اندروید 12 گوگل معرفی شد

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در خلال رویداد I/O جدیدترین سیستم‌عامل خود به نام اندروید 12 را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی کرد.
تبلیغات

درنهایت رویداد I/O برگزار شد تا شاهد آخرین دستاوردهای گوگل به‌خصوص در زمینه‌ی نرم‌افزارهای این شرکت باشیم. سوندار پیچای و دیگر اعضای شرکت گوگل در کنفرانس خبری I/O از ویژگی‌های جدید گوگل اسیستنت تا موتور جست‌وجوگر این شرکت رونمایی کردند، اما مهم‌ترین بخش کنفرانس خبری به معرفی سیستم‌عامل اندروید ۱۲ اختصاص داشت.

باوجوداینکه اندروید ۱۲ برای مدتی می‌شود که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد؛ اما بسیاری از ویژگی‌های آن مخفی مانده تا امشب، گوگل در کنفرانس خبری خود به آن‌ها اشاره کند. اولین نکته‌ای که اندروید ۱۲ ما را هیجان زده می‌کند؛ ظاهر جدید رابط کاربری است. بسیاری از مولفه‌های رابط کاربری با تغییرات چشم‌گیری همراه شده‌اند که به جذابیت تجربه‌ی کار با اندروید ۱۲ می‌افزایند.

زمان انتشار اندروید ۱۲

سران گوگل در کنفرانس خبری توضیح دادند که نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۲ در اواخر سال ۲۰۲۱ منتشر می‌شود؛ اما نسخه‌ی آزمایشی عمومی سیستم‌عامل جدید گوگل به‌زودی در اختیار تمامی کاربران قرار می‌گیرد. درواقع علاقه‌مندان می‌توانند از هم‌اکنون نسبت به دانلود نسخه‌ی بتا در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل و برخی از محصولات شرکت‌هایی مانند ایسوس، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، شارپ، تی‌سی‌ال، ویوو، شیائومی و زدتی‌ای اقدام کنند.

طراحی رابط کاربری اندروید ۱۲ (Material You)

همان‌طور که اشاره شد بزرگ‌ترین تغییر در اندروید ۱۲ نسبت به نسل پیشین در بازطراحی ظاهر رابط کاربری خلاصه می‌شود. گوگل نام این طراحی را Material You گذاشته و به گفته‌ی سران این شرکت، هدف از چنین نام‌گذاری، تأکید بر امکان شخصی‌سازی هرچه بیشتر رابط کاربری بیان شده است.

مؤلفه‌های بسیاری تغییر کرده‌اند تا ظاهر رابط کاربری اندروید ۱۲ نسبت به گذشته جذاب‌تر و پرنشاط‌تر شود. در مثالی ساده می‌توان به تغییر پس‌زمینه‌ی سفید اشاره کرد. درواقع رنگ پس‌زمینه، آیکون‌ها و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر با توجه به رنگ‌بندی تصویر والپیپر تغییر می‌کند و به‌نوعی هماهنگ‌سازی رخ می‌دهد تا محیط رابط کاربری پویاتری در اختیار کاربر قرار گیرد.

پنل تنظیمات سریع نیز دستخوش تغییراتی شده تا کار با آن ساده‌تر شود. دیگر خبری از شش آیکون نیست و تعداد آن‌ها به چهار عدد کاهش یافته است. ابعاد آیکون‌ها نیز کمی بزرگ‌تر شده که دلیل آن نیز کاهش تعداد آیکون‌های موجود در پنل تنظیمات سریع بیان می‌شود.

طراحی ظاهری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12
ظاهر رابط کاربری اندروید 12

در نگاه اول می‌توان دید که جایگاه ساعت و تقویم تغییر یافته است؛ اما آیکونی در بالا، سمت راست رابط کاربری دیده می‌شود که اهمیت فراوانی دارد. کاربر با انتخاب این آیکون به فهرستی از اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا می‌کند که در حال استفاده از بخش‌های مختلف گوشی هوشمند یا تبلت ازجمله میکروفون یا دوربین هستند. کاربر به قابلیتی نیز دسترسی دارد که تمامی حسگرهای دستگاه را با انتخاب تنها یک گزینه فعال یا غیرفعال کند.

امنیت و حریم خصوصی در اندروید ۱۲

گوگل در شروع کنفرانس خبری خود اشاره‌ی بسیاری به حریم خصوصی و امنیت کاربران در پلتفرم‌های مختلف این شرکت داشت. درواقع یکی از سران گوگل حتی واکنشی نسبت به حواشی اخیر در حوزه‌ی فناوری نشان داد و گفت که گوگل به‌هیچ‌وجه اطلاعات خصوصی و شخصی کاربران را نمی‌فروشد.

کنترل حسگرهای دوربین و میکروفون در اندروید 12

سران گوگل به اهمیت حریم خصوصی در داخل سیستم‌عامل جدید این شرکت نیز اشاره داشتند و گفتند که کاربران در اندروید ۱۲ از گذشته نیز احساس امنیت بیشتری خواهند داشت. همان‌طور که اشاره شد اندروید ۱۲ ازاین‌پس اجازه‌ی دسترسی سریع به فهرست اپلیکیشن‌هایی را می‌دهد که در حال استفاده از میکروفون یا دوربین هستند. در قسمت تنظیمات سریع می‌توان به دو بخش دسترسی داشت که میکروفون یا دوربین را خاموش کرده و اجازه‌ی دسترسی هیچ اپلیکیشنی را به دوربین یا میکروفون نمی‌دهند.

کنترل حسگرهای دوربین و میکروفون در اندروید 12

عملکرد اندروید ۱۲

در هر نسخه از اندروید شاهدیم که عملکرد سیستم‌عامل گوگل از نظر سرعت و پایداری افزایش می‌یابد. این موضوع در مورد اندروید ۱۲ نیز صدق می‌کند و گوگل بهبود عملکرد سیستم‌عامل جدید از نظر سرعت، میزان مصرف انرژی و پایداری را نسبت به اندروید ۱۱ وعده داده است.

سران گوگل در کنفرانس خبری اشاره داشتند که اندروید ۱۲ برای انجام وظایف سبک تا حدود ۲۲ درصد توان کمتری از پردازنده را به کار می‌گیرد و در زمان انجام وظایف سنگین‌تر نیز میزان به‌کارگرفتن توان پردازنده نسبت به اندروید ۱۱ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. چنین کاهشی در میزان مصرف منابع پردازنده به بهبود مصرف انرژی کمک کرده و درنتیجه فشار کمتری روی باتری دستگاه وارد خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات