ابزار Metal توسعه بازی برای پلتفرم‌های اپل را ازطریق ویندوز ساده‌تر می‌کند

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌لطف انتشار مجموعه‌ابزار Metal برای ویندوز، ازاین‌پس توسعه‌دهندگان می‌توانند ازطریق این سیستم‌عامل برای پلتفرم‌های اپل ساده‌تر بازی بسازند.
تبلیغات

اپل هنگام برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم ‌به WWDC 2020 در سکوت خبری مجموعه‌ابزار جدید Metal Developer Tools را برای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ منتشر کرد. این مجموعه‌ابزار امکان استفاده از زبان MSL (مخفف Metal Shading Language) را در ویندوز روی Metal Library Objects با هدف استفاده در پلتفرم‌های اپل فراهم می‌کند. به‌زبان ساده‌تر، این اتفاق یعنی تیم‌های تولید بازی‌های ویدئویی از‌این‌پس می‌توانند با استفاده از رایانه‌های ویندوزی بازی‌های توسعه ‌داده‌شده روی ویندوز برای macOS یا دیگر سیستم‌عامل‌‌های اپل را کامپایل کنند. 

بسیاری از استودیوهای فعال در‌زمینه‌ی توسعه‌ی بازی سابقه‌ی تولید بازی‌‌هایی را دارند که از زیرساخت ویندوز استفاده می‌کنند. یکی از قدم‌های اصلی برای پیشبرد عمل Asset Creation، کامپایل‌کردن جلوه‌های گرافیکی و شیدرهای رایانشی است تا بتوان آن‌ها را درون نسخه‌ی نهایی بازی قرار داد. در نظر داشته باشید اپل طبق اعلام رسمی، قصد دارد در آینده‌ای نزدیک روند گذار به تراشه‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم را آغاز کند. 

تصمیم اپل برای استفاده از تراشه‌های اختصاصی در مک باعث می‌شود توسعه‌دهندگانی که برای ساخت بازی از مجموعه‌ابزار Metal Developer Tools استفاده می‌کنند، بتوانند آثار خود را روی سیستم‌‌عامل‌های iOS ،iPadOS ،tvOS و macOS اجرا کنند. API اختصاصی اپل به‌طورخودکار تمامی ورودی‌ها را برای سیستم‌عامل مقصد تفسیر می‌کند. این تفسیرها براساس ورودی‌های سیستم‌عامل نظیر لمس و کنترلر یا صفحه‌کلید و ماوس انجام می‌شوند.

آن دسته از توسعه‌دهندگانی که پلتفرم‌ اپل را هدف قرار می‌دهند، خواهند توانست بازی‌های خود را هم‌زمان برای آیپد، آیفون، مک و حتی اپل TV بسازند. این اتفاق باعث می‌شود پلتفرم اپل برای توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی جذابیت بیشتری داشته باشد؛ زیرا توسعه‌دهندگان به بازارهای بسیار گسترده‌تری دسترسی خواهند داشت و ماجرا تنها به iOS و macOS ختم نخواهد شد.

ذکر این نکته لازم است که بازی‌های مختص ‌به دستگاه‌های اپل را نمی‌توان کاملا روی ویندوز طراحی و تولید کرد؛ زیرا به‌منظور آزمایش اپلیکیشن همچنان به دستگاه مک نیاز است. بااین‌حال، منتشرشدن ابزارهای ساخت بازی‌های مختص ‌به پلتفرم‌های اپل برای ویندوز، احتمال افزایش شمار بازی‌های این پلتفرم‌ها را بیشتر می‌کند. 

اپل اعلام کرده است در تراشه‌ی اپل سیلیکون که برپایه‌ی معماری آرم طراحی شده، از بوت‌کمپ پشتیبانی نمی‌کند؛ به‌همین‌دلیل، دیدن انتشار مجموعه‌ابزار Metal Developer Tools برای ویندوز ۱۰، در نگاه اول جالب به‌نظر می‌رسد. به‌لطف این مجموعه‌ابزار، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های PC و بازی‌های AAA را به پلتفرم مک ساده‌تر پورت کنند.

دیدگاه شما کاربران محترم زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات