اندروید نوقا در صورت خراب بودنِ نرم افزارِ دستگاه امکان بوت آن را نمی دهد

پنج‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ویژگی جدیدی در اندروید ۷ نوقا اضافه شده که باعث می‌شود در صورت خراب بودن نرم‌افزار دستگاه، امکان بوت شدن آن وجود نداشته باشد و به همین دلیل امنیت دستگاه بالا خواهد رفت. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

از زمان عرضه نسخه کیت‌کت، سیستم‌عامل اندروید فرآیند بوت شدن دستگاه را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که روت‌کیت‌ها و دیگر مخرب‌های نرم‌افزاری بدون اینکه شناسایی شوند، امکان اجرا نداشته باشند. در هرحال، این ویژگی به این صورت بود که فقط یک پیغام هشدار به کاربر نشان داده می‌شد و این قابلیت تا اندروید ۶ مارشمالو به همین صورت ارائه شده است. اما حالا گوگل توضیح داده که در اندروید نوقا، فرآیند بوت با حساسیت بیشتری بررسی می‌شود و در صورت وجود مشکل، چیزی بیش از یک پیغام هشدار ارائه می‌شود. اگر شما یک پارتیشن یا یک ایمیج مشکل‌دار را بوت کنید، اندروید در حالت محدود و امن اجرا خواهد شد که این عمل نیز با اجازه کاربر امکان‌پذیر است. در غیر این صورت عملیات بوت در کل اجرا نخواهد شد. این ویژگی اولین بار در دستگاه‌هایی که با سیستم‌عامل اندروید ۷ نوقا عرضه شوند، ارائه می‌شود.

برای اکثر افراد، قابلیت مورد اشاره بسیار کاربردی خواهد بود و از دستگاه اندرویدی آن‌ها در برابر ویروس‌های مختلفی که پیش هنگام ری‌استارت دستگاه اجرا می‌شود، مقاومت خواهد کرد. گوگل به این نکته اشاره کرده که امکان دارد که قابلیت مورد بحث همچنین باعث ایجاد مشکلاتی نیز بشود. از آنجا که فرآیند معتبرسازی می‌تواند دسترسی به بلوک‌های داده‌ای و انجام کارهای معمول را متوقف سازد، مشکلاتی که در این زمینه برای کاربران ایجاد خواهد شد بیشتر مرتبط به فایل‌های مخرب و نامعبتر است. همچنین ممکن است در این شرایط نصب رام‌های سفارشی بر روی دستگاه‌های اندرویدی کمی سخت‌تر شود.

گوگل می‌گوید هر دستگاهی که بوت‌لودر آن قفل باشد از این قابلیت اضافه به منظور بررسی تغییرات اعمال شده در سیستم‌عامل بهره می‌برد. بنابراین به دلیل اینکه چنین فرم‌ورهایی چندان با ایجاد تغییرات همخوانی ندارند، نصب رام‌های سفارشی نیز در این حالت سخت‌ خواهد شد. البته خوشبختانه ویژگی جدید امنیتی در اندروید ۷ نوقا در مورد گوشی‌های نکسوس و سایر گوشی‌های هوشمندی که بوت‌لودر آن‌ها قفل نیست تاثیری نخواهد گذاشت.

نظر شما در مورد این ویژگی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات