فرمول یک موناکو با قهرمانی فتل به پایان رسید

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مهم‌ترین رقابت در تقویم سالیانه‌ی فرمول یک، عصر امروز برگزار شد. در پایان مسابقه‌ی جایزه بزرگ موناکو، سباستین فتل با کمک بزرگ تیم خود، موفق به کسب مقام اول شد.
تبلیغات

باز هم یک روز کاملا موفق و رؤیایی برای تیم فرمول یک فراری رقم خورد تا دو راننده‌ی این تیم، جایگاه‌های برتر را به دست آورند و اختلاف فردی و تیمی با رقیب دیرینه‌ی خود، مرسدس بنز را افزایش دهند. سباستین فتل با قهرمانی در موناکو، صدر جدول فرمول یک جهان را در اختیار گرفت و هم‌تیمی او، کیمی رایکونن که در تعیین خط اول شده بود، با کسب مقام دوم به جایگاه چهارم در مجموع رقابت‌های امسال تا این لحظه رسید. جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۱ تاکنون، هیچ راننده‌ای از فراری به مقام قهرمانی موناکو نرسیده بود.

کیمی رایکونن فنلاندی، از خط اول آغازگر گرندپری موناکو بود و تا میانه‌های مسابقه، جایگاه خود را حفظ کرد، اما به هنگام خروج از پیت‌استاپ، با ترافیک مواجه شد تا هم‌تیمی آلمانی او، برای سومین‌بار در این فصل به قهرمانی برسد. سباستین فتل، با یک استراتژی تیمی هوشمندانه که به گفته‌ی مدیران فراری، از قبل برنامه‌ریزی نشده بود؛ پنج‌ دور دیرتر به پیت‌استاپ رفت و با چند دور سریع و بسیار استادانه، فاصله‌ی زمانی خود با رایکونن را به ۲۱ ثانیه افزایش داد تا پس از خروج از پیت‌استاپ با اورکات وی موفق به رسیدن به جایگاه اول شود.

گرندپری موناکو فرمول یک

در گرندپری موناکو به دلیل شرایط خاص، امکان سبقت‌گیری به ندرت مهیا می‌شود و عموما تیم‌ها با استراتژی‌های خود موفق به کسب جایگاه‌های برتر می‌شوند. این موضوع در رویداد امروز بیش از پیش مشهود بود و تقریبا هیچ خودرویی موفق به سبقت در جریان مسابقه نشد.

اما اقدام فراری در قرار دادن فتل در جایگاه اول کاملا غیرقابل پیش‌بینی و البته غیرقابل توجیه است. در حالی که رایکونن و فتل با اختلاف خوبی نسبت به سایر خودروها در حال حرکت بودند و کسب جایگاه‌های اول و دوم برای رانندگان فراری تا حد زیادی مسجل شده بود، علت قربانی کردن رایکونن برای قهرمانی فتل نامعلوم است. این موضوع باعث عصبانیت و ناراحتی بسیار کیمی رایکونن شد تا حدی که برخورد سردی با فتل در مراسم پایانی داشت. البته فراری پیش از این نیز سابقه‌ی جانب‌داری از راننده‌های اول خود دارد که همواره با اعتراض راننده‌ی دوم این تیم همراه بوده است. ظاهرا اکنون نوبت به رایکونن رسیده تا برای کسب مقام قهرمانی فتل، به عنوان ابزار مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که این راننده‌ی باتجربه‌ی فنلاندی در دور‌های زمان‌گیری بسیار سریع نشان می‌داد و به گفته‌ی مدیر تیم فراری، روحیه‌ی قهرمانی خود را مجدد به دست آورده بود.

در نهایت فتل با اختلاف زمانی ۳.۱۴۵ ثانیه، نسبت به هم‌تیمی خود، با زمان ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۴۴ ثانیه، قهرمان جایزه بزرگ موناکو شود.

سباستین فتل، پس از پایان مسابقه گفت:

حضور دیرهنگام من در پیت‌استاپ، از قبل تعیین نشده بود. تنها هدف ما این بود که رتبه‌های اول و دوم را به‌ دست آوریم. روی لاستیک‌های عقب کمی مشکل داشتیم و تصمیم گرفتیم به پیت‌استاپ برویم. والتری بوتاس (از تیم مرسدس) و کیمی رایکونن به پیت رفتند، اما من هنوز کمی چسبندگی در لاستیک‌ها داشتم؛ پس تصمیم گرفتم تا جایی که می‌توانم، از آن‌ها استفاده کنم. در ۲ دور آخر قبل از رفتن به پیت‌استاپ، از رکوردهایی که به‌دست آوردم، شگفت‌زده شدم و باور نمی‌کردم که رایکونن را پشت سر گذاشته باشم.

یکی از چالش‌های مهمی که رانندگان موناکو با آن مواجه شدند، برخورد جنسن باتن از تیم مکلارن هوندا با پاسکال ورلاین از تیم مانور، در هفده دور مانده به پایان مسابقه بود. این حادثه، باعث حضور ماشین ایمنی و کاهش سرعت خودروها شد که در نتیجه‌ی آن، لاستیک‌ها خنک شدند و چسبندگی خود را از دست دادند.

  فرمول یک موناکو

فرمول یک موناکو، شاهد بازگشت جنسن باتن، قهرمان سابق این گرندپری بود؛ اما پس از برخورد او با پاسکال ورلاین، پایان زودهنگامی برای باتن داشت. باتن که در زمان‌گیری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و رده‌ی نهم را به خود اختصاص داده بود، پس از تعویض پیشرانه توسط هوندا با ۱۵ رده جریمه روبرو شد تا عملا پیش از آغاز مسابقه، این رویداد برای وی تمام شده باشد و صرفا مسابقه‌ای تشریفاتی باشد. دیگر راننده‌ی تیم مکلارن، استافل وندورن هم در میانه‌های مسابقه با دیوار برخورد کرد تا یک روز غم‌انگیز به سابقه‌ی ناامیدکننده‌ی مکلارن در فرمول یک امسال اضافه شود. در پایان رقابت در موناکو، ۷ راننده موفق به رسیدن به خط پایان نشدند.

فرارای فرمول یک موناکو

دیگر اتفاق جالب در این گرندپری، کسب مقام هفتم توسط لوئیس همیلتون بود. این راننده‌ی مشهور تیم مرسدس بنز که در ابتدای فصل امید اول قهرمانی محسوب می‌شد، حالا با ۲۵ امتیاز اختلاف با فتل، در رده‌ی دوم رقابت‌های جاری فرمول یک جهان قرار گرفته است. والتری بوتاس که در هفته‌های اخیر، در زمان‌گیری‌های تعیین خط و تمرینی، برتر از همیلتون در تیم مرسدس عمل کرده بود، در موناکو به جایگاه ارزشمند چهارم رسید تا به امتیاز تیمی مرسدس و حفظ جایگاه آن در رده‌ی دوم و پشت سر فراری، کمک شایانی کرده باشد.

فرارای فرمول یک موناکو

دنیل ریکیاردو و مکس وشتاپن، رانندگان تیم ردبول هم با استراتژی هوشمندانه و حرکت کم‌اشتباه، روز خوبی را در موناکو به پایان رساندند. ریکیاردو با اختلاف زمانی ۳.۷۴۵ ثانیه با فتل، به رتبه‌ی سوم این گرندپری رسید و وشتاپن ۱۹ ساله، جایگاه پنجم را کسب کرد. جایگاه‌های ششم و هفتم، به کارلوس ساینز از تیم تورو روسو و لوئیس همیلتون از تیم مرسدس رسید؛ درحالی‌که رتبه‌های هشتم تا دهم به ترتیب در اختیار رومن گروژان از تیم هاس، فیلیپه ماسا از تیم ویلیامز و کوین مگنوسن دیگر راننده‌ی تیم هاس قرار گرفت.

در رده‌بندی نهایی مسابقات فرمول یک امسال تا این لحظه، فتل با ۱۲۹ امتیاز صدر نشین است. لوئیس همیلتون با ۱۰۴ امتیاز در رتبه‌ی دوم قرار دارد و والتری بوتاس با ۷۵ امتیاز، جایگاه سوم را در اختیار دارد. در رده‌ی چهارم و پنجم هم کیمی رایکونن و دنیل ریکیاردو با امتیازهای ۶۷ و ۵۲ قرار دارند.

گرندپری موناکو فرمول یک
گرندپری موناکو فرمول یک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات