به‌روزرسانی‌های اجباری و ناخواسته ویندوز 10 دردسرساز شده است

سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
یکی از قابلیت‌های جدید ویندوز 10 بروزرسانی اجباری است که در کمتر از یک ماه از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز 10، کاربران زیادی را دچار مشکل کرده است.
تبلیغات

 با اینکه نظریه و تمایل پشت بروزرسانی اجباری سیستم‌عامل ویندوز 10 را می‌توان درک کرد و حتی در برخی جنبه‌ها پیاده‌سازی آن کاملا نتایج مطلوبی در پی دارد، ولی به نظر می‌رسد مشکلی که به تازگی ایجاد شده و چرخه‌ی ناکارآمد، نامحدود و تکراری تلاش برای بروزرسانی، ناقص ماندن این فرایند و راه‌اندازی مجدد سیستم باعث شده کاربران زیادی با مشکلات مختلف روبرو شده و این ویژگی را زیر سوال ببرند.

مشکل اصلی از فایل بروزرسانی KB3081424 است که روز پنجم آگوست (14 مرداد ماه) منتشر شده و نمی‌تواند در اولین بار به صورت کامل نصب شود. ویندوز 10 در هر پروتکل سعی می‌کند این بروزرسانی را انجام دهد و حین کار از کاربر می‌خواهد که سیستم را دوباره راه‌اندازی کند. با این وجود وقتی سیستم دوباره راه‌اندازی شد، فرایند بروزرسانی خودکار ویندوز 10 مجددا شروع به کار می‌کند و یک بار دیگر سعی دارد تا فایل KB3081424 را نصب کند که دوباره این عمل به پایان نمی‌رسد. در اصل این بروزرسانی به شکل ناقص در رجیستری ویندوز ثبت می‌شود که مانع انجام موفق تمام فرایند‌ها خواهد شد.

در حال حاضر تنها راه حل متوقف کردن این چرخه این است که اتفاقات رخ داده در رجیستری ویندوز را به حالت قبلی باز گردانید. بعد از این کار بروزرسانی KB3081424 به طور کامل نصب خواهد شد. البته مایکروسافت نیز ابزاری دارد که به صورت موقت این بروزرسانی را به مرحله‌ی قبل باز می‌گرداند که برای این کار باید فایل KB3081424 را انتخاب کرده و آن را Uninstall نمایید.

البته این تنها مشکل به وجود آمده در اثر بروزرسانی اجباری ویندوز 10 نیست و مشکل دیگر مربوط به نصب ناقص درایور انویدیاست که باعث می‌شود نمایشگر شما خاموش شود. یکی دیگر از بروزرسانی‌هایی که به پایان نمی‌رسد مربوط به فایل اکسپلورر می‌شود که وظیفه‌ی تمامی عملیات‌های مدیریت بر فایل‌ها را در سیستم عامل ویندوز بر عهده دارد.

مایکروسافت قصد دارد بروزرسانی‌های خودکار را برای سیستم، درایور و اپلیکیشن‌ها ارائه کند تا مطمئن شود سیستم‌های کامپیوتری کاربران در مقابل باگ‌ها و مشکلات امنیتی ایمن هستند؛ ولی به نظر می‌رسد خود همین پچ‌ها باعث بروز مشکلاتی زیادی هستند.

اما برای اینکه بتوانید در حال حاضر به صورت موقت این مشکلات را برطرف کنید می‌توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

برای حذف درایورهایی که مشکل دارند:

1- با راست کلیک کردن روی گوشه‌ی سمت چپ پایین دسکتاپ گزینه‌ی Device Manager را انتخاب کنید.

2- از پنجره دیوایس منیجر، درایوری که مشکل دارد را پیدا کرده روی آن راست کلیک و سپس آن را Uninstall کنید.

برای حذف بروزرسانی‌های ناخواسته ویندوز:

1- عبارت View Installed Updates را در کادر جستجو وارد کرده و سپس گزینه‌ی View Installed Update را از منوی کنترل پنل انتخاب کنید.

2- برای حذف هر کدام از بروزرسانی‌های ناخواسته روی آن راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب کنید.

در رابطه با قسمت دوم این روش، مایکروسافت نیز ابزاری را ارائه کرده که تا زمان انتشار درایور یا بروزرسانی بدون مشکل، تمامی بروزرسانی و درایورها را به شما نشان دهد. حتی می‌تواند با انتخاب گزینه‌ی Show or Hide Updates نحوه‌ی دانلود و نمایش بروزرسانی‌ها را در مرکز دانلود مایکروسافت انتخاب کنید.

برای این کار فایل wushowhide.diagcab را دانلود و اجرا کنید. با انتخاب گزینه‌ی Next می‌توانید در مرحله‌ی بعدی نحوه‌ی دانلود فایل‌های بروزرسانی را انتخاب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات