آپدیت پاییزه کریترز ویندوز 10 احتمالا مناسب کاربران حرفه‌ای نیست

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
به‌روزرسانی پاییز‌ه‌ی کریترز ویندوز ۱۰ احتمالا طی یک تا دو هفته‌ی آینده منتشر می‌شود؛ اما شاید برخی تغییرات اعمال‌شده در این به‌روزرسانی، کامتان را تلخ کند.
تبلیغات

اگر شما طراح حرفه‌ای هستید و از یکی از ابزارهای خلاقانه طراحی مجهز به ویندوز ۱۰ مانند سرفیس‌پرو، سرفیس‌ استودیو، سرفیس‌بوک، وکوم موبایل استودیو پرو یا ورک‌استیشن‌های سینتیک استفاده می‌کنید، احتمالا به دلیل این که نیاز به سیستم قابل اعتمادی دارید عضو حلقه‌ی اینسایدر مایکروسافت نشده‌اید؛ بنابراین مایکروسافت حین اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید به ویندوز ۱۰، بازخورد چندانی را از جانب کاربران حرفه‌ای دریافت نکرده است و این مساله به‌طور حتم تاثیری منفی بر تجربه‌ی چنین کاربرانی از به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ خواهد گذاشت.

در ادامه‌ی مطلب پیش‌رو تعدادی به تعدادی از قابلیت‌ها و تغییراتی اشاره خواهیم کرد که احتمالا در هنگام انتشار رسمی، مشکل‌ساز خواهند بود. البته به‌روزرسانی پاییز‌ه‌ی کریترز (Fall Creators Update) هنوز منتشر نشده است؛ از این رو احتمال اِعمال تغییرات وجود دارد. باید خاطرنشان کنیم که بی‌شک ویژگی‌های کاربردی بسیاری نیز به‌موجب به‌روزرسانی یادشده به ویندوز ۱۰ اضافه شده است، اما بهتر است صحبت درباره‌ی آن‌ها را به زمان انتشار موکول کنیم.

تغییرات عملکرد اسکرول بار

مایکروسافت در نهایت سیاست خود درباره‌ی قلم‌های با قابلیت Windows Ink در صفحات قابل اسکرول و لیست‌ها را تغییر داد. فشار دادن و کشیدن این قلم‌ها دیگر قابلیت‌های سابق را که از زمان ویندوز ایکس‌پی در دسترس بودند، نخواهد داشت. اکنون با همان عمل فقط قابلیت اسکرول کردن را خواهیم داشت و بسیاری از کاربران که به قابلیت‌های سابق عادت کرده بودند به مشکل خواهند خورد.

در نهایت این‌که در طرح فعلی، شما دیگر قادر نخواهید بود اسکرول‌بار را با قلم برای تغییر مکان آن بگیرید. اگرچه در بیلد ۱۶۲۴۱ قابلیت اسکرول در مرورگر اج و بعضی برنامه‌های Win 32 فراهم شده است، ولی این موضوع شامل همه‌ی اپلیکیشن‌ها نمی‌شود. با تغییرات جدید اسکرول‌بار توانایی تغییر مکان فایل‌های انتخاب شده در اکسپلورر را با قلم نخواهید داشت و مانند گذشته با ضربه زدن به وسیله‌ی قلم، کشیدن فایل به منظور کپی یا انتقال پوشه‌ای دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

در برنامه‌هایی مانند اوت‌لوک، دیگر با گرفتن و کشیدن قرارهای ملاقات با قلم، امکان تغییر زمان آن‌ها را نخواهید داشت. در منوی استارت کاشی‌ برنامه‌ها را با قلم نمی‌توانید جابه‌جا کنید. انتخاب و درگ‌کردن کلیدهای بخش کوئیک‌اکشن جهت مرتب‌‌کردن آن‌ها ممکن نخواهد بود. همچنین انتخاب کلمات در صفحات اینترنتی، ایمیل‌ها یا فایل‌های ورد دیگر به راحتی امکان‌پذیر نیست. برای انتخاب کردن بخشی از آدرس صفحات اینترنتی فقط می‌توانید کلمه را جهت به جهت حرکت دهید. اساسا همه‌ی ویژگی‌های مبتنی بر کشیدن و رها کردن در سراسر سیستم‌عامل و برنامه‌ها کنار گذاشته شده است. شاید برای افرادی که به ویژگی‌های سابق عادت کرده‌اند کنار آمدن با تغییرات جدید سخت باشد.

در برنامه‌های گرافیکی نیز ویژگی اسکرولی جدید تفاوتی بین ابزار طراحی و رنگ‌آمیزی قائل نیست. با ضربه‌ی قلم به صفحه و حرکت آن عمل اسکرول انجام خواهد شد؛ البته بعضی از برنامه‌ها در محدوده‌های خاصی ویژگی‌های پیشفرض قلم را نادیده می‌گیرند که این موضوع هم باعث سردرگمی کاربر خواهد شد. به عنوان مثال برنامه‌های اکسل و پاورپوینت برخلاف وُرد، قابلیت اسکرول قلم را نادیده می‌گیرند. البته می‌توان با فشار دادن دکمه‌ی مخصوص قلم اسکرول را غیر فعال کنید؛ اما متاسفانه همه‌ی قلم‌ها چنین دکمه‌ای ندارند.

اپلیکیشن یونیورسال وان‌نوت حالتی از اسکرول دارد که با ضربه زدن و کشیدن قلم روی صفحه به جای اسکرول شدن صفحه، مانند سایر برنامه‌ها طرح مسیر قلم رسم می‌شود که در نهایت باعث سردرگمی کاربران خواهد بود. خوشبختانه، پیش از آغاز انتشار به‌روزرسانی پاییزه‌ی کریترز، کلیدی برای غیرفعال‌سازی این رفتار اضافه خواهد شد.

اما دلایلی که ردموندی‌ها تغییرات یادشده را در چگونگی اسکرول با قلم ایجاد کرده‌اند، کاهش دردسرهای کاربران برای دسترسی به اسکرول‌بار با استفاده از قلم بوده است. به نظر می‌رسد تعدادی از این قابلیت‌ها از کروم‌بوک گوگل کپی شده‌اند، ولی به‌هرحال کندو‌کاو چیزی است که قلم‌ها برای آن ساخته شده‌اند. هدف از به‌کاربردن قلم‌ها بالا رفتن دقت انسان در کنترل نقاطی است که از نوک انگشتان ما بزرگتر هستند. ما قلم را اختراع کردیم تا از غارنشینانی که از دستشان برای نقاشی استفاده می‌کردند، متمدن‌تر باشیم. مشکل اصلی با اسکرول‌بارهای ویندوز ۱۰، تناقض آن‌ها است.

در دوران ویندوز ۹۵ می‌توانستیم با تنظیمات در دسترس عرض و رنگ اسکرول‌بار را به دلخواه تعریف کنیم. متاسفانه از زمان انتشار ویندوز ۸ به بعد، چنین شخصی‌سازی‌هایی در دسترس نیستند. در واقع در حال حاضر بسیاری از طرح‌های پیش‌فرض اسکرول‌بار در اپلیکیشن‌هایی مانند اوتلوک نیز با یکدیگر سازگار نیستند. برخی نازک، برخی معمولی و برخی دیگر بسیار عریض هستند. اگر عرض اسکرول‌بار در همه‌ی برنامه‌ها یکسان و مناسب باشد، گرفتن آن‌ با قلم بسیار راحت‌تر خواهد بود.

قلم نوری سرفیس

رنگ‌آمیزی خودکار

احتمالا شما در آپدیت کریترز با این ویژگی آزار‌دهنده آشنا شده‌اید. متاسفانه در آپدیت پاییزه نیز خبری از حذف آن نیست. هنگامی که نرم‌افزار تشخیص می‌دهد که شما قلم را نگه داشته‌اید، حتی اگر مایل نباشید، به‌صورت خودکار ابزار رنگ‌آمیزی را انتخاب می‌کند؛ بنابراین در اپلیکیشن‌های ویرایش عکس، همه‌ی ابزارهای طراحی رابط کاربری ناپدید خواهند شد و هر بار که دکمه‌ای را با قلم فشار می‌دهید، نرم‌افزار به ابزار طراحی سوییچ می‌کند، اما با حرکت قلم دوباره شروع به نقاشی می‌کند که عملا استفاده از قلم را غیر ممکن می‌کند و مجبور می‌شوید از ابزارهای راحت‌تری مانند ماوس یا ترک‌پدهای لمسی استفاده کنید. 

اپلیکیشن Maps نیز مشکلات مشابهی دارد. شما انتظار دارید که با ضربه‌زدن به وسیله‌ی قلم و کشیدن آن درست مانند ماوس بتوانید نقشه را جا‌به‌جا کنید، اما با سیستم رنگ‌آمیزی خودکار، قلم شروع به نوشتن روی نقشه خواهد کرد. در واقع انتخاب ابزار جابه‌جایی با قلم امکان‌پذیر نیست. اگر شما مایل به دیدن بخش‌های دیگر نقشه باشید، مجبور خواهید بود که ماوس را وصل کرده یا از صفحه‌ی لمسی استفاده کنید. بسیاری از تبلت‌های حرفه‌ای طراحی پیشنهاد می‌دهند که ویژگی‌های لمسی را غیر فعال کنید، اما اگر درایور تبلت این امکان را فراهم نکرده باشد، هیچ راهی برای غیر فعال کردن کامل Windows Ink وجود ندارد. 

اپلیکیشن یونیورسال وان‌نوت به صورت پیش‌فرض با ضربه زدن به کادر متنی به ابزار نوشتن سوییچ می‌کند و شما قادر نخواهید بود کلمات را با دقت استایلوس انتخاب کنید. ولی در اپلیکیشن ۳۲ بیتی وان‌نوت که البته در ویندوز استور در دسترس نیست غیر فعال کردن سیستم رنگ‌آمیزی خودکار امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به صورت دستی بین ابزار نوشتن یا انتخاب سوییچ کنید.

کلیدهای حذف شده صفحه‌ کلید مجازی

کیبورد مجازی

در زمان نگارش این مقاله، مایکروسافت حذف چیدمان استاندارد صفحه‌ کلید لمسی از آپدیت کریترز ویندوز ۱۰ را کلید زده بود. خوش‌بختانه با بیلد جدید ۱۶۲۵۱ به دلیل بازخوردهای کاربران حلقه اینسایدر، کلیدهای مهم به چیدمان استاندارد صفحه کلید لمسی بازگشته‌اند. 

اگر شما در شغلتان می‌خواهید سریع‌تر کار کنید، باید از میان‌بر‌های صفحه کلید آگاهی داشته باشید. کلید Alt برای دسترسی به تغییر ابزارهای طراحی بسیار ضروری است. کلیدهای جهت و فانکشن در میان‌بر‌ها بسیار مهم هستند. اغلب هنرمندان گرافیست از کیبورد لمسی به دلیل دکمه‌های بزرگ‌تری که دارد برای دسترسی به ابزارها به جای رابط کاربری پیش‌فرض نرم‌افزار استفاده می‌کنند. چیدمان استاندارد کیبورد لمسی، امکان دسترسی به دستورهای سیستمی را سریع‌تر از استفاده از رابط کاربری ویندوز فراهم می‌کند.

البته صفحه کلید مجازی ویندوز از تنظیمات دسترس‌پذیری قابل دسترسی است؛ اما چنین قابلیتی برای صفحات لمسی کیبورد وجود ندارد و در ضمن چنین کیبوردی قابلیت داک شدن ندارد و به صورت خودکار وقتی در کادر قابل نوشتن کلیک می‌کنید، ظاهر نمی‌شود. با این که چیدمان استاندارد صفحه‌کلید لمسی برگشته است؛ اما دست‌کاری متد ورود متن در نرم‌افزارها آزار دهنده شده است.

امیدواریم مایکروسافت به زمانی که متد‌هایی کارآمدتری برای ورود متن به نرم‌افزارها داشت بازگردد. در زمان‌ پاکت پی‌سی‌ها هر کادر ورود متن یک منو بازشونده داشت که به شما اجازه می‌داد بین انواع متد‌های مختلف از قبیل شناسایی کاراکتر، شناسایی دست‌خط، صفحه کلید QWERTY، دیکشنری T9 سوئیچ کنید. مایکروسافت همچنین باید قابلیت تغییر سایز پنل کیبورد را دوباره فراهم کند. با انتشار بیلد جدید آن‌ها سایز کیبورد Swipe را بزرگتر کرده‌اند، اما اساسا این کیبورد باید با کیبورد لمسی هم اندازه باشد و قابلیت تغییر سایز آن نیز در دسترس باشد.

پشتیان‌گیری سیستمی حذف می‌شود

سیستم بک آپ

این ویژگی به طراحی مرتبط نمی‌شود، اما کاربران ویندوز ذهنیت خوبی از این که حداقل یک نسخه پشتیبان از ویندوز سالم در سیستم باشد، داشتند. پشتیبان‌گیری سیستمی این امکان را به آن‌ها می‌داد که هر زمانی که دچار مشکل شدند، همه چیز را بازگردانی کنند. پشتیبان سیستم دیسک را دوباره به آن چه که قبلا خوب بوده است، بازگردانی می‌کند و به شما اطمینان بیش‌تری به خصوص در مواقعی می‌دهد که آپدیت خودکار دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال اگر شما به‌تازگی به آپدیت پاییزه‌ی کریترز مهاجرت کرده‌اید و متوجه شده‌اید که با ویژگی‌های جدید نمی‌توانید کنار بیایید، می‌توانید به‌سادگی با یک بازگردانی ساده به ویندوز قبلی برگردید. خوشبختانه هنوز امکان بازگردانی به وسیله‌ی دستورات پاورشل وجود دارد و این امکان هنوز به‌طور کامل حذف نشده است؛ اما مایکروسافت توصیه می‌کند که از نرم‌افزارهای ثانویه برای پشتیبان‌گیری و بازگردانی استفاده شود. 

پینت

پینت

نرم‌افزار پینت مایکروسافت، مدت زیادی یک نرم‌افزار ساده‌ی گرافیکی بوده است که به همراه ویندوز عرضه می‌شد. این نرم‌افزار اگرچه قابلیت‌های زیادی نداشت، ولی افراد زیادی به آن عادت کرده بودند. متاسفانه با عرضه‌ی آپدیت پاییز‌ه‌ی کریترز ویندوز شاهد آن خواهیم بود که این نرم‌افزار حذف شده و پینت سه‌بعدی جایگزین آن خواهد شد. درست است که 3D Paint همه‌ی قابلیت‌های پینت سابق را دارد؛ اما رابط کاربری آن به‌سادگی آنچه که در ویندوز ۷ دیده بودیم، نیست. کاربران اپلیکیشن سه‌بعدی پینت برای کار کردن با آن احتیاج به یاد گرفتن چیزی ندارند، اما مدتی زمان لازم است تا به محیط آن عادت کنند.

نتیجه‌گیری

به نظر میرسد که مایکروسافت درس‌های مهم طراحی نرم‌افزار را فراموش کرده است و همیشه تغییرات بدی در نرم‌افزارهای جدید ایجاد می‌کند. کاربران تمایل دارند توانایی کنترل داشته باشند و بتوانند در صفحات وان‌نوت اسکرول کنند، از میانبرهای کیبورد در صفحات لمسی استفاده کنند، از کل سیستم نسخه پشتیبان تهیه کرده و در این فاصله در اپلیکیشن‌های خاص نقاشی کنند.

تیم طراحی سرفیس مایکروسافت ویژگیهای سختافزاری بسیاری طراحی کرده است که مطمئن باشد به مذاق طراحان خوشایند خواهد بود. قلم سرفیس‌بوک پرو قابلیت‌های بسیاری دارد و دستگاه سرفیس پرو امکان شخصی‌سازی متناسب با هر سلیقه‌ای را فراهم می‌سازد. این دستگاه به همراه ویژگی‌های طراحی شده برای قلم به منظور رقابت با سیستم‌های سنتی طراحی و کامپیوترهای مکینتاش عرضه شده است.

سرفیس‌های مایکروسافت برای طراحی بسیار خارق‌العاده هستند؛ اما مایکروسافت باید قابلیت‌های متنوعی برای صفحات لمسی و حرکات دست در نظر می‌گرفت. متاسفانه آپدیت Fall Creators ویندوز ۱۰ کاملاً با سخت‌افزارهای مایکروسافت هماهنگ نیست و بیش‌تر باعث تجربه‌های بد کاربران خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات