سیستم فایل جدید اندروید، امکان اجرای بازی‌های حجیم را پیش از دانلود کامل فراهم می‌کند

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل سیستم فایل جدیدی در نسخه‌های بعدی اندروید ارائه خواهد کرد که قابلیت اجرای بازی‌های بزرگ را پیش از دانلود کامل ممکن می‌کند.
تبلیغات

بازار بازی‌های موبایلی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و آمار درآمد آن، نیمی از درآمد کل صنعت بازی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد. پلی استور هر هفته میزبان بازی‌های جدید است که اجرا و بررسی همه‌ی آن‌ها شاید نیاز به زمانی نامحدود داشته باشد. گوگل درحال توسعه‌ی سیستم فایل جدیدی برای اندروید است که امتحان کردن بازی‌های جدید را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. قابلیت جدید احتمالا سال ۲۰۲۱ و در اندروید ۱۲ ارائه خواهد شد.

سیستم فایل جدید گوگل به‌نام Incremental File System شناخته می‌شود. به‌بیان ساده با پیاده‌سازی سیستم مذکور، اپلیکیشن‌‌ها پیش از دانلود کامل فایل‌های منبع و باینری، قابل اجرا خواهند بود. اهالی مانتین ویو در ماه مه ۲۰۱۹، پچ‌های مورد نیاز را برای ادغام پشتیبانی از سستم فایل افزایشی در کرنل لینوکس ثبت کردند. طبق سندی که گوگل طی آن برنامه منتشر کرد،‌ سیستم فایل افزایشی «یک سیستم فایل مجازی لینوکس با اهداف مشخص محسوب می‌شود که امکان اجرای برنامه را در هنگام دانلود شدن فایل‌های اضلی از شبکه یا USB یا هر منبع دیگر، ممکن می‌کند». در همان سند، هدف اصلی از پیاده‌سازی سیستم مذکور، ایجاد امکان اجرای بازی‌های بزرگ اندرویدی در حین دانلود فایل‌های منبع بیان شد.

درحال‌حاضر اگر تصمیم به اجرای بازی اندرویدی با حجمی مثلا پنج گیگابایتی را داشته باشید، پیش از اجرای بازی باید منتظر دانلود تمامی حجم آن بمانید. گوگل می‌گوید سیستم فایل افزایشی بدون ایجاد مشکل خاص در اجرای برنامه‌ها، توانایی منتظر ماندن برای فایل‌های موقتی سیستمی را دارد. درنتیجه می‌توان بازی را اجرا کرد و هم‌زمان، فایل‌های موردنیاز به‌مرور دانلود می‌شوند.

برای درک بهتر سیستم فایل افزایشی، مثال بازی پنج گیگابایتی را در نظر بگیرید. فرض کنید بخش مقدمه‌ی بازی ۲۰۰ مگابایت حجم دارد و در بسته‌ای یک گیگابایتی قرار گرفته است. با پیاده‌سازی سیستم فایل افزایشی، اولین مگابایت از حجم بازی دانلود شده و بازی اجرای می‌شود. سپس مراحل دانلود بعدی به جریان می‌افتند و اولین مگابایت از بسته‌ی یک گیگابایتی اجرا می‌شود. با دانلود همان بخش کوچک، مقدمه اجرا می‌شود و فرایند دانلود ادامه پیدا می‌کند. در زمان پخش مقدمه، سایر ۲۰۰ مگابایت دانلود شده و درنهایت منوهای بازی نمایان می‌شوند. اگرچه روند افزایشی هم احتمالا با وقفه‌های کوچک در اجرا همراه خواهد بود، اما به‌هرحال سریع‌تر از انتظار برای دانلود یک بسته‌ی پنج گیگابایتی پیش می‌رود.

google Play

گوگل پس از ثبت پچ‌‌های سیستم فایل افزایشی در کرنل لینوکس، با گروه‌های نگه‌داری و توسعه‌ی کرنل وارد مذاکره و بحث شد تا پیاده‌سازی و اهداف سیستم جدید را شرح دهد. برخی از آن‌ها از گوگل به‌خاطر توسعه‌ی سیستم فایل جدید کرنل و عدم توسعه‌ی سیستم کنونی موسوم به Fulesystem in Userspace یا FUSE انتقاد کردند. گوگل ادعا کرد که سیستم موجود، مصرف نیروی دستگاه کاربر را افزایش می‌دهد و بازدهی مناسب را برای اهداف موردنظر در سیستم فایل افزایشی ارائه نمی‌کند.

چندین ماه پس از بحث‌های اولیه پیرامون سیستم فایل جدید مدنظر گوگل و پس از دریافت آخرین نظر از گروه‌های توسعه‌ای کرنل لینوکس، پچ‌های سیستم فایل افزایشی به پروژه‌ی متن‌باز اندروید، AOSP افزوده شدند. اضافه شدن (Commit) کدهای جدید، تغییرات بزرگی را در بخش‌های متعددی از اندروید و کرنل لینوکسی آن ایجاد کرد. به‌هرحال کارشناسان تصور می‌کنند که گوگل در مسیر بهبود تجربه‌ی کاربری خصوصا در بازی‌ها، تغییرات عظیم را در کرنل ایجاد کرد.

گوگل درحال حاضر سیستم فایل جدید را روی پیکسل 4XL آزمایش می‌کند و همچنین یک ماژول کرنلی نیز برای استفاده در Generic Kernel Image ساخته است. توسعه‌دهنده‌های گوگل در بحث‌های صورت‌گرفته پیرامون سیستم فایل جدید می‌گویند دستگاه‌های اندرویدی مجهز به قابلیت جدید، مجهز به یک پوشه‌ی جدید به‌نام data/incremental خواهند بود که شامل زیرپوسشه‌هایی برای هر اپلیکیشن موجود در دستگاه می‌شود. زیرپوشه‌ها حاوی بسته‌های APK هستند و همچنین کتاب‌خانه‌های اصلی اپلیکیشن و فایل‌های OBB در آن‌ها قرار می‌گیرد. سیستم فایل افزایشی در همه‌ی زیرپوشه‌ها سوار می‌شود و هرکدام، به مسیرهای نصب اصلی اپلیکیشن متصل می‌شوند.

باتوجه به اینکه برنامه‌های توسعه‌ی سیستم فایل افزایشی هنوز جریان دارد و ضرب‌الاجل تغییرات بزرگ در اندروید ۱۱ نیز نزدیک است، احتمالا دستگاه‌های اندرویدی تا سال ۲۰۲۱ و انتشار اندروید ۱۲، مجهز به سیستم فایل جدید نخواهند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات