هیچ یک از کامپیوترهای مک قادر به اجرای ویندوز ۱۱ نخواهند بود

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوترهای مک مجهز به تراشه اینتل به دلیل پشتیبانی نکردن از TPM، قادر به اجرای ویندوز ۱۱ به‌صورت رسمی نخواهند بود و برای تجربه‌ی آن، باید از ماشین‌ مجازی استفاده کنند.
تبلیغات

پنجشنبه گذشته مایکروسافت از ویندوز ۱۱ بهعنوان بهروزرسانی عمده سیستمعامل خود رونمایی کرد. این نسخه از زبان طراحی جدید بهره میگیرد و قادر به اجرای برنامههای شبیهسازیشده اندروید است؛ اما بسیاری از سختافزارها نمیتوانند ویندوز ۱۱ را بارگیری کنند. در واقع، ویندوز ۱۱ بهطور رسمی توسط هیچیک از کامپیوترهای مک مبتنی بر اینتل پشتیبانی نمیشود.

ویندوز معمولاً به دلیل توانایی اجرا روی طیف گستردهای از سختافزار شناخته میشود؛ اما به نظر میرسد امسال ردموندیها نیاز به سختافزار را برای بهروزرسانی ویندوز ۱۱ افزایش دادهاند. بهروزرسانی مذکور حداقل به پردازنده ۶۴ بیتی ۱ گیگاهرتز یا سریعتر، چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیرهسازی نیازد دارد که عجیب به نظر نمیرسد؛ اما در اسناد پشتیبانی مایکروسافت، کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 و پشتیبانی از TPM 2.0 نیز ذکر شده است و این دقیقاً جایی خواهد بود که بسیاری از کامپیوترها روی کاغذ نمیتوانند از ویندوز ۱۱ بهصورت رسمی پشتیبانی کنند.

TPM چیست

TPM یا Trusted Platform Module، تراشهای است که برای اطمینان از یکپارچگی امنیت سیستمعامل در برد منطقی یا فرمور رایانه تعبیه شده است و تقریباً کاری مشابه  Secure Enclave در کامپیوترهای مک انجام میدهد. این میکروکنترلر همانطور که از نامش مشخص است، میتواند کلیدهای رمزنگاری، مدیریت DRM و موارد دیگر را کنترل کند. مشکل این است که از زمان معرفی TPM 2.0 در سال ۲۰۱۴، بسیاری از رایانهها از آن بیبهره هستند و وقتی صحبت از یک کامپیوتر رومیزی اسمبلشده توسط کاربران میشود، احتمال اینکه تراشه TPM نداشته باشد بسیار زیاد است. مایکروسافت بهتازگی فهرستی از پردازندههایی که میتوانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند، ارائه داده است و از قرار معلوم، بیشتر آنها پس از سال ۲۰۱۷ معرفی شدهاند.

ویندوز ۱۱ در کامپیوترهای مک

در قسمت پیشین با TPM آشنا شدیم؛ تراشه یا استانداردی که احتمالاً بسیاری از محصولات از آن بی‌بهره هستند؛ اما کامپیوترهای اپل چطور؟ حتی اگر یکی از کامپیوترهای مک مجهز به جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل داشته باشید، احتمالاً نمی‌توانید ویندوز ۱۱ را روی آن، حداقل به‌صورت رسمی اجرا کنید.

اپل هرگز پشتیبانی از استاندارد TPM 2.0 را در مکهای مبتنی بر اینتل ارائه نداده است که این باعث میشود تمامی آنها با جدیدترین نسخه ویندوز ناسازگار باشند. اگر ابزار منتشرشده توسط مایکروسافت را برای بررسی پشتیبانی از ویندوز ۱۱ اجرا کنید، پیامی دریافت خواهید کرد که میگوید: «این کامپیوتر نمیتواند ویندوز ۱۱ را اجرا کند

از لحاظ تئوری، اپل میتواند فِرمور دستگاههای اینتلی را برای فعال کردن پشتیبانی TPM 2.0 با استفاده از پردازنده بهروز کند. البته این امر کمی بعید و دور از انتظار به نظر میرسد؛ زیرا اپل به‌سرعت در حال گذار از پردازندههای اینتل است و چندی پیش مشخص شد که حتی برخی از ویژگیهای جدید مکاواس در کامپیوترهای اینتلی پشتیبانی نمیشوند.

به عبارت دیگر، برای کسانی که می‌خواهند ویندوز ۱۱ را روی کامپیوترهای مک اجرا کنند، در حال حاضر تنها گزینه استفاده از ماشین مجازی وجود دارد؛ زیرا اجرای سیستم‌عامل یادشده از طریق بوت کمپ (Boot Camp) کارایی نخواهد داشت. ویندوز ۱۱ به‌عنوان یک به‌روزرسانی رایگان در پاییز امسال برای دستگاه‌های سازگار منتشر خواهد شد و می‌توان برای بارگیری نسخه بتای این سیستم‌ عامل در برنامه Windows Insider عضو شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات