کامپیوترهای مک مبتنی بر آرم از ابزار ‌Boot Camp برای بوت ویندوز پشتیبانی نمی‌کنند

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تصمیم اپل بر مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم، پیامدهای متعددی در دنیای کامپیوترهای شخصی خواهد داشت.
تبلیغات

اپل اعلام کرد که کامپیوترهای مک مبتنی بر آرم، از ابزار Boot Camp پشتیبانی نمی‌کنند. این ابزار توسط کاربران گوناگون برای بوت کردن مک به سیستم‌‌های عامل دیگر همچون ویندوز ۱۰ استفاده می‌شد. تصمیم کوپرتینویی‌ها، مشکلات متعددی را به‌همراه خواهد داشت که دسته‌های گوناگونی از کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طبق اعلام اپل، در کامپیوترهای مک آتی که از پردازنده‌های مبتنی بر آرم استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه پشتیبانی از بوت کمپ ارائه نمی‌شود. در عوض، کوپرتینویی‌ها از کاربران درخواست می‌کنند تا از راهکارهای جایگزین مانند مجازی‌سازی برای اجرای سیستم‌های عامل دیگر بهره ببرند. ابزاری که به‌نام Parallels Desktop ارائه می‌شود، این بخش از مجازی‌سازی را انجام می‌دهد. اپل در WWDC امسال، اجرای توزیع دبیان ۱۰ لینوکس را روی مک به‌صورت آزمایشی نمایش داد.

مشکل بعدی که بر اثر تغییر مسیر جدید اپل رخ می‌دهد، به خود ویندوز ۱۰ مربوط خواهد بود. اگرچه مایکروسافت نسخه‌های مبتنی بر آرم از ویندوز ۱۰ را هم توسعه می‌دهد، اما این نسخه‌ها تنها دراختیار تولیدکننده‌هایی قرار می‌گیرد که آن را به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های اختصاصی خود عرضه می‌کنند. مایکروسافت هنوز برنامه‌ای برای فروش مستقیم ویندوز هماهنگ با آرم به مصرف‌کننده‌ها ندارد. البته پشتیبانی از نسخه‌ی ویندوز ۱۰ با پشتیبانی از آرم آن‌چنان نگران‌کننده نیست.

macOS Big Sur

دلیل مشخصی برای عدم موفقیت پلتفرم ویندوز روی پردازنده‌های آرم وجود دارد. مشکل اصلی این است که توسعه‌دهنده‌ها تمایل زیادی برای عرضه‌ی محصول نرم‌افزاری برای پلتفرم مذکور ندارند. درنتیجه حتی اگر موفق به نصب نسخه‌ی آرم ویندوز روی مک مبتنی بر آرم شوید، دستاورد زیادی نخواهید داشت و سیستم نهایی آن‌چنان کارآمد نمی‌شود. درواقع احتمال عرضه شدن اپلیکیشن شما برای سیستم‌عامل مک روی آرم، بسیار بیشتر از عرضه شدن برای ویندوز روی آرم خواهد بود.

آن‌چه که بیش از همه روی تجربه‌ی کاربری مصرف‌کننده‌ها تأثیر می‌گذارد، اجرای ویندوز x86 روی مک خواهد بود. بسیاری از کاربران کنونی مک، با استفاده از بوت کمپ یا ابزارهای مجازی‌سازی، نسخه‌ای از ویندوز را روی کامپیوتر خود اجرا می‌کنند تا نرم‌افزارها یا بازی‌های خاص را روی آن سیستم‌عامل تجربه کنند. با تصمیم و اطلاع‌رسانی جدید اپل، ظاهرا هیچ راهی برای اجرای یک نسخه‌ی معمولی از ویندوز روی سیستم‌عامل مک مبتنی بر آرم نخواهد بود.

درنهایت کاربران راهی به جز صبر کردن برای نتیجه‌گیری پیرامون تصمیم جدید اپل ندارند. به‌هرحال هنوز زمان زیادی تا عرضه‌ی نهایی کامپیوترهای مک مبتنی بر آرم باقی مانده است. به‌علاوه، اپل زمان خاصی را برای کنار گذاشتن کامپیوترهای مک مبتنی بر اینتل اعلام نکرد و حداقل درحال‌حاضر، گزینه‌ی مناسبی دراختیار کاربران قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات