باگ متنی iOS 13 باعث کرش کردن آیفون‌های اپل می‌شود

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
باگ متنی جدیدی در آیفون‌های اپل پیدا شده است که باعث می‌شود این دستگاه‌ها پس از دریافت متنی خاص به زبان سندی، قفل شوند و سپس کرش کنند.
تبلیغات

باگی ویژه در سیستم‌عامل iOS پیدا شده است که باعث کرش کردن آیفون‌های اپل می‌شود. این باگ از نوع باگ‌های متنی است. ظاهرا ارسال متنی ویژه‌ به زبان سندی به آیفون‌ها باعث قفل شدن سیستم‌عامل و سپس کرش کردن گوشی می‌شود. متن موردبحث طی چند روز اخیر به‌شدت در سرورهای دیسکورد و تلگرام پخش شده و شمار درخورتوجهی از گوشی آیفون کاربران را قفل کرده است. خبرگزاری ورج در گزارش خود می‌نویسد با دریافت متن موردبحث روی یک دستگاه آیفون مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS 13.4.1 شاهد کرش کردن آن بوده است. 

ظاهرا باگ متنی جدید شامل چند حرف به زبان سندی و ایموجی پرچم ایتالیا است. وقتی یکی از دستگاه‌های اپل شامل آیفون، آیپد، مک یا حتی اپل واچ نوتیفیکیشن مربوط به این پیام را دریافت کند، ممکن است دچار مشکل شود. مشکل یادشده گاهی اوقات خودش را در قالب کرش کردن دستگاه نشان می‌دهد و گاهی اوقات باعث قفل شدن کامل آن می‌شود؛ به‌حدی که نه فرمان‌های لمسی کار خواهند کرد و نه دکمه‌ها. البته ظاهرا باگ متنی یادشده حتی بدون ایموجی پرچم ایتالیا هم اثر خودش را می‌گذارد.

پس از قفل شدن دستگاه، می‌توانید آن را ریبوت کنید تا مجددا امکان استفاده از آن فراهم شود. درضمن اگر تمایل داشتید می‌توانید در حدود ۱ دقیقه صبر کنید تا iOS خودش را بازیابی کند. گفته می‌شود نقص امنیتی موردبحث به نحوه‌ی مدیریت نوتیفیکیشن‌ها توسط iOS در اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود. فعلا مشخص نیست که منبع اصلی باگ متنی جدید iOS به کجا برمی‌گردد، اما رسانه‌ی 9to5Mac مدعی است این باگ نخستین بار توسط یکی از گروه‌های تلگرامی منتشر شده است. باگ متنی iOS 13 طی ساعات اخیر به‌شدت در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی دیگر وایرال شده است و امکان دارد برای شما نیز ارسال شود؛ بنابراین بهتر است از آن باخبر باشید. از لحاظ تئوری امکان گسترش باگ متنی یادشده از طریق هر پلتفرمی که فکرش را بکنید وجود دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از قفل شدن آیفون‌تان این است که همین حالا نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها به‌خصوص اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را غیرفعال کنید تا اگر فردی متن مخرب را برای‌تان ارسال کرد، گوشی قفل نشود. رسانه‌ی 9to5Mac در گزارش خود می‌نویسد نسخه‌ی بتای جدید iOS یعنی ۱۳/۴/۵ مشکل یادشده را رفع می‌کند، اما این نسخه هنوز به‌صورت عمومی در دسترس قرار نگرفته است. رفع شدن مشکل موردبحث در بتای جدید iOS نشان می‌دهد که اپل به‌خوبی از بروز باگ جدید آگاهی دارد.

بهتر است همین حالا نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوشی را غیرفعال کنید

این نخستین باری نیست که شاهد بروز باگ متنی در سیستم‌عامل iOS هستیم. اپل سال‌ها است که با باگ‌های متنی عجیب و غریب سیستم‌عامل iOS دست‌وپنجه نرم می‌کند. باگ متنی iOS 11 اثر بیشتری روی گوشی می‌گذاشت و باعث می‌شد امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها و پیامک‌ها از کاربر سلب شود. دستگاه‌های مبتنی‌بر iOS 11 از طریق دریافت متنی خاص به‌ زبان تلوگو دچار مشکل می‌شدند. پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ ارسال نوعی لینک مخرب به آیفون‌ها می‌توانست باعث قفل‌ آن‌ها شود. درضمن در سال ۲۰۱۵ نوعی متن خاص باعث از کار افتادن اپلیکیشن iMessage می‌شد. همچنین چند سال پیش اتفاقی دیگر رخ داد؛ در آن زمان پخش نوعی ویدئوی ۵ ثانیه‌ای باعث کرش کردن ایفون‌های اپل می‌شد. 

نکته‌ی بسیار مهم درمورد باگ متنی iOS 13 و به‌طور کلی همه‌ی باگ‌های متنی دیگر، این است که اثرگذاری آن‌ها روی گوشی به‌شکلی غیرمنتظره روی می‌دهد و کاربری کنترلی روی‌شان ندارد. این یعنی امکان دارد همین حالا پیامی متنی برای شما ارسال شود و به‌یک‌باره شاهد کرش کردن آیفون، آیپد، مک و اپل واچ باشید. جدیدترین نسخه‌ی عمومی سیستم‌عامل اپل، iOS 13.4.1 است که مشکل یادشده را رفع نمی‌کند.

اپل به‌‌طور معمول برای رفع این مشکلات فورا دست‌به‌کار می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم نسخه‌ی ۱۳/۴/۲ سیستم‌عامل iOS به‌زودی برای دستگاه‌های سازگار در دسترس قرار گیرد. حتی امکان دارد اپل بخواهد iOS 13.4.5 را زودتر از برنامه‌هایش در دسترس قرار دهد. همان‌طور که اشاره کردیم فعلا به‌صورت موقت راه‌حلی برای جلوگیری از کرش کردن آیفون وجود دارد و آن، غیرفعال کردن نوتیفیکیشن پیام‌رسان‌ها است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد باگ متنی iOS 13 دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات