اوبونتو 22.04 روی رزبری‌پای از همیشه سریع‌تر اجرا خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌روزرسانی اوبونتو ۲۲٫۰۴ شامل تغییراتی است که اجرای روان این سیستم‌عامل را روی رزبری‌پای ۴ با رم دو گیگابایت تضمین می‌کند.
تبلیغات

رایانه‌های تک‌برد رزبری‌پای احتمالاً محبوب‌ترین رایانه‌های شخصی مبتنی بر لینوکس تمام دوران محسوب می‌شوند زیرا قیمت این برد‌ها بسیار پایین‌ بوده و از منابع آموزشی و تطبیق‌پذیری بی‌نظیری بهره می‌برند. عملکرد چند مدل اول این بردها در مقایسه با رایانه‌های شخصی، به‌ دلیل استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف و رم محدود چندان عالی نبود، اما مدل‌های جدیدتر رزبری‌پای مثل نسخه‌ی چهارم این برد با رم هشت گیگابایت، به‌خودی‌خود یک رایانه‌ی شخصی مقرون‌به‌صرفه و مناسب است. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی دسکتاپ جهان است؛ توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل در نسخه‌ی ۲۲٫۰۴ در‌ حال آماده‌سازی برخی ترفندها هستند تا عملکرد آن به‌طور اختصاصی روی بردهای رزبری‌پای بهبود یابد.

به گزارش XDA، اولیور اسمیت مدیرمحصول کنونیکال (توسعه‌دهنده‌ی اوبونتو) در یک پست وبلاگی اعلام کرد که نسخه‌ی بعدی اوبونتو از نظر عملکرد روی رزبری‌پای، بهبود قابل‌توجهی خواهد داشت. وی در بخشی از توضیحات خود گفت:

تا‌ به‌‌ حال ما به کاربران توصیه می‌کردیم از رزبری‌پای مجهز به رم چهار گیگابایت یا هشت گیگابایت استفاده کنند تا اوبونتو به‌طور روان روی برد آن‌ها اجرا شود. یکی از اهداف ما برای نسخه‌ی آینده‌ی اوبونتو یعنی LTS 22.04، کاهش این مانع است. این یعنی کاربران در نسخه‌ی بعدی اوبونتو می‌توانند این سیستم‌عامل را در مدل‌هایی که حتی از دو گیگابایت رم بهره می‌برند به‌طور روان اجرا کنند.

تغییر اصلی این است که اوبونتو در رزبری‌پای به‌طور پیش‌فرض از ویژگی zswap هسته‌ی لینوکس استفاده می‌کند که به‌‌ جای تکیه‌ی کامل به فایل swap (جایی که محتویات رم به داخل و خارج از منطقه‌ی swap در حافظه‌ی ذخیره‌سازی منتقل می‌شود) بلوک‌های حافظه را فشرده خواهد کرد. این ویژگی، میزان عملیات ورودی/خروجی را کاهش می‌دهد؛ قابلیتی که در صورت استفاده از رزبری‌پای با رم کم، بسیار اهمیت دارد. با‌ این‌ حال، فشرده‌سازی حافظه خود باعث افزایش استفاده از پردازنده‌ی مرکزی می‌شود و احتمالاً به‌‌ همین دلیل است که این قابلیت در بردهای قدیمی رزبری‌پای با پردازنده‌های ضعیف‌تر، فعال نخواهد شد.

کنونیکال همچنین با افزایش تعداد اجزای قابل فشرده‌سازی (با تخصیص‌دهنده‌ای به‌نام Z3fold) و استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی متفاوت lz4، یک گام فراتر رفته است. این شرکت اعلام کرده که تغییرات مورد اشاره در‌ کنار استفاده از zswap یعنی دسکتاپ اوبونتو اکنون روی رزبری‌پای ۴ با رم دو گیگابایتی قابل اجرا است.

انتشار اوبونتو ۲۲٫۰۴ برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده و این تغییرات به‌طور پیش‌فرض در همه‌ی دستگاه‌های رزبری‌پای ۴ از جمله پای ۴۰۰ فعال خواهد شد. علاوه‌‌ بر‌‌ این، می‌توانید دستورالعمل‌های موجود در پست وبلاگ این سیستم‌عامل را دنبال و تنظیمات نصب اوبونتو موجود را امتحان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات