ویندوز 11 کاربران کامپیوترهای پشتیبانی‌نشده را با واترمارک دسکتاپ غافلگیر می‌کند

دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قصد دارد روی صفحه‌ی دسکتاپ کامپیوترهای پشتیبانی‌نشده توسط ویندوز 11، واترمارکی به نمایش بگذارد. به‌روزرسانی حاوی این تغییر احتمالاً در روزهای آینده از راه می‌رسد.
تبلیغات

کاربران کامپیوترهای شخصی نسبتاً قدیمی که علاقه‌مند به ویندوز ۱۱ مایکروسافت (Microsoft Windows 11) بودند، توانستند محدودیت اعمال‌شده توسط ردموندی‌ها را دور بزنند و جدیدترین سیستم‌عامل این شرکت را روی دستگاه‌هایی نصب کنند که حداقل سخت‌افزار موردنیاز را نداشتند.

بااین‌حال مدتی پیش گزارشی اعلام کرد مایکروسافت قصد دارد با اضافه کردن واترمارک به صفحه‌ی دسکتاپ و منوی تنظیمات، کامپیوترهایی را که پیش‌نیازهای سخت‌افزاری ویندوز ۱۱ را رعایت نمی‌کنند، از دیگر کامپیوترها متمایز کند. آن‌طور که ورج می‌نویسد، مایکروسافت برنامه‌های مربوط به این پروژه را با جدیت دنبال می‌کند.

ظاهراً در به‌روزرسانی جدید ویندوز 11، واترمارکی روی والپیپر صفحه‌ی دسکتاپ و صفحه‌ی اصلی بخش تنظیمات ظاهر شده است تا سیستم‌هایی که محدودیت مایکروسافت را دور زده‌اند و ویندوز جدید روی آن‌ها نصب شده است، مشخص شوند.

مایکروسافت ماه گذشته‌ی میلادی آزمایش تغییرات جدید را آغاز کرده بود و این تغییرات اکنون وارد نسخه‌ی پیش‌نمایش شده است تا در روزهای آینده به نسخه‌ی نهایی ویندوز 11 راه پیدا کند. مایکروسافت در فهرست بهبودهای ویندوز 11 به واترمارک جدید اشاره نکرده، اما کاربران متوجه شده‌اند واترمارک در به‌روزرسانی جدید به ویندوز 11 اضافه می‌شود.

بدین ترتیب در شرایطی که ویندوز 11 روی سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده در حال اجرا باشد، واترمارکی با عبارت «System requirements not met. Go to settings to learn more» روی صفحه به نمایش درمی‌آید. ویندوز 11 در حالتی که فعال نشده باشد نیز واترمارکی در همان‌جا به نمایش می‌گذارد، اما واترمارک مربوط به پیش‌نیازهای سخت‌افزاری بسیار کمتر به چشم می‌آید.

از زمان رونمایی اولیه‌ی ویندوز 11 بسیاری از کاربران روی خوشی به این سیستم‌عامل نشان دادند و گفتند مایکروسافت سرانجام توانسته رابط کاربری جذابی را خلق کند. بااین‌حال وقتی مشخصات سخت‌افزاری موردنیاز اعلام شد، بسیاری از کاربران ناامید شدند. با وجود محدودیت اعمال‌شده توسط مایکروسافت، همچنان امکان نصب ویندوز 11 روی سیستم‌های قدیمی وجود دارد.

به گفته‌ی مایکروسافت، کاربر برای نصب ویندوز 11 باید دارای پردازنده‌های نسل هشتمی کافی لیک اینتل یا پردازنده‌های سری ذن پلاس و ذن ۲ ای‌ام‌دی و مدل‌های جدیدتر باشد. بدین ترتیب آن‌طور که ورج می‌گوید «میلیون‌ها کامپیوتر شخصی» از پشتیبانی ویندوز 11 خارج هستند.

هر کاربری که از راه‌های جایگزین برای نصب ویندوز 11 استفاده کرده باشد، به‌زودی واترمارک جدید را روی صفحه‌ی دسکتاپ مشاهده خواهد کرد.

مایکروسافت مدت‌ها است از پیغام هشدار مشابهی برای نسخه‌های فعال‌نشده‌ی ویندوز استفاده می‌کند و در این حالت یک‌سری قابلیت‌ها نظیر حالت تاریک، تنظیمات بخش شخصی‌سازی و تم‌ها تا زمانی که ویندوز فعال نشود، دردسترس نیستند. فعلا به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد ندارد کارکرد ویندوز 11 را برای سیستم‌های پشتیبانی‌نشده محدود کند و ظاهراً می‌توان واترمارک دسکتاپ را با اعمال برخی تغییرات در رجیستری پنهان کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات