۹ قابلیت برجسته‌ اندروید ۱۲ که باید بدانید

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در اندروید ۱۲، تغییرات بصری جذابی مثل تم داینامیک تا بهبود امکانات گیمینگ و افزایش حریم خصوصی را شاهد هستیم. در این مقاله، این قابلیت‌ها را معرفی می‌‌کنیم.
تبلیغات

در اندروید ۱۲، نوسازی‌های بصری مثل ظاهر جدید ویجت‌ها و قابلیت‌هایی مثل بهبود امکانات حریم خصوصی دیده می‌شود. در نگاه اول، شاید این‌گونه به‌نظر برسد که جدیدترین نسخه‌ی اندروید، تنها از‌نظر ظاهری تغییر کرده است؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا امکانات جدیدی به اندروید ۱۲ اضافه شده‌اند که ارزش بررسی دارند.

تم داینامیک مبتنی‌بر وال پیپر

موتور تم‌سازی دینامیک Monet یکی از امکانات برجسته‌ی اندروید ۱۲ است که ظاهر تم را بسیار خاص می‌سازد. این موتور رنگ‌های وال‌پیپیر را دریافت و از آن‌ها در سیستم واسط کاربری (UI) برای تم‌سازی استفاده می‌کند. رنگ‌ها نیز بر اپلیکیشن‌هایی اعمال می‌شوند که برای پشتیبانی از موتور تم‌سازی به‌روزرسانی می‌شوند. موتور تم‌سازی داینامیک اندروید ۱۲ باعث می‌شود واسط کاربری کسل‌کننده نشود. حتی تغییر ساده‌ی وال‌پیپر هم برای رسیدن به ظاهری تازه کافی است.

تم داینامیک

Game Dashboard

یکی از قابلیت‌های انحصاری اندروید ۱۲، داشبورد گیم (Game Dashboard) است که تجربه‌ی گیمینگ کاربران را با دربرگرفتن ابزار و اطلاعات مهمی مثل توانایی ضبط اجرای بازی و استریم نشست بازی در یوتیوب و نمایش شمارنده‌‌ی زنده‌ی FPS بهبود می‌دهد. همچنین، می‌توانید یکی از سه پروفایل مختلف گیمینگ (Performance و Standard و Battery Saver) را براساس نیازتان انتخاب کنید. با‌‌این‌‌حال، این قابلیت خاص فقط برای بازی‌هایی عمل می‌کند که متناسب با API‌های اندروید ۱۲ به‌روزرسانی شده‌اند.

قابلیت Game Dashboard اندروید ۱۲ را می‌توانید با رفتن به منو Settings > Notifications > Do Not Disturb فعال کنید. سپس، گزینه‌ی Schedules را از منو باز‌شونده انتخاب کنید. با ضربه‌زدن روی Gaming، وارد صفحه‌ی جدیدی می‌شوید که در آن، می‌توانید گزینه‌ی Game Dashboard را فعال کنید. همچنین، اگر نمی‌خواهید نوتیفیکیشن‌ها هنگام اجرای بازی نمایش داده شوند، می‌توانید گزینه‌ی Do Not Disturb for games را فعال کنید.

داشبورد گیم

حالت One handed

گوگل با الهام از اسکین‌های جانبی اندروید، قابلیت بومی on handed یا یک‌دستی را به اندروید ۱۲ اضافه کرده است. همان‌طور‌که از نام این قابلیت پیدا است، می‌توانید از گوشی خود با یک دست استفاده کنید. این قابلیت برای دستگاه‌هایی با صفحه‌‌نمایش بزرگ مثل Pixel 6 Pro مناسب است.

در دستگاه خود به منو Settings > System > Gestures بروید و سپس، روی حالت One Handed ضربه بزنید و آن را فعال کنید. حالا می‌توانید به میان‌بر on handed در پایین صفحه دسترسی پیدا کنید. برخلاف پیاده‌سازی سامسونگ و شیائومی، حالت one handed در اندروید ۱۲ روی گوگل پیکسل، کل واسط کاربری را به پایین صفحه می‌برد تا دسترسی به عناصر با انگشت شست راحت‌تر باشد. با ضربه‌زدن در هر قسمتی از بالای صفحه‌‌نمایش، می‌توانید از این حالت خارج شوید.

حالت یک دستی

Quick Tap

گوگل با اقتباس از قابلیت Back Tap در iOS 14 قابلیت جدید Quick Tap را در اندروید ۱۲ معرفی کرد. با قابلیت ساده‌ی دبل تپ، در پشت گوشی می‌توانید یک اپلیکیشن را به‌دلخواه اجرا کنید، کنترل‌های صوتی را تغییر دهید، اسکرین‌شات بگیرید، اپلیکیشن‌های اخیر را نمایش دهید یا گوگل اسیستنت را فعال کنید. قابلیت Quick Tap را می‌توانید در منو Settings > System > Gestures در اندروید ‍۱۲ فعال کنید. براساس اولویت، عمل دلخواه را به Quick Tap تخصیص دهید.

حالت quick tap

اشتراک‌گذاری مستقیم در منو Recents overview

اشتراک‌گذاری سریع تصویر از منو Recents overview در اندروید ۱۲ بهبود یافته است. حالا می‌توانید خیلی ساده تصاویر را از اینستاگرام یا صفحه‌ی وبی در کروم یا دیگر اپلیکیشن‌های مشابه درگ اند دراپ کنید. فهرستی از تماس‌های توصیه‌شده در پایین صفحه برای اشتراک‌گذاری سریع نمایش داده می‌شوند. بدین‌ترتیب، کل فرایند اشتراک‌گذاری محتوا از Recents overview سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

recents overview

Privacy dashboard

گوگل تلاش‌های خود در بخش حریم خصوصی را با داشبورد Privacy بهبود داده است و مروری از دسترسی به اپلیکیشن‌ها، داده‌های موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون و دیگر مجوزهای ۲۴ ساعت گذشته را ارائه می‌دهد. اگر به اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی دستگاه خود درباره‌ی داده‌های موقعیت یا شنود مکالمه‌ها وسواس دارید، می‌توانید از داشبورد Privacy برای دادن مجوز استفاده کنید. می‌توانید از منو Settings > Privacy > Privacy dashboard به این بخش دسترسی پیدا کنید.

داشبورد privacy

تاریک‌کردن صفحه‌‌نمایش

اگر روشنایی صفحه‌‌نمایش حتی در کمترین حد ممکن آزارتان می‌دهد، می‌توانید از گزینه‌ی جدید Extra Dim استفاده کنید. این قابلیت برای افرادی مناسب است که در اتاق تاریک به صفحه‌‌نمایش خیره می‌شوند. این گزینه را در زیر منو Settings > Accessibility > Extra dim می‌توانید پیدا کنید؛ البته گزینه‌ی تنظیمات سریع نیز برای آن وجود دارد.

گوگل ویجت‌ها را در اندروید ۱۲ نوسازی و ویجت Conversation را به این مجموعه اضافه کرده است. با این ویجت، می‌توانید به مکررترین مکالمه‌های خود تنها با یک ضربه دسترسی پیدا کنید. برای اضافه‌کردن ویجت Conversation به صفحه‌‌نمایش خانگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مدتی نسبتا طولانی دست خود را روی بخش خالی از صفحه‌‌نمایش خانگی نگه دارید. از منویی که آشکار می‌شود، گزینه‌ی Widgets را انتخاب کنید
  • به‌سمت پایین صفحه بروید و Conversation را انتخاب کنید. در این بخش، Conversation widget را می‌بینید.
  • می‌توانید اندازه‌ی ویجت را تغییر دهید. حالا مکالمه‌ی اخیر خود که می‌خواهید در ویجت باشد، انتخاب کنید. می‌توانید تنها با ضربه‌زدن روی مکالمه به آن دسترسی پیدا کنید.

به‌یاد داشته باشید که ویجت Conversaiton به‌صورت دینامیک مکالمه‌ها را به‌روزرسانی نمی‌کند؛ بلکه باید به‌صورت دستی مکالمه‌ی تخصیص‌یافته به ویجت را با ضربه‌‌زدن به‌ آیکن مداد تغییر دهید.

ویجت کانورسیشن

اسکرول اسکرین‌شات

دیگر روزهایی که ثبت اسکرین‌شات کفایت می‌کرد، گذشته‌اند؛ کاربران معمولا به فهرست‌های طولانی اسکرین‌شات نیاز دارند. با اسکرول اسکرین‌شات دیگر نیازی نیست برای ثبت فهرست طولانی چند اسکرین‌شات بگیرید. در‌عوض، می‌توانید یک اسکرین‌شات بگیرید و از نوار ابزاری که پایین صفحه ظاهر می‌شود، گزینه‌ی Capture more را انتخاب کنید. به‌یاد داشته باشید که این گزینه فقط در فهرست‌ها یا نقاطی ظاهر می‌شود که امکان ثبت اسکرین‌شات طولانی وجود داشته باشد.

اسکرول اسکرین شات

یکی از مزایای پیاده‌سازی گوگل این است که امکان تصمیم‌گیری درباره‌ی آغاز و پایان اسکرین‌شات را می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید دقیقا بخش دلخواهتان را ثبت کنید.

اندروید ۱۲ یکی از به‌روزرسانی‌ بزرگ‌ و مهم این سیستم‌عامل در سال‌های گذشته است. این نسخه بر بهبود قابلیت‌های اندروید ۱۰ و ۱۱ متمرکز است؛ با‌این‌حال، مجموعه‌ای از امکانات جدید را هم دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات