کانتار: بازار سیستم عامل موبایل در قبضه اندروید و iOS

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مؤسسه‌ی تحلیل‌گر کانتار ورلدپنل، جدیدترین آمار مربوط به سهم هر سیستم عامل از بازار گوشی‎ هوشمند را اعلام کرد.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    در ماه گذشته‌ی میلادی، مؤسسه‌ی تحلیل‌گر کانتار اعلام کرد تنها دو اکوسیستم iOS و اندروید روند روبه‌پیشرفت در تصاحب سهم از بازار فروش گوشی‌های هوشمند به ثبت رسانده‌اند. حتی این مؤسسه‌ مدعی شده بود بازار فروش گوشی‌های هوشمند به ترکیبی دوقطبی از نظر سیستم‌های عامل‌‌ مورد توجه خریداران تبدیل شده است که در آن تنها اندروید و iOS عملکرد چشمگیری دارند. گزارش جدید کانتار با تأیید نتایج قبلی، از کاهش سهم جهانی ویندوز (نسخه‌ی ویژه گوشی‌ هوشمند)، عملکرد خوب iOS در اکثر بازارها و همچنین بهبود شرایط اندروید خبر می‌دهد.

    کانتار وردپنل در گزارش جدید خود سهم هر سیستم عامل از مجموع فروش به ثبت رسیده در بازارهای مطرح را بررسی کرده است. این بازارها عبارتند از: آمریکا، چین، برزیل و EU5 که در واقع پنج بازار بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را در خود جا داده است.

    با این مقدمه، بد نیست در ادامه نگاهی دقیق‌تر به جدیدترین آمار و ارقام مرتبط با میزان فروش هر سیستم عامل در بازارهای یادشده، در سه‌ماهه منتهی به فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ داشته باشیم.

    USA SMARTPHONE MARKET

    در ایالات متحده‌ی آمریکا، iOS پیروز بلامنازع بازار گوشی‌ هوشمند لقب گرفته است. سهم این سیستم‌عامل از بازار، با افزایش ۳.۷ درصدی در مقایسه‌ی سال به سال، حالا به ۴۲ درصد رسیده است. کانتار در گزارش خود عنوان کرده است آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس همچنان در صدر بازار گوشی‌ هوشمند ایالات متحده آمریکا قرار دارند. نکته‌ی قابل توجه اینکه هر دو محصول یادشده از سه‌ماهه‌ی منتهی به نوامبر سال ۲۰۱۶ در این جایگاه ارزشمند قرار داشته‌اند.

    رشد iOS در این بازار، بیش از هر چیز به ضرر اندروید تمام شده است تا سهم این سیستم‌عامل از مجموع فروش، از ۵۸.۹ درصد در سال گذشته به ۵۵.۹ درصد در سال جاری برسد. بر اساس گزارش کانتار، ۲۳ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند به خرید یکی از پرچم‌دارهای سری پیکسل گوگل تمایل دارند. این در حالی است که بر اساس همین گزارش، پیکسل‌های شرکت گوگل به دلایل مختلف نظیر محدودیت در توزیع نتوانسته‌اند بیش از دو درصد از سهم بازار را به دست آورند. در این بازه‌ی زمانی، سهم ویندوز ۱۰ موبایل از ۲.۶ درصد به ۱.۷ درصد رسیده است.

    BRITAIN SMARTPHONE MARKET

    در بازار بریتانیا، فروش گوشی‌های مجهز به اندروید تقریبا در سطح ثابتی باقی مانده است تا این سیستم‌عامل با کاهش ۰.۵ درصدی سهم، حالا ۵۵ درصد از  رقم کلی فروش را به خود اختصاص دهد. در این بازار، iOS بیشترین میزان افزایش فروش را تجربه کرده است تا سهم این سیستم‌عامل هم با رشد ۴.۵ درصدی در مقایسه‌ی سال‌ به‌ سال، به ۴۲.۳ درصد افزایش یابد. بازنده‌ی بزرگ این بازار، ویندوز موبایل بوده است که با کاهش میزان فروش به میزان دوسوم مجموع قبلی، حالا سهم ۲.۱ درصدی از بازار در اختیار دارد. سهم ویندوز موبایل از بازار بریتانیا، در ماه جولای سال ۲۰۱۵ به ۱۲ درصد رسیده بود؛ اما از آن زمان تاکنون روند کاهشی را در فروش گوشی‌های مجهز به ویندوز موبایل شاهد هستیم. نکته‌ی قابل توجه، افزایش سهم بلک‌بری از بازار گوشی‌ هوشمند در بریتانیا است تا سهم این سیستم‌عامل از ۰.۳ درصد در مدت مشابه در سال گذشته، به ۰.۴ درصد در سال جاری برسد.

    FRANCE SMARTPHONE MARKET

    در بازار فرانسه هم شرایطی مشابه با آنچه در بریتانیا شاهد بودیم برای ویندوز موبایل رقم خورده است تا با کاهش سهم این سیستم عامل از بازار (آن‌هم به میزان دوسوم مجموع قبلی) حالا تنها ۲.۴ درصد از سهم بازار به این سیستم‌عامل اختصاص یابد. سهم iOS با افزایش ۴.۱ درصدی به ۲۴ درصد رسیده و سهم اندرویدبا افزایش ۱.۶ درصدی به ۷۳.۴ درصد ارتقاء یافته است.

    GERMANY SMARTPHONE MARKET

    اندروید جایگاه خود را در کشور آلمان تا حدود زیادی حفظ کرده و در مدت یادشده، تنها کاهش ۰.۳ درصدی سهم از بازار در مقایسه‌ی سال‌ به‌ سال به ثبت رسانده است. به این ترتیب، اندروید حالا سهم ۷۶.۳ درصدی از بازار گوشی‌ هوشمند آلمان را در اختیار دارد. iOS در این مدت توانسته است سهم خود را در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۴ درصد افزایش دهد. به این ترتیب می‌توان مدعی شد از هر پنج گوشی هوشمندی که در بازار آلمان به فروش می‌رسد، یکی از آن‌ها آیفون شرکت اپل است. سهم ویندوز هم از ۶.۳ درصد در مدت مشابه در سال گذشته، به ۳ درصد در بازه زمانی بررسی‌شده در این گزارش رسیده است.

    SPAIN SMARTPHONE MARKET

    در بازار اسپانیا، اندروید تمامی رقبای خود را پشت سر گذاشته است. در این بازار، سهم فروش اندروید از ۹۰ درصد در بازه‌ی زمانی یادشده در سال گذشته، به ۹۲.۲ درصد در سال جاری افزایش یافته است. بر اساس گزارش کانتار، بخش عمده‌ای از افزایش سهم اندروید در این بازار، به افزایش فروش گوشی‌های برند چینی شیائومی و همچنین برند اسپانیایی BQ مربوط است. این در حالی است که سامسونگ و هواوی هر دو در این بازار، کاهش جزئی میزان فروش تجربه کرده‌اند.

    iOS هم با کاهش ۱.۷ درصدی سهم خود از این بازار روبه‌رو شده است تا در نهایت، ۷.۴ درصد از بازار را در اختیار داشته باشد. در نهایت، ویندوز که هیچ‌گاه نتوانسته است محبوبیت چشمگیری در بازار اسپانیا به دست آورد، حالا سهم ۰.۴ درصدی از این بازار به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال گذشته این سهم، ۰.۹ درصد اعلام شده بود.

    ITALY SMARTPHONE MARKET

    در کشور ایتالیا که ویندوز ۱۰ موبایل ۱۷.۱ درصد از سهم بازار فروش را در دسامبر ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده بود؛ حالا این سهم به ۴.۳ درصد کاهش یافته استِ در حالی که این سهم در فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، ۶.۷ درصد اعلام شده بود.

    همان‌طور که در بازار اسپانیا شاهد بودیم، در ایتالیا اندروید محبوب‌ترین گزینه برای خریداران گوشی‌های هوشمند است. بر اساس گزارش‌های جدید کانتار، تقریبا از هر پنج گوشی هوشمندی که در این بازار به فروش می‌رسد، چهار مورد از سیستم‌عامل شرکت گوگل بهره می‌برند. در این بازار، میزان فروش آیفون‌های شرکت اپل هم با افزایش جزئی ۱.۲ درصدی، حالا به ۱۵.۵ درصد رسیده است.

    CHINA SMARTPHONE MARKET

    در بازار کشور چین، سال نه‌چندان خوشایندی پشت سر گذاشته است. در این بازار، میزان تقاضا برای آیفون‌های شرکت اپل از ۲۲.۲ درصد در مدت مشابه در سال گذشته، به ۱۳.۲ درصد در سال جاری رسیده است. با تمام این تفاسیر، گزارش Kantar نشان از آن دارد که آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس با در اختیار داشتن ۸ درصد از سهم بازار گوشی‌ هوشمند در چین، در صدر پرفروش‌ترین‌‌های این بازار قرار دارند. سهم اندروید با افزایش ۱۰ درصدی در مقایسه‌ی سال‌ به‌ سال، حالا به ۸۶.۴ درصد رسیده است. در نهایت، ویندوز ۰.۲ درصد از سهم فروش گوشی‌های هوشمند را در این بازار در اختیار دارد.

    BRAZIL SMARTPHONE MARKET

    در پایان بد نیست نیم‌نگاهی به آمار ثبت‌شده در بازار گوشی‌ هوشمند کشور برزیل داشته باشیم. بر اساس گزارش کانتار، سهم ویندوز از این بازار به ۲.۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، این سهم ۴.۶ درصد اعلام شده بود. نکته‌ی قابل توجه اینکه در آگوست سال ۲۰۱۲، سهم ویندوز از بازار فروش در کشور برزیل، میزان قابل توجه ۹ درصد بود.

    اطلاعات این بازار نشان می‌دهد اندروید سیستم‌عامل محبوب اکثر کاربران برزیلی است. همین امر باعث شده است سهم اندروید از بازار گوشی‌ هوشمند در این کشور، در مقایسه‌ی سال‌ به‌ سال، از ۹۰.۴ درصد به ۹۳.۲ درصد برسد. iOS در مدت مشابه، در این بازار کاهش سهم ۰.۳ درصدی تجربه کرده است تا تنها ۴.۴ درصد از فروش کل را به خود اختصاص دهد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات