پیکسل 5 و پیکسل 4a و پیکسل 4a 5G رونمایی شدند

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
پیکسل 4a گوشی جدید گوگل با صفحه‌نمایش OLED و قیمت ۳۴۹ دلاری رونمایی شد. همچنین، گوگل به‌صورت اولیه پیکسل ۵ و مدل 5G پیکسل 4a را معرفی کرد.
تبلیغات

افشاگران صنعت فناوری از مدت‌ها پیش گفته بودند گوگل می‌خواهد گوشی میان‌رده‌ی جدیدی به‌نام پیکسل 4a را برای رقابت با دستگاه‌های محبوبی همچون آیفون SE نسل دوم اپل معرفی کند. درحالی‌که ابتدا شایعه‌ها مراسم Google I/O 2020 را زمان معرفی گوشی پیکسل 4a اعلام می‌کردند،‌ دنیاگیری ویروس کرونا رونمایی محصول را به‌تأخیر انداخت. از آن زمان به‌بعد، بارها شاهد تأخیر معرفی پیکسل 4a بودیم تا اینکه هفته‌ی گذشته گوگل مرموزانه اعلام کرد در پی معرفی گوشی جدیدی است. درحالی‌که خودمان را برای معرفی پیکسل 4a آماده کرده بودیم، گوگل در اتفاقی کاملا غیرمنتظره این گوشی جدید را به‌همراه پیکسل ۵ (Google Pixel 5) و پیکسل ۴ ای فایوجی (Google Pixel 4a 5G) معرفی کرد.

گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی از معرفی سه پیکسل جدید خبر می‌دهد. اولین گوشی پیکسل 4a است که ۳۴۹ دلار قیمت دارد و اگر در آمریکا هستید، هم‌اکنون می‌توانید آن را پیش‌خرید کنید تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۰ (۳۰ مرداد ۱۳۹۹) به‌دست شما برسد. گوشی دوم پیکسل ۵ است که طبق گفته‌ی گوگل، از شبکه‌ی 5G پشتیبانی می‌کند و تاریخ عرضه‌ی آن برای پاییز امسال تعیین شده است. گوشی سوم Pixel 4a 5G است که ۴۹۹ دلار قیمت دارد و همچون پیکسل ۵، پاییز ۲۰۲۰ از راه می‌رسد.

اطلاعیه‌ی جدید گوگل بیشتر روی خود پیکسل 4a متمرکز است. درواقع، اهالی مانتین‌ویو صرفا خواسته‌اند بگویند پاییز امسال دو گوشی دیگر نیز از خانواده‌ی پیکسل عرضه خواهند کرد. این رویکرد ممکن است در نگاه اول تعجب‌برانگیز به‌نظر برسد و کاربران بگویند گوگل می‌توانست در آستانه‌ی عرضه‌ی پیکسل ۵ و مدل 5G پیکسل 4a در پاییز آن‌ها را رونمایی کند؛ اما اعتقاد داریم گوگل کار درستی کرده است. در نظر داشته باشید پیکسل 4a باید ماه‌ها پیش معرفی می‌شد؛ اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که امکان معرفی دستگاه وجود نداشت. گوگل می‌گوید مشکلاتی که دنیاگیری ویروس کرونا ایجاد کرد، باعث شد این شرکت نتواند پیکسل 4a را زودتر روانه‌ی بازار کند. 

ظاهرا گوگل از مدتی پیش پیکسل 4a را دردسترس کارشناسان قرار داده تا بررسی دقیق آن هم‌زمان با معرفی محصول منتشر شود. نگاهی به رسانه‌های خارجی حوزه‌ی فناوری این موضوع را تأیید می‌کند. گوشی ۳۴۹ دلاری جدید گوگل مهم‌ترین محصول امروز است و اهالی مانتین‌ویو ترجیح داده‌اند مشخصات پیکسل ۵ و مدل 5G پیکسل 4a را اعلام نکنند؛ بااین‌حال به‌‌صورت اولیه می‌دانیم باید چه انتظاراتی از این دو محصول داشته باشیم.

رندر غیررسمی پیکسل 5 / Pixel 5 نیم رخ و پشت و نمایشگر

رندر غیررسمی پیکسل ۵ گوگل

پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G

پیش از هرچیز بهتر است بدانید گوگل همراه‌با معرفی دستگاه‌های جدیدش، تصویری منتشر کرده است که به‌عنوان تصویر اصلی این مقاله می‌بینید. دقیقا مشخص نیست پیکسل ۵ کدام‌یک از گوشی‌های موجود در تصویر است؛ باوجوداین، نگاهی به مشخصات فنی به ما نشان می‌دهد احتمالا مدل مشکی مات در سمت راست پیکسل 4a فایوجی است و مدل سمت چپ که اندکی درخشان به‌نظر می‌رسد، نیم‌رخ پیکسل ۵ است. این یعنی ابعاد پیکسل 4a فایوجی بزرگ‌تر از پیکسل ۵ است.

گوگل صرفا گفته است پیکسل ۵ پاییز امسال از راه می‌رسد و از شبکه‌ی 5G هم پشتیبانی می‌کند. اهالی مانتین‌ویو همچنین کشورهایی را اعلام کرده‌اند که پیکسل ۵ در آنجا عرضه می‌شود. این کشورها عبارت‌اند از:‌ ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، ایرلند، فرانسه، آلمان، ژاپن، تایوان و استرالیا. برایان راکوسکی، قائم‌مقام بخش مدیریت محصول در گوگل، می‌گوید این شرکت در ماه‌های آینده جزئیاتی بیشتر درباره‌ی این دستگاه‌ها و رویکردش برای استاندارد 5G با رسانه‌ها در میان می‌گذارد. 

پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G فعلا به‌صورت اولیه رونمایی شده‌اند و تصویر رسمی‌شان دردسترس نیست

تمامی این‌ها نشان می‌دهند پیکسل ۵ گوگل هنوز کاملا معرفی نشده است؛ اتفاقی که چندان هم تعجب برانگیز به‌نظر نمی‌رسد. سال گذشته، دیدیم گوگل در پاسخ به شایعه‌های منتشرشده درباره‌ی پیکسل ۴، تصویری اختصاصی از دستگاه توییت کرد تا رسما اعلام کند که پیکسل ۴ قرار است از راه برسد.

در سال جاری میلادی، استراتژی گوگل اندکی فرق می‌کند و به‌نظر می‌رسد تمایل اپراتورها به راه‌اندازی شبکه‌ی 5G اثر محسوسی روی آن گذاشته است. راکوسکی در بیانیه‌اش می‌گوید مدل 5G پیکسل 4a نیز در راه است که ۴۹۹ دلار قیمت خواهد داشت؛ یعنی ۱۵۰ دلار گران‌تر از مدل عادی. پرداخت ۱۵۰ دلار اضافی صرفا برای دسترسی به 5G مسئله‌ای نیست که هر کاربری با آن کنار بیاید؛ بااین‌حال، شایعه‌ها می‌گویند مدل 5G صفحه‌نمایش بزرگ‌تری از مدل معمولی دارد که از صفحه‌نمایش ۵٫۸ اینچ استفاده می‌کند. برخی شایعه‌ها به بهره‌مندی مدل 5G از دوربین دوگانه نیز دامن زده‌اند.

پیکسل 4a که ماه جاری عرضه می‌شود، از شبکه‌ی 5G پشتیبانی نمی‌کند و اپراتورهای آمریکایی قرار نیست آن را در قالب بسته‌های انحصاری ارائه دهند. پیکسل 4a روی سیم‌کارت تمامی اپراتورها کار خواهد کرد؛ بااین‌حال، قرار است بیشتر آنلاین فروخته شود.

شکی نداریم شبکه‌ی 5G دلیل اصلی معرفی هم‌زمان هر سه گوشی است. اینکه علاقه‌مندان به تهیه‌ی پیکسل 4a معمولی می‌دانند پیکسل‌های دیگر هم در راه هستند، اتفاق بسیار خوشایندی است. باوجوداین، این حقیقت را باید در نظر گرفت که سه گوشی یادشده‌ی گوگل قرار است خریداران متفاوتی را هدف قرار دهند. ازآنجاکه پیکسل 4a قرار نیست با حمایت ویژه‌ی اپراتورها مواجه شود، گوگل تلاش کرده با معرفی اولیه‌ی پیکسل ۵ توجه آن‌ها را جلب کند.

هنوز فاصله‌ی بسیار زیادی تا عرضه‌ی Pixel 5 و Pixel 4a 5G داریم

سال گذشته‌، گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل گوگل همواره در بین کاربران پرشمار اندروید دستگاه‌هایی بحث‌برانگیز بوده‌اند. وقتی بحث به عرضه‌ی گوشی هوشمندی با سخت‌افزار قوی و قابلیت‌های درخورتوجه می‌رسد، بسیاری از کاربران معتقدند گوگل از رقبا جا مانده است. گزارش اختصاصی رسانه‌ی اینفورمیشن نشان می‌دهد مسئول بخش سخت‌افزار در گوگل شخصا از عمر باتری پیکسل ۴ ابراز ناامیدی کرده است.

گوگل در پی ناکامی پیکسل ۴ در بازار، مدتی پیش برخی از مدیران برند پیکسل را اخراج کرد که یکی از آن‌ها فردی است که نقش اصلی را در ساخت دوربین گوشی داشته. پیکسل‌های گوگل همواره به‌دلیل داشتن دوربین باکیفیت شهره بوده‌اند و این یعنی برند پیکسل باید بدون این فرد که نقشی مهمی در دوربین ایفا کرده، به مسیرش ادامه دهد.

گوگل معمولا گوشی‌های پرچم‌دار سری پیکسل را اکتبر سال میلادی (مهر و آبان سال شمسی) معرفی و به بازار عرضه می‌کند؛ بااین‌حال، میان‌رده‌ی جدید شرکت، پیکسل 4a، باید خیلی وقت پیش عرضه‌ی می‌شد. دنیاگیری ویروس کرونا ظاهرا به‌مرور آثار بیشتری روی صنعت موبایل می‌گذارد و حتی اپل نیز گفته گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ چند هفته دیرتر از حد انتظار روانه‌ی بازار خواهند شد.

با اینکه گوگل می‌گوید پیکسل ۵ را پاییز امسال عرضه می‌کند، نباید فراموش کنیم پاییز امسال ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۳۱ آذر ۱۳۹۹) به‌پایان می‌رسد؛ بنابراین، بیش از حد تصور تا عرضه‌ی پیکسل ۵ فاصله داریم. به‌وضوح می‌توانیم ببینیم گوگل برای تأمین قطعات پیکسل ۵ با مشکل مواجه شده است؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای عرضه‌ی محصول مشخص کند.

نمای پشت و جلوی گوشی گوشی گوگل پیکسل 4 ای با صفحه روشن

پیکسل 4a

قطعا مهم‌ترین نکته درباره‌ی پیکسل 4a قیمت آن است. گوگل می‌گوید میان‌رده‌‌اش ۳۴۹ دلار قیمت دارد؛ یعنی ارزان‌تر از قیمتی که اپل برای اصلی‌ترین رقیب این گوشی (آیفون SE نسل دوم) تعیین کرده است. همچنین، این قیمت ۵۰ دلار ارزان‌تر از قیمت مدل پایه‌ی پیکسل 3a است. گرچه پیکسل 4a خیلی دیر از راه رسیده،‌ قیمت مقرون‌به‌صرفه‌اش باعث می‌شود نتوانیم درقبال این دستگاه بی‌تفاوت باشیم. در نظر داشته باشید ۳۴۹ دلار برای بازار ایران بسیار گران‌قیمت است و وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که تهیه‌ی دستگاهی میان‌رده نظیر پیکسل 4a برای خیلی‌ها به آرزو تبدیل شده است؛ باوجوداین در بازارهای بین‌المللی، پیکسل 4a قیمت بسیار مناسبی دارد.

رقابت گوشی‌های هوشمند در بازار محصولاتی که کمتر از ۵۰۰ دلار قیمت دارند، در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته و شرکت‌های چینی با عرضه‌ی محصولاتی باکیفیت تلاش کرده‌اند بازار را قبضه کنند. گوگل با سه معیار اصلی می‌تواند توجه کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های کمتر از ۵۰۰ دلار را جلب کند: قیمت و دوربین و اندروید خالص (به‌ویژه دو ویژگی آخر). گوگل با دوربین و اندروید خالص می‌خواهد به کاربران اعلام کند پیکسل 4a تفاوت‌های محسوسی با دستگاه‌هایی مثل وان ‌پلاس نورد، گلکسی A71 و آیفون SE نسل دوم دارد. 

قیمت پیکسل 4 ای گوگل ۳۴۹ دلار اعلام شده است؛ یعنی ۵۰ دلار ارزان‌تر از مدل پایه‌ی آیفون SE نسل دوم

گرچه شایعه‌های زیادی به عرضه‌ی پیکسل 4a در دو مدل با ابعاد مختلف صفحه‌نمایش اشاره می‌کردند، گوگل می‌گوید این گوشی صرفا یک مدل دارد. البته همان‌طورکه گفتیم، پاییز امسال مدل 5G احتمالا صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر خواهد داشت. پیکسل 4a گوگل فقط در یک رنگ عرضه می‌شود که گوگل آن را Just Black (صرفا مشکی) می‌نامد. کارشناس نام‌آشنای سایت‌ ورج که پیکسل 4a را بررسی کرده، می‌گوید گوگل عملکردی درخورتوجهی از خود نشان داده و محصول مناسبی ساخته است. به‌وضوح می‌بینیم کاهش قیمت پیکسل 4a باعث شده این گوشی برخی قابلیت‌ها را نداشته باشد؛ اما استراتژی گوگل برای عرضه‌ی دستگاه با قیمت ۳۴۹ دلار کاملا منطقی است. دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده افراد زیادی بیکار شوند و حاضر نباشند برای تهیه‌ی گوشی جدید مبلغ زیادی پرداخت کنند. پیکسل 4a می‌تواند تمامی انتظارات شما را از گوشی میان‌رده‌ی اندرویدی برآورده کند.

گوگل تصمیم گرفته در پیکسل 4a از همان ماژول دوربین به‌کاررفته در پیکسل ۳ و پیکسل 3a و پیکسل ۴ استفاده کن. این یعنی پنل پشتی پیکسل 4a میزبان دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر سونی IMX363 است. این حسگر عملا حسگری قدیمی محسوب می‌شود؛ اما نتایجی که ارائه می‌دهد، بهتر از چیزی است که گوشی‌های هم‌قیمت با پیکسل 4a توانایی ارائه‌‌اش را دارند. کیفیت تصاویری که پیکسل 4a ثبت می‌کند، برابر با کیفیت تصاویر ثبت‌شده با پیکسل ۴ است؛ بااین‌حال، میان‌رده‌ی جدید گوگل هنگام ذخیره‌ی تصاویر اندکی کندتر عمل می‌کند. گوشی‌های سری پیکسل عموما ازلحاظ فیلم‌برداری در دسته‌ی بهترین‌ها قرار نمی‌گیرند؛ اما قابلیت‌های مناسب ارائه می‌دهند و این قانون درباره‌ی پیکسل 4a هم صدق می‌کند.

نمای پشت و جلوی گوشی گوگل پیکسل 4 ای و نمایش پس زمینه 4a

گوگل در پیکسل 4a از صفحه‌نمایشی OLED استفاده می‌کند که در بخش بالایی آن حفره‌ای به‌منظور میزبانی از دوربین سلفی دیده می‌شود. دیدن صفحه‌نمایش OLED با وضوح 1080p در موبایلی ۳۴۹ دلاری اتفاق مثبتی است. امروزه، گوشی‌های اندرویدی بسیار بزرگ‌تر از سال‌های قبل شده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود صفحه‌نمایش ۵٫۸ اینچ پیکسل 4a درمقایسه‌با بسیاری از دستگاه‌ها کوچک به‌‌نظر برسد. کارشناس ورج می‌گوید در دست نگه‌داشتن پیکسل 4a کار ساده‌ای است و به‌لطف ابعاد مناسب می‌توان یک‌دستی با آن کار کرد. پیکسل 4a بدنه‌ای پلاستیکی و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون دارد و گوگل در آن از اسپیکر استریو استفاده می‌کند که برای دستگاهی ۳۴۹ دلاری بسیار عالی است.

یکی از مشخصات فنی اصلی پیکسل 4a را می‌توانیم حافظه‌ی رم و حافظه‌ ذخیره ‌سازی دستگاه به‌حساب بیاوریم. پیکسل 4a به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز است که برای اجرای اندروید ۱۰ بدون مجبورکردن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه به زودبسته‌شدن کافی به‌نظر می‌رسد. پیکسل 4a از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز بهره می‌برد؛ یعنی دوبرابر آنچه مدل پایه‌ی گوشی آیفون SE اپل ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم قیمت مدل ۱۲۸ گیگابایتی آیفون SE را مدنظر قرار دهیم، اختلاف قیمت بین دستگاه با پیکسل 4a به ۱۰۰ دلار می‌رسد.

پیکسل 4a گوگل به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز شده است

تنها حوزه‌ای که نه‌تنها گوگل، بلکه هیچ‌یک از تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی نمی‌توانند مستقیما با آیفون SE رقابت کنند، پردازنده‌ مرکزی است. آیفون SE از همان پردازنده‌ای استفاده می‌کند که پیش‌تر در گوشی‌های پرچم‌دار خانواده‌ی آیفون ۱۱ به‌کار رفته است. این یعنی آیفون SE به قوی‌ترین تراشه‌ای مجهز شده که اپل تاکنون ازپس تولیدش برآمده است. گوگل ترجیح داده در پیکسل 4a از تراشه‌ی اسنپدراگون 730G استفاده کند. اسنپدراگون 730G برای انجام بسیاری از کارها سرعت لازم را دارد؛ اما اینکه می‌تواند چند سال دوام بیاورد، سؤالی است که احتمالا جواب منفی دارد. پیکسل 4a به‌جای حسگر اثرانگشت یکپارچه با صفحه‌نمایش یا قابلیت تشخیص چهره، به حسگر اثرانگشت در پنل پشتی مجهز شده است.

کاربران همواره از باتری گوشی‌های سری پیکسل انتقاد کرده‌اند. گوگل می‌گوید پیکسل 4a باتری ۳،۱۴۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که به‌طور محسوسی پرظرفیت‌تر از باتری پیکسل ۴ است. کارشناس رسانه‌ی ورج می‌گوید باتری پیکسل 4a می‌تواند بدون مشکل حداکثر یک روز دوام بیاورد. گوگل از تمامی کانال‌های دراختیارش قصد دارد پیکسل 4a را بفروشد: در وب‌سایت رسمی و فروشگاه‌های بست بای و آمازون و برخی جاهای دیگر. 

داشتن قیمت ۳۴۹ دلاری و وعده‌ی سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری گوگل ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند نظر کاربران را به پیکسل 4a جلب کنند. کسانی که گوشی را بخرند، به سه ماه اشتراک یوتیوب پریمیوم و گوگل‌پلی پس و گوگل وان دسترسی پیدا خواهند کرد. ناگفته نماند گوگل در آینده‌ای نه‌چندان دور گوشی‌های پیکسل ۵ و پیکسل 4a فایوجی را کامل رونمایی خواهد کرد. قیمت گوشی موبایل جدید گوگل را چطور ارزیابی می‌کنید آیا شانسی برای موفقیت در این بازه دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات