گوگل از نوار ناوبری جدیدی مشابه آیفون 10 برای اندروید پی رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
اندروید پی، جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل گوگل اکنون به جای دکمه‌های مسیریابی سه‌گانه‌ی فعلی از نواری واحد برای ناوبری در کنار ژست‌های حرکتی جدید استفاده می‌کند.
تبلیغات

با به‌روزرسانی بزرگی که امشب در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل برای اندروید پی معرفی شد، این سیستم‌عامل یکی از چشمگیرترین تغییرات بصری چند سال اخیر خود را دریافت می‌کند. گوگل در آخرین نسخه‌ی اندروید با ژست‌های حرکتی جدیدی مشابه آیفون ۱۰ ناوبری در این سیستم‌عامل را به کلی دگرگون کرده است.

همان‌طور که پیش از این شایع شده بود، به جای لایه‌ای از آیکون‌های سه‌گانه‌ی آشنا از دکمه‌های درون صفحه‌ای که مدت‌ها است به یکی از اجزای اصلی اندروید تبدیل شده‌اند، اندروید پی اکنون با الهام‌گیری از آیفون اپل خط ممتد و واحدی را در پایین صفحه ارائه می‌دهد که برای گشت و گذار در سیستم‌عامل به‌کار خواهد رفت. برخی از دستورات نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده‌اند؛ برای مثال همانند قبل با یک لمس قادر به بازگشت به صفحه‌ی خانگی خواهید بود و همچنین با نگاه داشتن دکمه‌ی هوم می‌توانید گوگل اسیستنت را فراخوانی کنید.

علاوه بر این، گوگل ژست‌های جدیدی را که به صورت کامل جایگزین آیکون‌های قدیمی خواهند شد، اضافه می‌کند. در واقع به جای دکمه‌ی مربع‌شکل سمت راست که دسترسی به چندوظیفگی را امکان‌پذیر می‌کرد، اکنون با یک سوایپ کوتاه فهرست قابل مرور افقی و بازطراحی‌شده‌ی اپلیکیشن‌های در حال اجرا باز می‌شود. همچنین امکان تعامل با کارت‌های قابل مرور نیز فراهم خواهد بود. همچنین در صورتی که نیازمند اپلیکیشنی هستید که که هم‌اکنون در حال اجرا نیست، با یک سوایپ طولانی‌تر می‌توانید به صورت مستقیم به کشوی اپلیکیشن‌ها بروید. در نهایت، قادر خواهید بود تا همانند آیفون ۱۰ با لمس و حرکت در طول دکمه‌ی هوم، به مرور اپلیکیشن‌های در اجرا بپردازید. دکمه‌ی بازگشت نیز به طور کامل حذف نشده و گوگل همچنان یک دکمه‌ی مجازی را در آنجا حفظ کرده است؛ با این حال تنها به صورت موقت درون اپلیکیشن‌ها ظاهر خواهد شد و دکمه‌ای همیشگی نخواهد بود.

این بهبود احتمالا بزرگ‌ترین تغییری محسوب می‌شود که گوگل تا به حال برای ناوبری در اندروید اعمال کرده است. دکمه‌های ناوبری فعلی از همان رابط کاربری ساده‌ای استفاده می‌کنند که با دکمه‌های مجازی اندروید ۳ نسخه‌ی هانی کامب در سال ۲۰۱۱ برای تبلت‌ها معرفی شد و یک سال بعد با اندروید ۴ نسخه‌ی ساندویچ بستنی به گوشی‌های موبایل راه پیدا کرد. هرچند گوگل بخش‌های بصری رابط کاربری ناوبری را به‌روزرسانی کرده و عملکردهایی را نظیر نگاه داشتن دکمه‌ی خانگی برای دسترسی به گوگل اسیستنت به آن افزوده است؛ اما در طول سال‌های گذشته طراحی کلی آن همیشه بدون تغییر بوده است؛ بدین صورت که دکمه‌ی چندوظیفگی در سمت راست، دکمه‌ی بازگشت در سمت چپ و دکمه‌ی هوم نیز در وسط قرار داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات