این آواتار‌ها برای شرکت در جلسات بهره ببرند؛ بنابراین، کاربران می‌توانند درصورت تمایل‌نداشتن وب‌کم خود را روشن نکند. مایکروسافت آوارتارهای سه بعدی اپلیکیشن مایکروسافت تیمز را بخشی از پرو‌ژه‌ی گسترده‌ی ردموندی‌ها برای ورود به متاورس معرفی می‌کند که برای گوش‌دادن به صدای کاربر و حرکت‌کردن از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند.

سال گذشته‌ی میلادی، مایکروسافت گام بعدی تکامل اپلیکیشن مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) را پلتفرمی به نام مش (Mesh) معرفی کرد که از آواتارهای سه‌بعدی گفته‌شده برای تعامل بهتر در جلسات کاری استفاده می‌کند. بنابراین، به‌احتمال فراوان در رویداد ۱۶ فروردین، با برخی از چشم‌اندازهای مایکروسافت برای آینده‌ی کار هیبریدی و متاورس در ویندوز ۱۱ و مایکروسافت 365 (جایگزین کارآمد‌تر آفیس 365) آشنا شویم.

ساتیا نادلا اوایل سال ۲۰۲۲ درباره‌ی پلتفرم مش این‌گونه توضیح داد:

احساس می‌کنم برای به‌کار‌گیری موج بعدی اینترنت در شرایط مناسبی قرار داریم. به‌نظر من، موج بعدی اینترنت دنیایی آزاد‌تر خواهد بود که همه‌ی افراد و سازمان‌ها و توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند در آن، جهان‌های متاورس خاص خود را بسازند.

علاوه‌بر پلتفرم مش و آواتارهای سه‌بعدی، انتظار می‌رود مایکروسافت قابلیت‌های بیشتری برای اپلیکیشن مایکروسافت تیمز یا پکپارچه‌سازی بیشتر آن با ویندوز ۱۱ ارائه کند. کلاینت اپلیکیشن مایکروسافت تیمز از مدتی قبل در ویندوز ۱۱ تعبیه شده است؛ اما در‌‌حال‌‌حاضر کسب‌وکارها برای استفاده از حساب‌های کاری خود به نصب اپلیکیشن مایکروسافت جداگانه‌ای نیاز دارند. بی‌شک برطرف‌کردن این مشکل در ویندوز ۱۱ می‌تواند بخشی از برنامه‌های مایکروسافت برای بهبود کار هیبریدی در ویندوز ۱۱ باشد و رضایت کاربران زیادی را جلب کند.

مایکروسافت اج

تا‌به‌حال، مایکروسافت برای متمایزکردن مرورگر اج از سایر مرورگر‌ها مانند کروم و فایرفاکس، قابلیت‌های بهره‌وری و امنیتی زیادی را به این مرورگر اضافه کرده است؛ ازاین‌رو، انتظار می‌رود ردموندی‌ها در رویداد ۱۶ فروردین قابلیت‌های بیشتری برای کار هیبریدی در مرورگر اج رونمایی کنند و بهبود‌هایی مانند پشتیبانی کامل از قابلیت نمایش فهرست مطالب و تامبنیل (thumbnail) فایل‌ها را برای PDF reader مرورگر اج توسعه دهند. علاوه‌بر‌این، کاربران Reddit نیز از بازگشت قابلیت ورک‌استیشن به این مرورگر خبر دادند که مانند دسکتاپی مجازی برای آن عمل می‌کند.

امنیت و مدیریت

تاکنون در تمام رویدادهای مایکروسافت، بیانیه‌هایی مرتبط با مسائل امنیتی و مدیریتی ارائه شده‌اند؛ پس رویداد ۱۶ فروردین نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و به‌احتمال زیاد ردموندی‌ها در آن قابلیت‌های امنیتی و مدیریتی جدیدی برای ویندوز ۱۱ و سیستم‌عامل ابری ویندوز 365 رونمایی خواهند کرد. این قابلیت‌ها شامل ابزار مدیریتی مبتنی‌بر ابر مایکروسافت مانند Intune و Autopilot یا ابزار امنیتی مانند Windows Defender برای محافظت از ویندوز ۱۱ دربرابر آسیب‌های ناشی از دورکاری خواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات