۱۰ ویژگی برتر آپدیت آوریل ویندوز 10

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
به‌روزرسانی کریترز بهاره‌ی ویندوز ۱۰ پس از تأخیری چندهفته‌ای، سرانجام روز گذشته منتشر شد. در این مقاله به بررسی ۱۰ ویژگی برتر این به‌روزرسانی می‌پردازیم.
تبلیغات

جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ روز گذشته برای کامپیوترهای شخصی و تبلت‌ها از راه رسید. این نسخه همانند به‌روزرسانی پیشین کریترز پاییز، مملو از ویژگی‌های کوچکی است که بدون ایجاد تغییر قابل ملاحظه در ویندوز ۱۰، تجربه‌ی کار با این سیستم‌عامل را بهبود می‌دهند. مایکروسافت با این به‌روزرسانی تنها یک قابلیت اصلی به ویندوز ۱۰ اضافه می‌کند و آن ویژگی تایم‌لاین است که به کاربران امکان می‌دهد هنگام کار با اپلیکیشن‌های مختلف در میان دستگاه‌های مختلف ویندوز ۱۰ جابجا شوند.

علاوه بر این، اشتراک‌گذاری آسان، جفت‌سازی سریع بلوتوث، ابزار دیکته‌ی صوتی و امکان بی‌صداسازی تب‌ها در مرورگر مایکروسافت اج از جمله قابلیت‌های جدید به‌روزرسانی آوریل به‌حساب می‌آیند. مایکروسافت همچنین به بهبود و ارتقاء سیستم طراحی فلوئنت که با به‌روزرسانی کریترز پاییز معرفی شد، ادامه داده است. اکنون هنگام استفاده از ماوس در منوی استارت یا مرکز اعلان‌ها، شاهد افکت‌های بیشتری از نوع هاور (hover) خواهید بود و افکت جدید بلور نیز به نوار وظیفه ظاهر جذاب‌تری بخشیده است. در ادامه به بررسی ۱۰ ویژگی برتر به‌روزرسانی کریترز بهاره‌ی ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

تایم‌لاین

Timeline

تایم‌لاین، قابلیت کلیدی جدیدترین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. دکمه‌ی آشنای Task view که اپلیکیشن‌های در حال اجرا را نشان می‌دهد، اکنون جای خود را به تایم‌لاین داده است. تایم‌لاین نه‌تنها به شما امکان می‌دهد اپلیکیشن‌هایی را که در حال اجرا هستند، مشاهده کنید؛ بلکه نوع فعالیت‌ها و اپلیکیشن‌های به‌کاررفته توسط شما در ۳۰ روز گذشته را نیز نمایش می‌دهد. این فعالیت‌ها و اپلیکیشن‌ها در میان دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی می‌شوند؛ در نتیجه اگر برای کار روی یک سند از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید ادامه‌ی همان فعالیت را به‌آسانی در یک کامپیوتر دسکتاپ که با حساب خود وارد آن شده‌اید، از سر بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید تایم‌لاین را با نسخه‌ی آی‌اواس و اندروید مایکروسافت اج ادغام کنید و به تاریخچه‌ی وب‌گردی گوشی هوشمند در کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید. مایکروسافت برای پشتیبانی از این ویژگی که می‌تواند یکی از دلایل اصلی افراد برای استفاده از تایم‌لاین محسوب ‌شود، مشغول به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موبایل اج است. اگر در مورد جنبه‌های حریم شخصی ناشی از قرارگیری تاریخچه‌ی فعالیت‌ها، اسناد و اپلیکیشن‌های خود در Task View نگران هستید، مایکروسافت همگام‌سازی دستگاه را به‌صورت پیش‌فرض غیر فعال می‌کند؛ در نتیجه می‌توانید نمایش تاریخچه‌ی فعالیت را قطع کنید.

دیکته صوتی

Dictation

مایکروسافت در طول سال‌ها ابزارهای دیکته‌ی مختلفی داشته است؛ اما ردموندی‌ها با به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ روش سریعی برای دسترسی به نسخه‌ی داخلی ویندوز ۱۰ ایجاد کرده‌اند. اکنون می‌توانید ابزار دیکته را با فشردن هم‌زمان کلیدهای ویندوز و حرف H اجرا کنید. این ابزار امکان دیکته درون هر اپلیکیشنی را برای شما فراهم می‌کند. اگر میکروفون مناسبی در اختیار داشته باشید، می‌توانید به تجربه‌ی خوبی در استفاده از این ابزار دست پیدا کنید.

خاموش‌سازی تب‌های مایکروسافت و وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو (PWA)

کروم به‌تازگی قابلیت خاموش‌سازی تب‌ها را در اختیار کاربران قرار داد و اکنون مایکروسافت نیز همین ویژگی را به مرورگر اج افزوده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید وب‌سایت‌های آزاردهنده و پرسروصدا را خاموش کنید و حجم صداهای خارج‌شده از اسپیکرها را کاهش دهید. مایکروسافت همچنین کارایی و طراحی اج را بهبود داده است. اکنون با این به‌روزرسانی، مایکروسافت اج بدون شک به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض، احساس بهتری به کاربر القا می‌کند. با این حال این مرورگر برای رقابت واقعی با کروم هنوز نیازمند بهبودهای بیشتری است.

علاوه بر این، مایکروسافت پشتیبانی از وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو را نیز به به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ افزوده است. وب اپلیکیشن‌های پیشرو در واقع اپلیکیشن‌های تحت وب محسوب می‌شوند؛ اما از پشتیبانی کامل گوگل، اپل و اکنون مایکروسافت در سیستم‌عامل‌های موبایل و دسکتاپ برخوردار هستند و می‌توانند کمبود اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را جبران کنند. انتظار می‌رود در کنفرانس بیلد مایکروسافت در ماه می، جزئیات بسیار بیشتری از وب اپلیکیشن‌های پیشرو برای ویندوز ۱۰ منتشر شود.

حل مشکل مقیاس‌بندی نامناسب

Fix blurry apps

مقیاس‌بندی اپلیکیشن‌های دسکتاپ همیشه یکی از مشکلات آزاردهنده‌ی ویندوز بوده است. اما به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ تلاش دارد مشکل اپلیکیشن‌های تارشده را به‌کلی برطرف کند. اکنون اگر ویندوز ۱۰ تشخیص دهد که اپلیکیشنی به خاطر تغییر مانیتور تار شده است، اقدام به مقیاس‌بندی مناسب‌تر اپلیکیشن می‌کند تا از تارشدگی یا نمایش آن در اندازه‌ی خیلی کوچک جلوگیری کند.

تنظیمات شخصی صوتی برای هر اپلیکیشن

مایکروسافت چندین ویژگی صوتی بی‌نظیر را در به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰ گنجانده است. اکنون می‌توانید دستگاه ورودی یا خروجی صوتی را در هر اپلیکیشن تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید تصمیم بگیرید که صدای موسیقی اسپاتیفای را از طریق اسپیکرها بشنوید؛ درحالی‌که صدای مرورگر از طریق یک هدست هدایت شود. تنظیمات جدید صوتی به شما امکان می‌دهد هر دو صدای ورودی و خروجی را برای هر اپلیکیشن شخصی‌سازی کنید؛ در نتیجه در صورتی که از میکروفون‌های مختلف در اپلیکیشن‌های متنوع استفاده می‌کنید، این قابلیت برای شما کاربردی خواهد بود.

جفت‌سازی سریع بلوتوث

Quick Bluetooth pairing

مایکروسافت در جدیدترین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ روشی ساده و سریع برای جفت‌سازی لوازم جانبی بلوتوث درنظر گرفته است. ویندوز ۱۰ اکنون برای اتصال سریع به یک دستگاه بلوتوث و جفت شدن با آن، یک اعلان نمایش می‌دهد. مایکروسافت فعلا از ماوس سرفیس Precision خود پشتیبانی می‌کند؛ اما تلاش دارد با همکاری لاجیتک و دیگر شرکت‌ها، از پشتیبانی سخت‌افزارهای بیشتر و جفت‌سازی سریع آن‌ها در آینده‌ای نزدیک اطمینان حاصل کند.

کاهش اعلان‌های ویندوز دیفندر

آیا به تا حال با آن دسته اعلان‌های آزاردهنده و گاه و بیگاه ویندوز دیفندر مبنی بر اعلام اسکن دستگاه و سلامت آن مواجه شده‌اید؟ اغلب کاربران ویندوز ۱۰ معمولا از کنار این اعلان‌ها می‌گذرند. اکنون با به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰، می‌توانید این اعلان‌ها را متوقف کنید؛ در نتیجه آنتی ویروس مایکروسافت دیگر اتمام موفقیت‌آمیز اسکن دستگاه را هر مرتبه به اطلاع شما نمی‌رساند.

اشتراک‌گذاری نزدیک

اشتراک‌گذاری نزدیک به شما امکان می‌دهد به آسانی وب‌سایت‌ها، تصاویر یا اسناد خود را با دستگاه‌های نزدیک ویندوز ۱۰ به اشتراک بگذارید. این قابلیت احتمالا همیشه کاربردی نخواهد بود؛ اما به‌وسیله‌ی بلوتوث کار می‌کند و به قابلیت ایردراپ اپل شباهت دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به اشتراک‌گذاری سریع فایل‌های خود با دستگاه‌های همکاران یا دوستانی که در نزدیکی شما هستند، بپردازید. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض غیر فعال است و تنها برای دریافت فایل از دستگاه‌های خودتان یا افراد نزدیک می‌توانید آن را تنظیم کنید. خوشبختانه، مایکروسافت در آینده گزینه‌ای برای شخصی‌سازی این ویژگی ارائه خواهد داد تا امکان دریافت فایل تنها از مخاطبان امکان‌پذیر باشد.

فوکوس اسیست

مایکروسافت حالت «مزاحم نشوید» در ویندوز ۱۰ را با این به‌روزرسانی جدید تغییر و ارتقاء می‌دهد. فوکوس اسیست که پیش از این با نام ساعات خاموشی (Quiet Hours) شناخته می‌شد، روشی هوشمندانه‌تر برای توقف اعلان‌های بازشونده در مواقع خاص است. اکنون هنگامی که مشغول انجام بازی یا نمایش ارائه‌ی خود با پروژکتور هستید، فوکوس اسیست به‌صورت خودکار اعلان‌ها را خاموش می‌کند. این ویژگی اعلان‌های آزاردهنده را در خلال بازی یا ملاقات‌های مهم یا به‌طور کلی مواقعی که تمایلی به دریافت ایمیل‌ها یا پیام‌ها ندارید، غیر فعال می‌کند.

علاوه بر این، می‌توانید اپلیکیشن‌های مشخصی را مستثنا کنید و همچنان به دریافت اعلان‌های آن‌ها ادامه دهید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا اگر هنگام بازی منتظر دریافت پیام هستید، آن را از دست ندهید.

تغییرات گیمینگ و نوار بازی ایکس‌باکس

Xbox game bar

مایکروسافت با این به‌روزرسانی برخی تغییرات هوشمندانه با تمرکز بر گیمینگ به ویندوز ۱۰ افزوده است. اکنون می‌توانید عملکرد گرافیکی را برای هر بازی شخصی‌سازی کنید و برخی از آن‌ها را به دلخواه در حالت عملکرد بالا یا ذخیره‌ی انرژی قرار دهید. اگر از لپ‌تاپی با توانایی گیمینگ استفاده می‌کنید اما می‌خواهید عملکرد برخی از بازی‌ها را با هدف ذخیره‌ی عمر باتری محدود کنید، این ویژگی برای شما کاربردی خواهد بود. این قابلیت جدید در تنظیمات گرافیکی در اپلیکیشن اصلی تنظیمات موجود است. علاوه بر این، نوار بازی ایکس‌باکس نیز توسط مایکروسافت بازطراحی شده و با این به‌روزرسانی، یک تم سفید یا مشکی به آن اضافه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات