اینتل آپدیت بایوس بدون نیاز به ریستارت در لینوکس را ممکن می‌کند

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در حال کار روی قابلیت جدیدی است که امکان آپدیت کامل بایوس را ازطریق سیستم‌عامل و بدون نیاز به ریستارت کردن سیستم فراهم می‌کند.
تبلیغات

وب‌سایت فورونیکس اخیراً به یک پروژه‌ی منبع‌باز جدیدی از سوی اینتل برای نسخه‌ی ۵.۱۷ لینوکس پی برده است که به سیستم‌عامل اجازه می‌دهد فرم‌ور (FirmWare) دستگاه را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم به‌روزرسانی کند. این ویژگی جدید که PFRUT یا درایورهای زمان اجرا و تله‌متری فرم‌ور پلتفرم خوانده می‌شود، برای سرورهایی که به‌منظور به‌روزرسانی فرم‌ور حتی یک‌ لحظه از دسترس خارج شدن و دان‌تایم بودن آن‌ها تهدید بزرگی برای کسب و کارها به‌حساب می‌آید، بسیار سودمند خواهد بود.

از این‌ رو سرپرستان سرورها به‌راحتی و بدون نگرانی می‌توانند بایوس سیستم را به‌روزرسانی کنند و در عین‌ حال اطمینان حاصل کنند که بارهای کاری حیاتی در طول مدت به‌روزرسانی از دست نمی‌روند. فورونیکس خاطرنشان می‌کند که این ویژگی در‌ حال‌ حاضر یک ویژگی انحصاری برای سرورها خواهد بود و هیچ اشاره‌ای به اینکه آیا کاربران خانگی توزیع‌های لینوکسی نیز از این مزیّت بهره‌مند خواهند شد یا خیر، نکرده است.

PFRUT باید بسیار شبیه به شیوه‌ی فعلی به‌روزرسانی بایوس ازطریق ویندوز یا لینوکس عمل کند، با این تفاوت که در مرحله‌ی راه‌اندازی مجدد برای انتقال به محیط بایوس و اعمال به‌روزرسانی، تمامی این مراحل در حالت اجرای سیستم‌عامل انجام می‌شود و به‌جای اینکه ویندوز یا لینوکس تنها در انتقال بسته‌ی به‌روزرسانی و آماده‌سازی بایوس برای تحویل و اعمال آن نقش داشته باشد، مسئولیت اجرای کل فرایند به‌روزرسانی برعهده‌ی سیستم‌عامل خواهد بود.

MM Runtime Update System Diagram

هنوز مشخص نیست که چه الزامات سخت‌افزاری خاصی برای این سازوکار جدید وجود دارد. احتمال میٰ‌رود که تنها برخی مادربردهای خاص از این شیوه پشتیبانی کنند اما در صورت عدم‌ وابستگی سخت‌افزاری، درایور PFRUT تنها پیش‌نیاز لازم خواهد بود. در حال‌ حاضر، توسعه‌ی این امکان با انتشار دو به‌روزرسانی جدید درایور و ابزار به‌روزرسان بایوس برای PFRUT آغاز شده است. اینتل همچنین این درایورها را به برَنچ «Linux-next» که برای آپدیت بعدی کرنل لینوکس یا نسخه‌ی ۵.۱۷ لینوکس برنامه‌ریزی شده، افزوده است.

PFRUT قسمتی از ACPI مادربرد خواهد بود و به این معنا است که رایانه‌های ویندوزی و شخصی نیز به‌واسطه‌ی این ویژگی امکان به‌روزرسانی بایوس یا فرم‌ور UEFI را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم خواهند داشت، اما باید دید که آیا این قابلیت به رایانه‌های شخصی و ویندوزی نیز ورود پیدا خواهد کرد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات