قابلیت Find My اپل، تعقیب شدن کاربر را اطلاع‌رسانی می‌کند

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در بتای iOS 14.5 قابلیتی قرار داده است که جلوی تعقیب شدن کاربران از طریق Find My را می‌گیرد و اگر دستگاهی ناشناس همراه کاربر باشد، او را  مطلع‌ می‌کند.
تبلیغات

اپلیکیشن Find My اپل احتمالا به‌زودی میزبان قابلیتی امنیتی‌ می‌شود تا نگذارد بقیه از طریق دستگاه‌های اپل به‌صورت مخفیانه کاربر را مکان‌یابی و تعقیب کند. قابلیت Item Safety Alerts در بتای سیستم‌عامل iOS 14.5 رؤیت شده است که اگر دستگاه ناشناس همگام‌سازی‌شده‌ با Find My «به ‌همراه شما حرکت کند»، این موضوع را به کاربر اطلاع می‌دهد تا بتواند دستگاه را غیرفعال یا از خود دور کند.

بر اساس گزارش ورج به‌ نقل از 9to5Mac، قابلیت جدید Find My در تلاش برای جلوگیری از وضعیتی است که در آن یکی از دستگاه‌های سازگار با Find My درون گوشی یا کیف کاربر گنجانده شده باشد و از آن برای پایش حرکت کردن او استفاده شود.

کارشناس اپل اینسایدر ادعا می‌کند گزینه‌ی Item Safety Alerts در نسخه‌های اولیه‌ی iOS 14.3 رؤیت و سپس حذف شده بود؛ تا اینکه با انتشار بتای iOS 14.5 شاهد حضور مجدد آن بودیم. احتمالا اپل در این فاصله بهینه‌سازی‌های بیشتری روی قابلیت Item Safety Alerts اعمال کرده است تا دقت آن را بالاتر ببرد.

ظاهرا گزینه‌ی Item Safety Alerts به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌ی بتا فعال است و اپل می‌خواهد این گزینه فعال بماند. اگر کاربر این گزینه‌ را خاموش کند، iOS پیغامی روی صفحه ظاهر می‌کند که دستگاه‌های ناشناس ممکن است بدون اطلاع کاربر بتوانند مکان او را شناسایی کنند. 

 بر اساس گزارش‌ها، اپل برنامه دارد دستگاه‌های متفرقه را به فهرست دستگاه‌های تحت پشتیبانی Find My اضافه کند و همین موضوع اهمیت قابلیت Item Safety Alerts برای جلوگیری از تعقیب شدن کاربران را بالا می‌برد. پنهان کردن آیفون، آیپد یا مک بوک درون کیف بقیه و مکان‌یابی آن‌ها از طریق این دستگاه‌ها کار مشکلی است؛ اما دستگاهی کوچک در ابعاد دسته‌کلید نظیر اسمارت تگ سامسونگ یا ردیاب‌های هوشمندی که Tile تولید می‌کند، کار را بسیار ساده‌تر می‌کند.

طبق شایعه‌ها، اپل مدت‌ها است روی ردیابی هوشمند ایرتگ (Apple AirTags) کار می‌کند. این دستگاه را  به‌راحتی می‌توان درون کیف بقیه پنهان کرد. اضافه شدن قابلیت Item Safety Alerts می‌تواند بدین معنی باشد که اپل به عرضه‌ی ایرتگ نزدیک شده است. 

شبکه‌ی Find My اپل الزاما به اندازه‌ی دستگاهی GPS که شبکه‌ی رادیویی داشته باشد قوی ظاهر نمی‌شود؛ اما احتمالا بیش از آنچه فکر کنید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر یکی از دستگاه‌های اپل نزدیک ردیاب هوشمند شود می‌تواند مکان آن را به‌روزرسانی کند؛ حتی اگر ردیاب اپل به اینترنت متصل نباشد. قابلیت Community Find ردیاب‌های Tile کارکرد مشابهی دارد.

ایرتگ به ‌لطف داشتن فناوری فوق پهن باند (UWB) از لحاظ تئوری می‌تواند استفاده‌ از Find My و دقت این سرویس را افزایش بدهد. به‌طور کلی منظور از فوق پهن باند، ارتباطات رادیویی با فرکانس بالای ۵۰۰ مگاهرتز است؛ اما امروزه در اکثر مواقع وقتی سخن از فوق پهن باند به میان می‌آید، منظور استانداردی است که به ‌لطف آن دستگاه‌ها می‌توانند پالس‌های کوچک کم‌مصرف ساطع کنند تا مکانشان مشخص شود. این فناوری در ردیاب‌ هوشمند و کلید هوشمند خودرو و همچنین برای جلوگیری از برخورد ربات‌ها با یکدیگر کاربرد دارد.

حداقل در چند مورد، از دستگاه‌هایی مثل ایرتگ سوءاستفاده شده است. در سال ۲۰۱۸ زنی در تگزاس متوجه شد همسر سابقش به‌طور مداوم در رستوران، خانه‌ی افراد دیگر و حتی سفرهای خارج از شهر او را تعقیب می‌کند. این زن نمی‌دانست موضوع چیست؛ اما بعدا متوجه شد همسر سابقش ردیاب Tile را در کنسول جلویی خودروی او قرار داده است و از طریق آن فرایند مکان‌یابی را انجام می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ داستان مشابهی رسانه‌ای شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات