طرح‌های مفهومی iPadOS 16، بهبودهای چندوظیفگی این سیستم‌عامل را به تصویر می‌کشد

جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
نخستین طرح‌های مفهومی منتشرشده از iPadOS 16 ویژگی‌های احتمالی نسخه بعدی این سیستم‌عامل را به تصویر می‌کشد و دید مناسبی از قابلیت‌های چندوظیفگی بهبودیافته را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، آیپدها به‌محصولی بسیار شاخص و قدرتمند تبدیل شده‌اند که به‌عقیده بسیاری با کنارزدن کروم‌بوک‌ها و سایر تبلیت‌های بازار، بهترین محصولات برای اهداف آموزشی و سرگرمی به‌حساب می‌آیند. دراین‌میان، اپل آیپدهای پرو قرار دارند که از آن‌ها می‌توان به‌عنوان غول‌های پردازشی نام برد. برای مثال، بسیاری از نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌های بازار ازلحاظ پردازشی با آیپد پرو ۲۰۲۱ مجهز به تراشه بسیار قدرتمندM1 نمی‌توانند رقابت کنند؛ تراشه‌ای که ابتدا در کامیپوترهای مک استفاده شد؛ البته بسیاری از کاربران بر این باور هستند که iPadOS پتانسیل این غول پردازشی را محدود کرده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۱۹ معرفی iPadOS بود و اپل با رونمایی از آن، تا حدودی آیپدها را از گوشی‌های آیفون جدا کرد. بااین‌حال، iPadOS همچنان شباهت بسیاری به سیستم‌عامل iOS دارد و بسیاری از ویژگی‌های نسخه‌های اخیر بین هر دو آن‌ها مشترک بوده و این در حالی است که آیپد به چیزی فراتر از قابلیت‌های iOS احتیاج دارد. شرکت فناوری واقع در کوپرتینو می‌تواند آیپدها را بیش‌ازپیش کاربردی کنند.

پیش‌ازاین، امید بر این بود که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال با معرفی iPadOS 15 از قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای حداقل برای مدل‌های پرو آیپد پرو رونمایی کند؛ اما همان‌طور که میدانید، اپل رویداد مذکور را با تمرکز بر بهبودهای جزئی برگزار کرد و از هیچ ویژگی متمایزکننده‌ای برای آیپد پرو رونمایی نکرد. عده‌ای بر این باورند که اپل هیچگاه به آیپد اجازه نمی‌دهد تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند؛ زیرا اگر آیپدها عملکردی مشابه دسکتاپ ارائه بدهند، به فروش کامپیوترهای مک می‌تواند لطمه وارد شود.

اما اگر این فرضیه درست باشد، به‌راستی چرا اپل معمولا آیپد پرو را با صفحه‌کلید و ترک پد تبلیغ می‌کند که گویی قرار است مانند یک لپ‌تاپ استفاده شود و چرا در وهله نخست حتی مجیک کیبورد مجهز به ترک پد برای آپید ساخته و عرضه می‌شود؟ چرا از آیپد از ماوس پشتیبانی کند؟ بنابراین دو سناریو محتمل وجود دارد. در نخستین آن‌ها این احتمال وجود دارد که اپل تمرکزش را روی آنچه که آیپد احتیاج دارد، ازدست داده است و در دومی غول دنیای فناوری بدون عجله و کاملا با برنامه پیش می‌رود تا دید خود را برای یک دستگاه همه‌کاره نهایی کامل کند و شاید iPadOS 16 بزرگ‌ترین نقطه عطف در این مسیر باشد. در هر صورت، چاره‌ای جز انتظار نداریم تا متوجه شویم این شرکت کدام سناریو و مسیر را برای آینده تبلت‌هایش اتخاذ می‌کند.

خوشبختانه پیش از اقدام اپل، طراح‌های مفهومی جالبی از نسخه بعدی سیستم‌عامل آیپد اواس به اشتراک گذاشته شده است که می‌تواند ما را با برخی تغییرات احتمالی در آینده تبلت‌ها آشنا کند. نخستین ویژگی مهمی که آیپد اواس به آن احتیاج دارد، یک سیستم چندوظیفگی بهبودیافته است که تجربه آن تا حدودی مشابه دسکتاپ باشد. مولتی تسک یا چندوظیفگی iPadOS 15 هنوز تقریبا همان چیزی است که سال‌ها دست‌نخورده باقی مانده. این عمدتا شامل قابلیت Split View است که برای اجرای هم‌زمان دو برنامه، صفحه آیپد را به دو نیم تقسیم می‌کند.

متأسفانه، در حال حاضر نمی‌توان صفحه را بین بیش از دو برنامه تقسیم کرد و کاربران مجبورند یکی از برنامه‌های باز خود را جایگزین کنند یا بین صفحه برنامه‌ها جابه‌جا شوند.

قابلیت اسپلیت ویو آیپد

آیپد اواس همچنین از قابلیت Slide Over پشتیبانی می‌کند که می‌تواند چندوظیفگی را کمی بهبود بدهد؛ این بخش نیز تا حدودی با مشکل مواجه است. برای مثال، وقتی با استفاده از قابلیت اسپلیت ویو دو برنامه مجزا را باز می‌کنید و قصد دارید اسلاید اور را نیز اجرا کنید، در حقیقت، اسلاید اور نیمی از نمای صفحه اسپلیت ویو را اشغال خواهد کرد؛ بنابراین نمی‌توان هم‌زمان از سه برنامه مجزا استفاده کرد. علاوه بر این، اگر تصمیم بگیرید که داک (نوار برنامه‌ها) را آشکار کنید، همه چیز به یک آشفتگی بزرگ مانند تصویر زیر تبدیل می‌شود:

قابلیت اسلاید آور سیستم‌عامل آیپد اواس

اما کاملا واضح است که چندوظیفگی iPadOS نیازی به این پیچیدگی و آشفتگی ندارد و اپل به‌راحتی می‌توانید این موضوع را در به‌روزرسانی‌های آینده برطرف کند. اکنون نگاهی به تصاویر مفهومی iPadOS 16 بر اساس نحوه تصور نسخه‌های آینده iPadOS داشته باشم تا متوجه شویم که اپل با اعمال برخی تغییرات، به چه اندازه می‌تواند تبلت‌های خود را کاربردی و حرفه‌تر از اکنون نشان بدهد.

کانسپت بازکردن سه برنامه هم‌زمان در آیپد اواس ۱۶

مفهومی از اجرای سه برنامه به‌صورت هم‌زمان و یک داک ثابت برنامه در آیپد اواس ۱۶

در تصویر بالا یک طرح مفهومی چندوظیفگی مشاهده می‌کنید که در آن سه برنامه می‌توانند در به زیبایی و بدون هیچ مشکل اجرا شوند. وقتی برنامه‌ای را از پایه به گوشه‌ای از صفحه آیپد می‌کشید، سیستم‌عامل باید به‌طور خودکار تشخیص بدهد که آن را در کدام گوشه قرار بدهد.

تصور کنید یک پخش‌کننده ویدئویی VLC یا سرویس استریمی نظیر نتفلیکس در گوشه سمت راست بالا اجرا می‌شود؛ درحالی‌که در اینترنت در سمت چپ مرور می‌کنید و از طریق یک برنامه پیام‌رسان در پایین سمت راست با دوستان خود چت می‌کنید. حقیقتا زیبا و کاربردی به‌نظر می‌رسد و اپل با ارائه این ویژگی‌ها می‌تواند چندوظیفگی آیپد را به سطح کاملا جدیدی برساند.

علاوه بر این، قابلیت اسپلیت ویو باید کاملا بازطراحی شود و یک حالت تقسیم صفحه با سه پنجره و برنامه کاملا جداگانه را ارائه بدهد. پنجره‌ها به‌اندازه آیفون بلند، باریک و دارای فضای صفحه‌نمایش افقی هستند. این حالت در زیر نشان داده شده است و برای وب‌گردی از چندین منبع فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.

کانسپت بازکردن سه برنامه هم‌زمان در آیپد اواس ۱۶

مفهومی از قابلیت اسپلیت ویو بازطراحی‌شده برای پشتیبانی از سه برنامه به‌صورت هم‌زمان در آیپد اواس ۱۶

گذشته از وب‌گردی و کارهای عمومی‌، رسانه‌های اجتماعی خود را تصور کنید که می‌توانید سه برنامه مشابه را روی آیپد اجرا کنید. اینستاگرام را در سمت چپ، توییتر را در وسط، یوتیوب را در سمت راست باز و درنهایت با ماوس و کیبورد با هر سه برنامه تعامل ایجاد می‌کنید. تصاویر مفهومی نشان می‌دهد که کاربر می‌تواند داک را طوری تنظیم کند که در هنگام باز شدن برنامه‌ها به‌طور خودرکار پنهان نشود و مانند مک روی صفحه باقی بماند.

به‌طور کلی، استفاده از تراشه‌های سری M در آیپد پرو، تبعات بالقوه زیادی را به‌همراه خواهد داشت که در اپل می‌تواند در نسخه‌های بعدی آیپد اواس از آن‌ها بهره بگیرد. این شامل پشتیبانی از برنامه‌های حرفه‌ای همچون Xcode و Final Cut Pro، بهبودهای مولتی تسک و موارد دیگر است. اینکه ویژگی‌های مذکور سال آینده تحقق می‌یابند یا خیر، باید منتظر ماند؛ اما قطعا این ویژگی‌ها خواسته بسیاری از کاربران سیستم‌عامل iPadOS است.

اپل درنهایت باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد آیپد برای همیشه یک محصول ثانویه باقی بماند یا به یک دستگاه همه‌کاره و تمام‌عیار تبدیل شود. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، نگرانی از این است اپل از پیش‌رفت نرم‌افزری آیپدها برای جلوگیری از کاهش فروش کامپیوترهای مک جلوگیری کند و اگر چنین باشد، بسیاری از افراد ناامید خواهند شد و شاید دیگر استفاده از تراشه‌های بسیار قدرتمند در مدل‌های پرو این محصول معنایی نداشته باشد؛ چراکه حتی آیپد استاندارد مجهز به تراشه‌های قدیمی سری A از پس پردازش در سطح کنونی بر خواهند آمد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیپد به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات