دولت هند به‌ دنبال ساخت سیستم‌عامل رقیب اندروید و iOS است

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهراً دولت هند تصمیم دارد سیستم‌عاملی بومی برای رقابت با اندروید و iOS توسعه دهد. البته این اولین‌‌ باری نیست که خبری مبنی بر توسعه‌ی سیستم‌عامل رقیب برای اندروید و iOS منتشر می‌شود.
تبلیغات

دنیای گوشی‌های هوشمند امروزی عملاً یک انحصار دوقطبی است که در آن اندروید و iOS بر همه‌چیز حکم‌رانی می‌کنند. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد دولت هند به‌‌ دنبال ساخت سیستم‌عامل جدیدی برای گوشی‌های هوشمند است.

به گزارش اندروید اوتوریتی، راجیو چاندراسخار، وزیر امور الکترونیک و فناوری اطلاعات هند در گفت‌وگو با اکونومیک‌تامیز اعلام کرده که دولت این کشور در‌ حال برنامه‌ریزی سیاستی است که امکان ایجاد یک سیستم‌عامل مخصوص گوشی‌های هوشمند را فراهم خواهد کرد. وزیر گفت که برای توسعه‌ی این سیستم‌عامل بومی در‌ حال بررسی توانایی استارتاپ‌ها و مؤسسات دانشگاهی است.

در یک دهه‌ی گذشته، مدعیان متعددی برای تصاحب تاج‌وتخت سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند به‌میدان آمده‌اند که از‌ جمله می‌توان به ویندوز، تایزن، بادا، بلک‌بری فون ۱۰ و WebOS اشاه کرد که این پروژه‌ها همگی پس از مدتی متوقف شدند.

البته هنوز چند گزینه مثل KaiOS (مخصوص گوشی‌های ساده) و Sailfish OS وجود دارد و هواوی نیز همچنان به توسعه‌ی پلتفرم HarmonyOS خود ادامه می‌دهد. بااین‌‌حال بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد پلتفرم هارمونی هواوی در‌ واقع ترکیبی اندروید ۱۰ و EMUI بوده که تغییراتی روی آن اعمال شده است. به‌عبارت دیگر با شنیدن خبر ورود هند به ساخت یک سیستم‌عامل موبایلی چندان تعجب نخواهیم کرد زیرا این اولین‌باری نیست که شاهد تلاش برای ارائه‌ی سیستم‌عامل جایگزین اندروید و iOS هستیم.

در هر صورت سیستم‌عامل موبایلی هندی برای دیده شدن احتمالاً باید از اپلیکیشن‌های اندروید پشتیبانی کند و علاوه‌براین امکان اجرای روان آن روی سخت‌افزارهای پایین‌رده وجود داشته باشد. شایان‌‌ ذکر است یکی از نگرانی‌های بالقوه برای توسعه‌ی این سیستم‌عامل، به‌‌ دست آوردن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های گوگل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات