جنسن باتن قهرمان سابق فرمول یک: گرندپری ابوظبی آخرین مسابقه من است

یک‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فیلیپه ماسا به همراه جنسن باتن، بعد از مسابقه‌ی امروز فرمول یک در ابوظبی از مسابقات فرمول یک کناره‌گیری می‌کنند.
تبلیغات

جنسن باتن و فیلیپه ماسا در پایان گرندپری ابوظبی امروز، بعد از شرکت در ۵۵۵ گرندپری و کسب ۲۶ پیروزی و ۹۱ بار حضور روی سکو، از مسابقات فرمول یک خداحافظی خواهند کرد.

جنسن باتن عضو تیم مک‌لارن-هوندا که در فصل ۲۰۱۷ دیگر او را نخواهیم دید، این وظیفه را به استوفل وندورن تازه‌کار و فرناندو آلونسو کهنه‌کار واگذار کرده است؛ وی اظهار کرد این مسابقه آخرین رویداد ورزشی او خواهد بود.

جنسن باتن فرمول یک

قهرمان مسابقات فرمول یک سال ۲۰۰۹ می‌گوید:

من فکر می‌کنم گرندپری ابوظبی مسابقه‌ی آخرم خواهد بود؛ معتقدم این خداحافظی در این زمان بهترین کاری است که انجام می‌دهم و در حال حاضر دیگر نمی‌خواهم در مسابقات فرمول یک شرکت کنم. در هر حال من به گرندپری امروز، به دید آخرین مسابقه‌ام می‌نگرم و برای دیگران آرزوی موفقیت دارم.
جنسن باتن فرمول یک

قهرمان سال ۲۰۰۹ فرمول یک، در ادامه گفت:

بله، این یک سفر طولانی بود. از هشت سالگی در مسابقات موتوراسپورت شرکت کردم و هر کاری که قبل از فرمول یک انجام دادم، برای این بود که به فرمول یک برسم. از زمانی که ۱۷ سال داشتم و در مسابقات فرمول یک شرکت می‌کردم؛ با رویاهای زیادی وارد فرمول یک شدم و خوشبختانه با خاطرات خوبی در حال خداحافظی از این ورزش هستم. خاطراتی هیجان‌انگیز، خاطراتی که موجب تغییراتی در زندگیم شد - برخی خوب و برخی بد - و خداحافظی از مسابقات جهانی هم حسی خاص در من ایجاد کرده است.

باتن برای اولین بار در گرندپری استرالیا ۲۰۰۰ و با تیم ویلیامز در مسابقات فرمول یک شرکت کرد و در ادامه برای تیم‌های بنتون، رنو، هوندا، براون جی‌پی و مک‌لارن مسابقه داد.

زمانی که باتن ۲۰ ساله به‌عنوان یک جوان جویای نام وارد جریان مسابقات شد، مایکل شوماخر تنها دو عنوان قهرمانی به‌دست آورده بود، فراری موفق به دریافت اولین عنوان تیمی خود در طی ۱۶ سال شده بود و مکس وشتاپن تنها دو سال داشت.

جنسن باتن فرمول یک

باتن افزود:

وقتی بچه بودم آرزوی شرکت در تیم‌هایی مانند ویلیامز و مک‌لارن داشتم و به نظرم زمانی که قهرمانی جهان را به‌دست آوردم، کار فوق‌العاده‌ای انجام دادم. مشخصاً سال خاطره‌انگیزی در زندگی من بود و امیدوارم در آینده حتماً تمام ماجراهای آن را برای نوه‌هایم تعریف کنم؛ که چطور از ابتدا شروع کردم و قهرمان جهان شدم. لحظات خاطره‌انگیز بسیار زیادی وجود دارد که در حال حاضر نمی‌توانم همه‌ی آن‌ها را بگویم، اما آن‌ها جزء کوچکی از زندگی حرفه‌ای مرا تشکیل می‌دهند. در بیش از ۳۰۰ گرندپری شرکت کردم. من قطعاً با خوشحالی از مسابقات فرمول یک کناره‌گیری خواهم کرد با این تفکر که زندگی واقعی من تازه شروع می‌شود.

فیلیپه ماسا راننده‌ی تیم ویلیامز که در مسابقات فصل ۲۰۰۸ در تیم فراری با قهرمانی در گرندپری کشور خود برزیل، فاصله‌ی بسیار کمی داشت، با سبقتِ لوئیس همیلتون از تیمو گلاک در آخرین پیچ مسابقه، قهرمانی را از دست داد. ماسا با وجود اینکه نتوانست مقام اول را کسب کند، عملکرد او در طول دوران حرفه‌ای‌اش به‌گونه‌ای بود که مورد ستایش همگان قرار گرفته است؛ مانند گرندپری دو هفته‌ی گذشته در برزیل، تمامی عوامل پیست و گاراژ سایر تیم‌ها، با احترام وی را تا گاراژ ویلیامز بدرقه کردند.

فیلیپه ماسا فرمول یک

ماسا گفت:

توضیح این رفتار سخت است. احساس هیجان‌انگیز و فوق‌العاده‌ای بود. بعد از تصادف اصلاً حس خوبی نداشتم؛ چون می‌خواستم مسابقه را به پایان برسانم. آخرین مسابقه‌ی من در زادگاهم. حتی یک پرچم برزیل آماده کرده بودم تا پس از پایان دور آن‌ را به اهتزاز درآورم؛ اما با به پایان رسیدن مسابقه در آن شرایط بسیار ناراحت شدم. ولی زمانی که رفتم با حضار صحبت کنم، حس فوق‌العاده‌ای داشتم. اشک از چشمان جاری شد و نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. راه رفتن من در آن لحظه جزو ماندگارترین لحظات زندگیم است. در آن لحظه احساس هیجان‌انگیزی داشتم؛ تشریح آن لحظات واقعاً غیرممکن است.
فیلیپه ماسا فرمول یک
زمانی که به پیت‌استاپ رسیدم، همه‌ی پرسنل تیم‌ها را دیدم که از گاراژ خود خارج شده‌اند؛ نمی‌توانستم باور کنم. هنوز در میانه‌ی مسابقه بودیم و مسابقه متوقف شده بود. برای همین واقعاً احساسم و آنچه در ذهنم می‌گذشت غیرقابل توصیف است و برای آنچه که در این سال‌ها بر من گذشت، خداوند را شکر می‌کردم. تنها چیزی که باید بگویم تشکر از شما و همه‌ی کسانی است که در این برهه از زندگی من در مسابقات فرمول یک حامی من بودند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات