چرا تصادف در فرمول یک ۲۰۲۱ بیش از گذشته پرهزینه است

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
محدود شدن بودجه‌ی تیم‌های حاضر در فرمول یک، شرایط را پیچیده کرده است و آن‌ها در صورت وقوع تصادف‌های بزرگ، با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
تبلیغات

پس از برخورد خبرساز خودروی لوئیس همیلتون و مکس ورشتاپن از تیم مرسدس و ردبول در جریان مسابقهی فرمول یک گرندپری سیلوراستون، یکی از مواردی که خشم تیم ردبول را برانگیخت (به غیر از به خطر افتادن جان راننده و از دست رفتن امتیازها)، هزینههای ناشی از تصادف بود.

به گفتهی یکی از تحلیلگران مسابقات فرمول یک به نام سام کالینز، تعمیر و سرویس خودروهای فرمول یک به خاطر ماهیت سفارشی و فناوریهای پیشرفتهی آنها هزینهی زیادی دارد؛ اما بهطور خاص و در سال جاری میلادی، هزینهی یک تصادف بزرگ میتواند بیشتر از گذشته باشد.

مقامات عالی‌رتبه‌ی فرمول یک برای کنترل و نظارت بر هزینه‌ها، محدودیت‌های مالی متنوعی در نظر گرفته‌اند. تیم‌هایی که در نزدیکی صدر جدول رقابت‌های کلی فرمول یک قرار دارند، بخش زیادی از بودجه‌ی خود را مصرف کرده‌اند و با توجه به کم بودن بودجه برای تعمیر خودروها، تصادفی بزرگ و مانند حادثه‌ی سیلوراستون می‌تواند تیم‌ها را به سقف مقرر برای استفاده از بودجه نزدیک کند.

هر قسمت از خودروی فرمول یک با روشی پیچیده ساخته شده است و توسعه و خلق هر کدام از قسمتهای آن هزینههای سرسامآوری دارد. به‌عنوان مثال، تخمین زده میشود که تصادف بزرگ والتری بوتاس در اوایل فصل جاری رقابتهای فرمول یک، بیش از ۱ میلیون دلار هزینهی اضافه به تیم مرسدس تحمیل کرده است.

به گفته‌ی کالینز، محدودیت‌های مزبور باعث شد پس از برخورد همیلتون با ورشتاپن در سیلوراستون، تیم مرسدس به جای جایگزینی کامل باله‌ی جلوی خودروی همیلتون، قسمتی از آن را با چسب ترمیم کند تا به این ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

f1 2018 vettle crash

تیمها در مواجه با مشکلات غیر منتظره که بودجهی باقی‌مانده‌ی آنها برای حلوفصل آن کافی نیست، میتوانند ۵ درصد بیشتر از بودجه اصلی (حدود ۷٫۵ میلیون دلار) هزینه کنند؛ ولی امکان برخورداری از بودجهی اضافه باید مورد تأیید فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) قرار بگیرد. اگر FIA بودجهی اضافه را تأیید نکند، تیم ناچار است بهسراغ بودجهی فصل بعد برود.

تیم‌هایی نظیر ردبول و مرسدس رقابت فشرده‌ای با یکدیگر دارند و هر دلار برای آن‌ها ارزشمند است. اگر هر کدام از تیم‌های مزبور ناچار به اعمال تغییراتی در طراحی خودروهای خود شود، بخشی از بودجه‌ی سال آینده را از دست خواهد داد. این اقدام قطعاً مشکل‌آفرین است و هیچ تیمی حاضر به انجام آن نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات