سهم ویندوز از بازار سیستم عامل ها برای اولین بار کمتر از ۹۰ درصد شد

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سهم نسخه‌های مختلف ویندوز مربوط به ماه آپریل (فروردین) منتشر شد. بر اساس این آمار ویندوز 7 همچنان پر‌استفاده‌ترین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت است با این حال سهم آن به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

۹ ماه بعد از عرضه ویندوز 10، سهم ویندوز 7 به کمتر از ۵۰ درصد رسید و سهم ویندوز XP تک رقمی شد. اگرچه این موضوع برای مایکرو‌سافت خبر خوبی است، اما در ماه آوریل ویندوز عملکرد خوبی نداشت. بر اساس آمار منتشر شده توسط Net Applications برای اولین بار سهم مایکرو‌سافت از بازار سیستم عامل‌ها به زیر ۹۰ درصد رسید.

ابتدا نگاهی به آمار مایکرو‌سافت می‌اندازیم. هدف مایکرو‌سافت اجرای ویندوز 10 بر روی یک میلیارد کامپیوتر طی دو تا سه سال بود. در چهار هفته اول، ویندوز 10 بر روی ۷۵ میلیون کامپیوتر نصب شد. بعد از ۱۰ هفته به ۱۱۰ میلیون دستگاه، در کمتر از ۶ ماه به ۲۰۰ میلیون و طی ۸ ماه به ۲۷۰ میلیون رسید.

 این آمار نشان از رشد جدید‌ترین و بهترین نسخه ویندوز مایکرو‌سافت دارد اما رشد آن در حال کند‌شدن است. سهم ویندوز 10 در ماه مارس (اسفند) ۱۴.۱۵ درصد بود که در ماه آپریل (فروردین) با تنها ۰.۲ درصد رشد به ۱۴.۳۵ درصد رسید.

سهم بازار سیستم عامل

سهم ویندوز 8 با رشد ۰.۵ درصدی به ۲.۹۵ درصد رسید در حالی که سهم ویندوز 8.1 با کاهش ۰.۴ درصدی، ۹.۱۶ درصد شد. در مجموع، سهم ویندوز 8 در پایان ماه آپریل، ۱۲.۱۱ درصد بود. این آمار تا پایان سال به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید.

قبل از عرضه ویندوز 10، سهم ویندوز 7 در ماه ژوئن ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴) به بیش از ۶۰ درصد رسید. این آمار در ابتدای سال ۲۰۱۶، به ۵۲.۴۷ درصد و در ماه آپریل به ۴۸.۲۷ درصد رسیده است.  

با وجود عرضه ویندوز 10، ویندوز 7 برای مدت طولانی عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل را خواهد داشت. در سپتامبر ۲۰۱۲ (شهریور ۱۳۹۱) ویندوز 7 با گذر از ویندوز XP محبوب‌ترین سیستم عامل شد.

سهم ویندوز ویستا با کاهش ۰.۰۷ درصدی به ۱.۳۴ درصد رسید و ویندوز XP با کاهش ۱.۲۴ درصدی، سهم ۹.۶۶ درصدی را از بازار سیستم عامل‌ها دارد. به‌روز‌رسانی رایگان به ویندوز 10 شامل ویندوز ویستا و XP نمی‌شود اما سهم این دو سیستم عامل در حال کاهش است. با پایان یافتن پشتیبانی ویندوز XP توسط مایکرو‌سافت در آپریل ۲۰۱۴ (فروردین ۱۳۹۳)، مشخص بود که سهم این سیستم عامل، به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

به طور کلی سهم ویندوز در ماه آپریل با کاهش ۱.۲۲ درصدی به ۸۹.۲۳ درصد رسید. سیستم عامل مک، با افزایش ۱.۴۳ درصدی، سهم ۹.۲۳ درصدی دارد و سهم سیستم عامل لینوکس با کاهش ۰.۲۲ درصدی به ۱.۵۶ درصد رسید.

بر اساس آمار Net Applications سهم ویندوز برای اولین بار به کمتر از ۹۰ درصد رسیده است. اولین آمار این موسسه مربوط به نوامبر ۲۰۰۷ (آبان ۱۳۸۶) است که ویندوز سهم ۹۵.۸۹ درصدی داشت. اگرچه ویندوز کاهش اندکی را تجربه کرده است اما کاهش سهم بیش از یک درصد می‌تواند زنگ خطری برای مایکرو‌سافت باشد. انتظار می‌رود سهم ویندوز در ماه جاری بار دیگر به بیش از ۹۰ درصد برسد.

Net Applications از بررسی بیش از ۴۰۰۰۰ وب سایت و آمار بیش از ۱۶۰ میلیون کاربر، سهم بازار را مشخص می‌کند. در حقیقت این موسسه، سهم بازار کاربران را مقایسه می‌کند.

نظر شما در رابطه با این خبر چیست؟ آیا سهم ویندوز بار دیگر به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد؟ آیا تا سال ۲۰۱۸، بیش از یک میلیارد کاربر از ویندوز 10 استفاده خواهند کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات