ویژگی مهم iOS 15.2 تاریخچه تعمیرات و قطعات تقلبی گوشی‌های آیفون را مشخص می‌کند

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بررسی‌های نسخه بتای iOS 15.2 نشان می‌دهد که اپل بخش جدیدی را با نام «قطعات و تاریخچه خدمات» را به برنامه تنظیمات اضافه کرده است که به کاربران امکان می‌دهد تاریخچه خدمات آیفون‌های خود را ببینند و متوجه شوند که اجزای مورد استفاده برای تعمیرات اصلی هستند.
تبلیغات

همواره یکی از مشکلات در تعمیر گوشی‌های آیفون یا حتی خرید نمونه‌های دست دوم آن‌ها، تشخص قطعات اصلی و تاریخچه تعمیرات آن دستگاه بوده است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد غول دنیای فناوری با ارائه قابلیتی بسیار مفید و هیجان‌انگیز در به‌روزرسانی iOS 15.2، قصد دارد این موضوع را برای همیشه به خاطرات بسپارد.

قابلیت یادشده که «قطعات و تاریخچه خدمات» نام دارد، ظاهرا کاربر را در شناسایی قطعات اصلی و تقلبی و حتی بررسی تعداد دفعات تعمیر گوشی‌اش یاری خواهد کرد. طبق اسناد پشتیبانی اپل، کاربران گوشی‌های آیفون که iOS 15.2 یا بالاتر را نصب کرده‌اند، می‌توانند برای دسترسی به بخش قطعات و سابقه خدمات مسیر Settings > General > About را دنبال کنند. البته این قابلیت تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که تعمیرات روی آیفون کاربر انجام شده باشد.

اپل بسته به مدل آیفون، اطلاعات متفاوتی در مورد قطعات ارائه خواهد کرد. برای مثال، کاربران خانواده آیفون XS و XR و نسخه‌های جدیدتر نظیر نسل دوم iPhone SE، می‌توانند ببینند که آیا باتری گوشی آن‌ها تعویض شده است یا خیر. برای مدل‌های آیفون ۱۱ می‌توان تعویض نمایشگر را نیز تشخیص داد و درنهایت، آیفون ۱۲ و ۱۳ شامال قبلیت تشخیص تعویض دوربین نیز هستند.

جالب است بدانید که اگر تعمیر با قطعات و ابزار اصلی اپل انجام شده باشد، در این بخش یک لیست با عنوان «پارت اصلی اپل» در کنار قطعه تعمیرشده به‌نمایش در می‌آید و اگر نصب قطعه ناقص باشد، قطعه با قطعه‌ای غیراصلی جایگزین شده باشد، قبلا در آیفون دیگری استفاده یا نصب شده باشد یا اگر قطعه طبق انتظار عمل نکند، با پیام «قسمت ناشناخته» مواجه خواهید شد.

اپل می‌گوید که پیام‌های موجود در بخش سابقه خدمات بر توانایی استفاده از آیفون، باتری، نمایشگر یا دوربین آن تأثیری نخواهد گذاشت. این اطلاعات در دستگاه جمع‌آوری و ذخیره می‌شود و اپل از آن برای نیازهای خدمات، تجزیه‌وتحلیل ایمنی و بهبود محصولات آینده استفاده می‌کند. اضافه‌شدن قابلیت «تاریخچه قطعات و خدمات» به آیفون، هم‌سو با تغییری است که اپل در مدل‌های آیفون ۱۳ ایجاد می‌کند. چندی پیش مشخص شد که تعویض نمایشگر شکسته در آیفون ۱۳ بدون ابزار و اجزای تخصصی اپل، حسگر فیس آی‌دی را غیرفعال می‌کند.

پس از واکنش شدید جامعه تعمیرات، اپل گفت که به‌روزرسانی نرم‌افزاری‌ای را برای حل این محدودیت منتشر و امکان تعمیرات نمایشگر را فراهم می‌کند. به‌نظر می‌رسد که iOS 15.2 این موضوع را کاملا برطرف کرده است. به‌طورکلی، اپل تصمیم گرفته است که به مشتریان اطلاع دهد که از چه نوع قطعاتی در آیفون‌هایشان استفاده شده است و این بخش اطلاع‌رسانی درباره قطعات تعمیرشده را ساده می‌کند.

گفتنی است در ماه گذشته اپل از برنامه‌ای جدیدی به‌نام Self Service Repair خبر داد که به کاربران امکان می‌دهد تعمیرات دستگاه‌هایشان را با استفاده از دستورالعمل‌ها و قطعات ارائه‌شده توسط اپل انجام دهند. از قرار معلرم، این بخشی از برنامه خدمات مجاز اپل و برنامه ارائه‌دهنده تعمیرات مستقل اپل خواهد بود که قطعات و ابزارهای کوپرتینویی‌ها را به تعمیرگاه‌های مستقلی که جزو مراکز مجاز اپل نیستند، ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات