لایو کپشن اندروید به تماس‌های صوتی و ویدیویی هم اضافه می‌شود

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت لایو کپشن گوگل که به‌صورت آنی به محتوای ویدئویی زیرنویس اضافه می‌کند، به‌زودی برای تماس‌های صوتی و ویدئویی گوشی‌های سری پیکسل هم دردسترس قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

اندروید قابلیتی ویژه با نام لایو کپشن (Live Caption) دارد که می‌تواند به‌صورت آنی به محتوای ویدئویی زیرنویس اضافه کند. گوگل به‌تازگی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده قصد دارد قابلیت لایو کپشن را به تماس‌های صوتی و ویدئویی هم اضافه کند. تا پیش از انتشار بیانیه‌ی گوگل، قابلیت لایو کپشن برای ویدئوهایی کار می‌کرد که روی گوشی هوشمند خود اجرا می‌کردید (مثلا پخش یکی از ویدئوهای یوتیوب)؛ بااین‌حال به‌روزرسانی جدید بدین معنی است که به‌زودی می‌توانید با هر کس که خواستید تماس بگیرید و زیرنویس حرف‌های او را در همان زمان که مشغول حرف زدن است، ببینید. 

اگر می‌خواهید نحوه‌ی عملکرد قابلیت لایو کپشن را به‌هنگام برقراری تماس ببینید، می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید. در ویدئوی زیر کارشناس رسانه‌ی ورج قابلیت لایو کپشن را روی گوشی پیکسل 4a بررسی می‌کند. گوگل در بیانیه‌ی خود گفته است به‌روزرسانی جدید لایو کپشن برای گوشی‌های پیکسل ۲، پیکسل ۳، پیکسل 3a و پیکسل ۴ هم دردسترس قرار می‌گیرد.

گوگل در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود همچنین اعلام می‌کند نسخه‌ی جدید گوگل اسیستنت به‌زودی در زبان‌های آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی و اسپانیایی دردسترس قرار می‌گیرد. ناگفته نماند گوگل نسخه‌ی جدید دستیار صوتی خود را هم‌زمان با عرضه‌ی گوشی‌های سری پیکسل ۴ منتشر کرد؛ این نسخه از گوگل اسیستنت سرعت عملکرد بیشتری دارد، به طراحی بهبودیافته مزین شده و قابلیت‌های بیشتری نظیر امکان مولتی‌تسکینگ در بین اپلیکیشن‌های مختلف ارائه می‌دهد. اهالی مانتین‌ویو می‌گویند زبان‌های مختلف گوگل اسیستنت به‌زودی به صفحه‌ی پشتیبانی این دستیار صوتی اضافه می‌شوند. گوگل همچنین می‌گوید به‌زودی زبان‌های دیگری نیز اضافه خواهند شد.

لایو کپشن یکی از جالب‌ترین قابلیت‌هایی است که از سوی اندروید ۱۰ ارائه می‌شود و از همان زمان انتشار این سیستم‌عامل استقبال زیادی از آن به‌عمل آمده است. گوگل به‌منظور توسعه‌ی لایو کپشن به یکی از زیرشاخه‌های فناوری هوش مصنوعی با نام یادگیری ماشین متکی شده است. لایو کپشن اندروید نه‌تنها ویدئوهایی را که به‌صورت محلی پخش می‌شوند زیرنویس می‌کند بلکه توانایی زیرنویس کردن ویدئوهای پخش‌شده ازطریق وب را هم دارد. تولید زیرنویس در قابلیت لایو کپشن بدون نیاز به منابع آنلاین انجام می‌گیرد و همه‌چیز در خود گوشی اتفاق می‌افتد. این یعنی هیچ‌گونه جزئیاتی از تماس‌های صوتی و ویدئویی ازطریق لایو کپشن در سرورهای ابری ذخیره نخواهند شد و حریم خصوصی کاربر حفظ می‌شود.

گوگل برای شناسایی انواع محتوای صوتی و زیرنویس کردن آن‌ها، به چند شاخه از هوش مصنوعی اتکا می‌کند. برای مثال به‌منظور شناسایی صداهایی نظیر آواز پرندگان، کف زدن افراد و پخش شدن موسیقی، از مدل CNN (شبکه‌ی عصبی پیچشی) یادگیری ماشین بهره گرفته می‌شود. مدل‌های CNN به‌طور معمول برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین کاربرد دارند.

در هر صورت قابلیت لایو کپشن می‌تواند مزیت‌های جالبی برای کاربران پیکسل‌ها به‌ارمغان بیاورد. درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که لایو کپشنِ سازگار با تماس‌های صوتی و ویدئویی به دیگر گوشی‌های اندرویدی هم می‌آید یا خیر.

گوگل در بخشی دیگر از بیانیه‌ی جدید خود می‌گوید ابزار Recorder از این پس می‌تواند به‌شکلی یکپارچه به گوگل داکس متصل شود تا بتواند سندهای مختلف را ذخیره کند و آن‌ها را به‌اشتراک بگذارد. همچنین اپلیکیشن پرکاربرد Personal Safety می‌تواند به‌صورت خودکار تصادف‌های احتمالی را تشخیص دهد. 

گوگل چند روز پیش درکنار رونمایی پیکسل 4a به‌عنوان جدیدترین گوشی میان‌رده‌اش،‌ اعلام کرد دو گوشی دیگر نیز در دست ساخت دارد که یکی از آن‌ها مدل 5G پیکسل 4a است و دیگری با نام پیکسل ۵ شناخته می‌شود. پیکسل 4a گوگل مطابق آنچه در شایعه‌ها شنیده بودیم از دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و با قیمت پایه‌ی ۳۴۹ دلار دردسترس قرار می‌گیرد. پیکسل 4a صرفا یک کانفیگ با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و تراشه‌ی اسنپدراگون 730G کوالکام دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات