گارتنر:‌ قابلیت‌های ویندوز ۱۱ می‌توانست در قالب به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ عرضه شود

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
از نظر شرکت تحلیلی گارتنر، نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت شباهت‌های زیادی با ویندوز ۱۰ دارد، به‌طوری‌که می‌توانست در قالب یک به‌روزرسانی عرضه شود.
تبلیغات

در گزارشی که Techspot به نقل از گارتنر، مطرح‌ترین شرکت پژوهشی و مشاوره فناوری اطلاعات در جهان، منتشر کرده است، استیون کلینهانس، معاون این شرکت، به تغییر ظاهری‌ سیستم عامل مایکروسافت که از مدت‌ها پیش انتظارش را می‌کشیدیم به همراه قابلیت‌های جدیدی از جمله مایکروسافت استور جدید، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید (در به‌روزرسانی‌های آینده) و حذف اینترنت اکسپلورر و جایگزینی آن با مرورگر اج اشاره کرده است.

اما کلینهانس اضافه کرد که «تمام این قابلیت‌ها می‌توانست در قالب به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ عرضه شود.» به گفته او، تصمیم مایکروسافت به عرضه این قابلیت‌ها به‌عنوان سیستم عامل جدید با هدف ایجاد شور و هیجان صورت گرفته، نه به این خاطر که تغییر معناداری در ویندوز ۱۱ ایجاد شده است.

از نظر این تحلیلگر، مایکروسافت با نام‌گذاری ویندوز ۱۱، «فرصت بازاریابی جدیدی برای اکوسیستم رایانه‌های شخصی ایجاد کرده است.»

نسخه جدید سیستم عامل مانند نقطه تجمیعی برای این صنعت عمل می‌کند؛ موردی که جای خالی آن از شش سال پیش و از زمان عرضه ویندوز ۱۰ تاکنون احساس می‌شده است.

کلینهانس گفت اقدام مایکروسافت به ارائه ویندوز ۱۰ در قالب «ویندوز به‌عنوان سرویس» (Windows-as-a-Service) که طی آن قابلیت‌های جدید سیستم عامل در بازه زمانی طولانی‌مدت به‌صورت به‌روزرسانی ارائه می‌شد، سرنوشت بسیاری از سخت‌افزارهای قدیمی را در رابطه با سازگاری با ویندوز ۱۱ در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

به باور کلینهانس،‌ جالب‌ترین تغییری که در ویندوز ۱۱ صورت گرفته، تصمیم مایکروسافت به عرضه تنها یک به‌روزرسانی بزرگ در سال است؛ در مورد ویندوز ۱۰، این مدل به‌روزرسانی دو بار در سال انجام می‌شد:

این مدل به آنچه اکثر شرکت‌ها اکنون در مورد به‌روزرسانی‌های بزرگ ویندوز ۱۰ انجام می‌دهند، نزدیک‌تر است.
ویندوز ۱۱

این تحلیلگر به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها توصیه می‌کند برای ارتقای سیستم‌های خود به ویندوز ۱۱ عجله‌ای نکنند.

شرکت‌ها بهتر است حالت آزمایشی به‌روزرسانی دوم ویندوز ۱۱ را در سال ۲۰۲۲ اجرا کنند تا با تجربه کاربری جدید آن آشنا شوند و درک بهتری از تأثیرات احتمالی کاربری و پشتیبانی آن به دست آورند.

البته این تحلیلگر انتظار ندارد شرکت‌ها در چند سال آینده برای ارتقای سیستم‌های خود اشتیاق زیادی داشته باشند. طبق پیش‌بینی او، «تا اوایل سال ۲۰۲۳، کمتر از ده درصد رایانه‌های شخصی جدید شرکت‌ها مبتنی بر ویندوز ۱۱ خواهد بود.» او در مورد کاربران نیز روند مشابهی پیش‌بینی کرده است؛ چرا که بیش از ۶۰ درصد کاربران پی‌سی هنوز از عرضه ویندوز ۱۱ اطلاعی ندارند.

این در حالی است که پیش‌نیازهای بسیاری که مایکروسافت برای نصب و اجرای ویندوز ۱۱ در نظر گرفته، از جمله پردازنده حداقل نسل هشتمی اینتل و تراشه‌ی TPM 2.0، دسترسی بسیاری از دارندگان پی‌سی قدیمی را به این سیستم عامل جدید دشوار یا عملا غیر ممکن کرده است.

نظر شما کاربران ویندوز درباره ویندوز ۱۱ چیست؟‌ آیا سیستم شما قادر به دریافت این به‌روزرسانی بوده است یا اصلا مشتاق به ارتقای سیستم عامل خود به ویندوز ۱۱ هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات