۹ ویژگی خوب که iOS می‌تواند از اندروید الگو بگیرد

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
مطالعه 8 دقیقه
این روز‌ها شرکت‌های زیادی دستگاه‌های اندرویدی می‌سازند که بسیاری از آن‌ها اکنون سرعت قابل توجه‌ای دارند و از ویژگی‌های ریز و درشت متفاوت و خاصی برخوردار شده‌اند. برای مثال می‌توان نسل سوم Moto G موتورلا را نام برد که با اینکه قیمت ۱۸۰ دلاری آن بسیار کمتر از یک دستگاه آیفون است اما بسیار قدرتمند، سریع و پر از ویژگی‌هایی است که شاید برخی از آن‌ها را یک دستگاه آیفون 6s هم نداشته باشد.
تبلیغات

اگر بخواهیم انصاف به خرج بدهیم، باید اعتراف کنیم که در چند سال گذشته گوگل بر روی تجربه کاربری اندرویدی و بهبود محیط کلی سیستم‌عامل حسابی وقت گذاشته و اکنون آن فاصله‌ای که با تجربه کاربری از یک دستگاه iOS بدست می‌آمد را بسیار کم کرده است. در میان ویژگی‌هایی بوده‌اند که گوگل با نگاهی به iOS آن‌ها را به اندروید اضافه کرده و شاید حالا وقت آن رسیده که اپل هم همین کار را انجام دهد و ویژگی‌های بیشتری را از پلتفرم اندروید برای دستگاه‌های iOS خود قرض بگیرد. با بسته‌ای ۱۰‌تایی از پیشنهاد‌هایی که اپل می‌تواند در نسخه‌های بعد iOS اعمال کند این مقاله را ادامه می‌دهیم:

۹. قفل هوشمند

در طول چند سال گذشته اخبار و شایعاتی بوده‌اند که از کار اپل بر روی یک ویژگی خاص در iOS خبر می‌داده‌اند تا به سبب آن دستگاه iOS اپل بتواند وابسته به محل‌های مختلفی که قرار دارد (خانه، مدرسه یا در ماشین) رفتار‌های خاصی از خود نشان دهد. اما اندروید هم‌اکنون این ویژگی را در نسخه‌های جدید اندروید ارائه کرده است.

screen shot 1394 09 23 at 10.06.12 36b46

با کمک ویژگی Smart Lock دستگاه اندرویدی به صورت خودکار وابسته به محل شناخته شده، اتصال به بلوتوث ماشین و نزدیک شدن به ساعت هوشمند شما، قفل صفحه‌نمایش را غیرفعال می‌کند. حتی می‌توان این ویژگی را به کمک یک پیام صوتی خاص یا اسکن شناخت یک چهره آشنا فعال کرد.

همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند Moto Assist می‌توانند با کمک محل قرارگیری، جهت گوشی و دیگر‌ فاکتور‌های رفتاری، نوتیفیکشن‌ها و دیگر ویژگی‌های گوشی را تغییر دهند.

۸. تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده واقعی

اندروید برای چند سالی است که از تصاویر پس‌زمینه‌ی بسیار بهتری نسبت به دستگاه‌های iOS بهره می‌برد. گوگل همچنین تغییر تصاویر پس‌زمینه در محیط اندروید را بسیار راحت کرده تا شما تنها با فشار دادن و نگه داشتن دست خود بر روی تصویر پس‌زمینه‌ی حال حاضر، بتوانید به تنظیمات تصاویر بروید و در صورت دلخواه تصویر دیگری را انتخاب کنید. اندروید همچنین به توسعه‌دهندگان نیز اجازه می‌دهد تا از طراحی‌های سه بعدی و دو بعدی نیز به صورت کامل استفاده کنند.

screen shot 1394 09 23 at 10.06.00 77ee9

با این حال اپل به تازگی به سمت تغییر و جلوه دادن به تصاویر پس‌زمینه گرایش پیدا کرده؛ اما هنوز تصاویر پویا و زنده‌ای که می‌توان به عنوان گزینه‌هایی برای تغییر پس‌زمینه انتخاب کرد، به زیبایی تصاویر اندروید نیستند. در حال حاضر اندروید برای نمایش تصاویر کاملا زنده یک مزیت نسبت به آیفون‌ها و آیپد‌ها دارد.

۷. پشتیبانی همزمان از چندکاربر

از اندروید ۵.۰ و نسخه‌های بعد اندرویدی امکانی فراهم کرده که دستگاه‌های اندرویدی بتوانند حساب‌های کاربری چندگانه برای دستگاه خود بسازند. این ویژگی به نظر کاربرد بیشتری برای تبلت‌ها دارد تا گوشی‌های هوشمند. برای مثال پدر مادر‌ها می‌توانند حساب جداگانه‌ای در تبلت اندرویدی بسازند و آن را همراه با محدودیت‌هایی برای دسترسی به محل‌های اشتباه به فرزند خود بسپارند.

androiduser e3535

اپل با اینکه این ویژگی را در سیستم‌عامل دسکتاپ مک فراهم کرده، اما هنوز خبری از آن در دستگاه‌های iOS نیست.

۶. شخصی سازی صفحه‌ی خانگی، اندازه‌ی پوشه‌ها و ویجت‌ها

سیستم‌عامل iOS پوسته‌ی خاصی برای طراحی صفحه‌ی خانگی دارد و ساخت پوشه‌ها را بسیار آسان کرده؛ اما اندروید اجازه‌ی شخصی‌سازی بیشتری در محل قرارگیری آیکن برنامه‌ها در صفحه‌ی خانگی و باز شدن پوشه‌ها با اندازه‌ای مناسب‌تر و معقول‌تر را می‌دهد.

screen shot 1394 09 23 at 10.06.26 935eb

اپل می‌تواند این بهبود‌ها و شخصی‌سازی‌ها بیشتر در بخش آیکن‌ها و پوشه‌ها را از اندروید الگو بگیرد و این امکان را برای کاربران خود فراهم کند. اضافه کردن پشتیبانی از لانچر‌های جایگزین هم یکی دیگر از امکانات مهمی است که دستگاه‌های اندرویدی خیلی وقت است در اختیار کاربران می‌گذارند، اما حتی تصور وجود آن در iOS غیرممکن است.

screen shot 1394 09 23 at 10.06.37 e7b35

یکی دیگر از بهبود‌ها و پیشرفت‌های رابط کاربری اندروید اجازه استفاده از ویجت‌ها و اپلیکیشن‌های کوچک شده است که می‌توانند به صفحه‌ی خانگی اضافه شوند. با این امکان شما در صفحه‌ی خانگی خود می‌توانید یک ساعت بزرگ، یک مخاطب خاص، استاتوس فیس‌بوک، بخشی از صندوق ورودی ایمیل یا حتی وضعیت آب‌ و هوا را داشته باشید؛ بدون اینکه بخواهید به اپلیکیشن خاصی برای آن یافتن این اطلاعات سر بزنید. متاسفانه اپل ویژگی ویجت‌ها در سطح بسیار محدود و نپخته‌ای به سیستم‌عامل iOS وارد کرده که هنوز نمی‌توان آن طور که در اندروید قابل استفاده است از آنها در iOS بهره‌مند شد.

۵. پشتیبانی‌گیری گوگل و اپلیکیشن‌ Photos

اگر بخواهید پول جداگانه‌ای برای پرداخت حق اشتراک از iCloud در نظر بگیرید، این پشتیبان‌گیری ابری امکانی فوق‌العاده در دستگاه‌های iOS برای شما فراهم می‌کند. اپل با کمک این سرویس به شما می‌گوید برای پشتیبان‌گیری از دستگاه‌های گران iOS خود و داشتن فضای کافی، مقداری پول پرداخت کنید تا بتوانید در تمام دستگاه‌های iOS خود و در هر کجا که هستید به تصاویر (و شاید ویدیو‌ها) خود دسترسی داشته باشید.

screenshot 2015 12 11 14 33 14 7311c

اما گوگل این ویژگی را به رایگان در اختیار کاربران خود گذاشته و حتی کسانی که گوشی اندرویدی خود را با قیمت ۹۹ دلار تهیه کرده‌اند نیز می‌توانند از پشتیبان‌گیری رایگان استفاده کنند.

۴. دکمه‌های مجازی

شاید برخی از کاربران قدیمی دستگاه‌های iOS اپل با این بخش مخالف باشند، اما باید ویژگی دکمه‌های مجازی اندروید برای بازگشت به صفحه‌ی قبل، چندوظیفگی و دکمه‌ای جداگانه برای رفتن به صفحه‌ی خانگی را که به صورت مجازی در پایین نمایشگر قرارگرفته‌اند را ستایش کرد.

screenshot 2015 12 11 14 04 36 411e5

در iOS 9 اپل دکمه مجازی را معرفی کرد که در گوشه سمت چپ و بالای نمایشگر حضور دارد که همین محل قرارگیری برای آیفون‌های جدید و مخصوصا ۵.۵ اینچی اپل کار با دستگاه را بسیار سخت می‌کند. همه وظایف دکمه‌های مجازی که در اندروید مشاهده می‌کنیم در نسخه‌های تازه iOS به گردن دکمه‌ی گرد و پایینی Home افتاده که حالا در نسخه‌های جدید آیفون فضای زیادی از پایین دستگاه را اشغال می‌کنند. البته اپل اگر به فکر اضافه کردن دکمه‌های مجازی با دسترسی مناسب باشد باید فکری هم برای انتقال حسگر تاچ آیدی به محلی مناسب کند.

۳. گوگل ناو

دستیار صوتی گوگل در دستگاه‌های اندروید گوگل ناو است که با کارت‌هایی که در روز منتشر می‌کند، کاربران دستگاه را از اطلاعات مختلفی باخبر می‌کند. در واقع گوگل قبل از اینکه کاربر بخواهد از اطلاعات خاصی با گوگل ناو با خبر شود، آن را در جلوی چشم او به صورت خودکار ظاهر کرده است.

screen shot 1394 09 23 at 10.07.06 ad5dd

اپل می‌تواند با الگو از گوگل ناو، اطلاعات مناسب را در موقعیت‌های مناسب با کمک سیری به صورت خودکار در اختیار کاربران قرار دهد.

۲. ویژگی Daydream

اسکرین‌سیور‌ها پیشینه‌ی بسیار خوبی دارند و بسیاری از ما اگر طراحی خوبی داشته باشند، آن‌ها را دوست داریم و در بعضی موارد حتی شاید کاربردی هم باشند. از آن‌جایی که این تصاویر دیگر برای نجات صفحه‌نمایش‌ها کاربرد خاصی در گوشی‌های هوشمند امروزی ندارند، گوگل نام این ویژگی را به “Daydream” تغییر داده تا شما بتوانید با انتخاب خود، زمانی که دستگاه قفل شده یا بر روی داک در حال شارژ است آن‌ها به نمایش درآیند. شما می‌توانید یک ساعت بزرگ، نوع خاصی از تصاویر گالری یا تصاویری از بارش باران را به عنوان دی‌دریم دستگاه انتخاب کنید.

screenshot 2015 12 11 15 53 17 bd6d1

سیستم‌عامل iOS اپل هم می‌تواند امکان انتخاب این تصاویر متحرک و جذاب و در برخی موارد کاربردی را در دستگاه‌های iOS فراهم کند.

۱. نوار وضعیت کاربردی شبیه به مک‌ها

اندروید را در بخش نمایش نوار وضعیت نمی‌توان کامل‌ترین سیستم‌عامل خواند، اما پلتفرم موبایل گوگل بسیار بهتر از iOS در این بخش کار کرده است. اپل از همان زمانی که توسعه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مک را شروع کرده، بخش بالایی سیستم‌عامل را برای نمایش مهمترین اطلاعات مرتبط با سیستم‌عامل و بخشی برای فهمیدن وضیعت کلی دستگاه در نظر گرفته است.

screen shot 1394 09 23 at 10.07.29 1b900

اما iOS هنوز در بخش نوار وضعیت نتوانسته تمام اطلاعات مفید را به کار بگیرد؛ به طوری که در کنار نوار وضعیت آنتن‌دهی، نام بلند اپراتور را درج می‌کند و آیکن بزرگ و بلندی برای نشان وضعیت باتری در نظر گرفته است. اپل می‌تواند به کاربران خود اجازه‌ی تغییر و شخصی‌سازی نوار وضعیت را بدهد تا کاربران با توجه به سلیقه‌ی خود، اطلاعات مفیدی را در این نوار به نمایش درآورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات