گرندپری باکو 2016 فرمول یک؛ کلکسیونی از نقص فنی خودروها

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مسابقات جذاب اتومبیلرانی فرمول یک روز گذشته در شهر باکو هشتمین مرحله‌ی خود را پشت سر گذاشت. با این که پیست شهری باکو برای اولین بار میزبان این رقابت‌ها بود اما هیجان لازم را به همراه نداشت و عیب فنی گسترده در خودروها منجر به خروج تعداد زیادی از آن‌ها شد. برای اطلاع از جزئیات این مسابقه، رده‌بندی کلی رانندگان و تیم‌ها و تماشای لحظات حساس گرندپری باکو، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خیابان‌های شهر باکو آذربایجان، یکشنبه عصر برای اولین بار میزبان هیولاهای فرمول یک بود. با این وجود که گرندپری باکو در خیابان‌های درون شهر برگزار می‌شود، اما یکی از سریع‌ترین پیست‌های این مسابقات است و سرعت رانندگان در آن به ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. 

گرندپری باکو 2016 فرمول یک

روز گذاشته مسابقه در حالی آغاز شد که نیکو رزبرگ با بهترین عملکرد در دور‌های زمان‌گیری پل پوزیشن را در اختیار داشت. دنیل ریکیاردو، سباستین فتل و کیمی رایکونن نیز پس از وی مسابقه را آغاز کردند. با توجه به عملکرد خوب تیم ردبول، پیش‌بینی رقابت نزدیک ریکیاردو و رزبرگ می رفت. اما پس از آغاز مسابقه همه چیز تغییر کرد. استارت خوب رزبرگ در ابتدا باعث شد تا ریکیاردو نتواند به وی نزدیک شود. رانندگی خوب و مطمئن رزبرگ باعث شد تا به صورت مداوم و آهسته فاصله‌ی خود را از سایر رانندگان افزایش دهد.

گرندپری باکو 2016 فرمول یک

اما مشکلات اصلی برای ردبول زمانی آغاز شد که از بین رفتن سریع لاستیک‌های برای خودروهای این تیم منجر به عملکرد صعیف رانندگان شد. تنها ۶ دور از مسابقه گذشته بود که وشتاپن برای تعویض لاستیک به پیت‌استاپ مراجعه کرد. درست در همین زمان بود که فتل نیز به راحتی توانست ریکیاردو را پشت سر بگذارد و به جایگاه دوم برسد. این موضوع خبر از مستهلک‌ شدن لاستیک‌های ریکیاردو می‌داد. در همین حین و رقابت فتل ریکیاردو و رایکونن برای جایگاه دوم، کویات که مسابقه را از جایگاه ششم آغاز کرده بود، به راحتی مورد سبقت سایر رانندگان قرار می‌گرفت. در دور هشتم بود که مشکل خودروی کویات مشخص شد و وی اولین راننده‌ای بود که به دلیل نقص فنی خودروی خود از مسابقه خارج شد.

گرندپری باکو 2016 فرمول یک

پس از گذشت ۱۰ دور از مسابقه کیمی رایکونن راننده‌ی دوم تیم فراری به پیت استاپ مراجعه کرد. پس از وی، تیم فراری به فتل نیز دستور مراجعه به پی استاپ را داد اما با پاسخ منفی راننده‌ی اول خود مواجه شد. فتل اذعان داشت که شرایط فعلی سرعت خوبی برای وی به ارمغان آورده و نیاز به تعویض لاستیک‌ها نیست. این در حالی بود که ریکیاردو نیز با تعویض لاستیک‌ها، اکنون سریع‌تر شده بود و هر دور فاصله‌ی زمانی خود از فتل را کاهش می‌داد. اما طولی نکشید که مجددا لاستیک‌های خودروهای ردبول از بین رفت؛ این موضوع منجر به نزدیک شدن و سبقت رایکونن از ریکیاردو شد و بدین ترتیب رانندگان فراری جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار داشتند. درست در زمانی که تیم فراری خوشحال از امتیاز مناسب رانندگان خود بود، رایکونن به دلیل عبور از خط مخصوص ورود به پیت‌استاپ با جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای مواجه شد تا استراتژی فراری تحت‌الشعاع این مسله قرار گیرد.

اما مشکلات خودروهای ردبول به همین جا ختم نشد و سرجیو پرز و لوئیس همیلتون که پس از ریکیاردو قرار داشتند، با راحتی توانستند از وی عبور کنند تا بدین ترتیب و با توجه به شرایط موجود، راننده‌های ردبول بار دیگر و در دور ۲۱ برای تعویض لاستیک‌های خود به پیت‌استاپ مراجعه کنند. فتل نیز در همین زمان از مسابقه اقدام به تعویض لاستیک خود کرد و پس از خروج از پیت‌استاپ پشت هم‌تیمی خود قرار گرفت. اما رانندگی عالی فتل منجر به کاهش فاصله‌ی وی با رایکونن شد. در حالی که فاصله‌ی اندک رایکونن و فتل نوید از مسابقه‌ای جذاب بین دو قهرمان اسبق رقابت‌های فرمول یک را می‌داد، رایکونن ترجیح داد به فتل اجازه‌ی عبور دهد تا هم‌تیمی وی با لاستیک‌هایی جدیدتر بتواند فاصله‌ی خود را با نیکو رزبرگ کم کند. بدین ترتیب رانندگان فراری کار تیمی و هماهنگی بین خود را به رخ همتایان خود در مرسدس بنز کشیدند، که رقابت‌ شدید بین آن‌ها بارها منجر به تصادف شده بود. راننده‌ی فنلاندی فراری پس از مسابقه در خصوص این خود گفت: 

من پس از این که متوجه شدم ۵ ثانیه جریمه شده‌ام، فتل را پشت سر خود نگه نداشتم و بیشتر به دنبال حفظ فاصله‌ی زمانی با راننده‌ی سایر تیم‌‌ها بودم.
گرندپری باکو 2016 فرمول یک

این حرکت رایکونن بلافاصله از سوی گاراژ فراری مورد تقدیر قرار گرفت. رایکونن نیز که به مکالمات رادیویی جذاب در رقابت‌های فرمول یک شهرت دارد، در پاسخ به تشکر مدیر تیم خود حین مسابقه پاسخ داد:

به او بگویید که تمام تلاش خود را بکند و از من فاصله بگیرد زیرا دوست ندارم او را در مقابل خود ببینم.

اما در همین زمان بود که رقابت جذاب همیلتون و سرجیو پرز برای کسب رده‌ی چهارم تحت‌الشعاع مشکل خودروی همیلتون قرار گرفت. راننده‌ی اول تیم مرسدس بنز که فاصله‌ی خود را با راننده‌ی تیم فورس ایندیا کاهش داده بود، به ناگاه با بروز مشکلات در بخش تنظیمات خودروی خود مواجه شد. پس از ایجاد مشکل در خودروی همیلتون کارلوس ساینز فاصله‌ی خود را با وی افزایش داد. همیلتون نیز برای رفع این مشکل به طور پیاپی به گفت‌گو با گاراژ مرسدس بنز می‌پرداخت. مهندسان مرسدس بنز به همیلتون اعلام کردند که مشکل از بخش تنظیمات است، اما به دلیل قوانین امکان راهنمایی وی را ندارند. 

گرندپری باکو 2016 فرمول یک

همیلتون که هر دور زمان از دست می‌داد مجدد با تیم مهندسی خود تماس گرفت و گفت:

حالتی وجود ندارد که بتوانم تنظیمات را ریست کنم؟ من هر ۵ ثانیه به داشبورد خود نگاه می‌کنم و اما متوجه نمی‌شوم که عیب کار کجا است و کدام تنظیم اشتباه قرار داده شده است.

مدیر بخش مهندسی مرسدس بنز نیز در پاسخ به وی گفت:

لوئیس مشکل از تنظیمات تو است و ما آن را تایید می‌کنیم. اما متاسفانه نمی‌توانیم به تو دقیقا بگوییم مشکل از کجا است. 

همیلتون که از این موضوع بسیار عصبانی شده بود گفت:

پس من تمامی تنظیمات را تغییر می‌دهم تا در نهایت خودرو به روند عادی خود بازگردد.
گرندپری باکو 2016 فرمول یک

در همین حین و در دور ۳۳ کارلوس ساینز دیگر راننده‌ی تیم تورو روسو نیز از مسابقه به دلیل نقص فنی در خودروی خود کنار رفت. هفت دور بعد نیز پاسکال ورلان با نقص در سیستم ترمز از مسابقه کناره‌گیری کرد. فرناندو آلونسو راننده‌ی تیم مک‌لارن نیز که عملکرد خوبی از خود نشان داده بود، در دور ۴۲ با عقب‌گردی آشکار، مورد سبقت سایر خودروهای قرار گرفت و چهار رده نزول کرد. در دور ۴۳ بود که گاراژ مک‌لارن به آلونسو اعلام کرد که خودروی وی دچار مشکل شده و از مسابقه خارج و به گاراژ مراجعه کند تا مشکلات بیشتری برای سایر سیستم‌های خودرو پیش نیاید. آلونسو نیز در جواب مشکل گیربکس و عدم امکان تغییر دنده به پایین را تایید کرد و از مسابقه خارج شد.

تنها ۶ دور مانده به پایان مسابقه، زمان ثبت شده توسط همیلتون نشان از رفع مشکل وی داشت. در همین راستا نیز تیم مهندسی مرسدس بنز به وی اعلام کرد که مشکل حل شده و اکنون او سریع‌ترین راننده‌ی مسابقه است و می‌تواند فاصله‌ی خود را با سرجیو پرز که در جایگاه چهارم قرار داشت کم کند.

اما سرجیو پرز که فاصله‌ی ۳ ثانیه‌ای با کیمی رایکونن در جایگاه سوم را حفط کرده بود، با توجه به جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای برای راننده‌ی فنلاندی فراری، عنوان سوم را از آن خود کرده بود. رایکونن نیز به همین دلیل در حال تلاش برای افزایش فاصله‌ی خود با پرز بود که ناگهان در دور ۵۰ با مشکل در تنظیمات خودروی خود مواجه شد و به تیم مهندسی اعلام کرد که تنظیمات وی از حالت عادی خارج شده و خودرو عملکرد خوبی ندارد.

گاراژ فراری در پاسخ به رایکونن اعلام کرد که از مشکل آگاه است اما امکان اعلام راه‌حل آن به وی را ندارد. رایکونن نیز که از این موضوع عصبانی شده بود پاسخ داد:

می‌دانم نمی‌توانید مشکل را دقیقا اعلام کنید. اما امکان پاسخ بلی یا خیر به سوال‌های من را که دارید.
گرندپری باکو 2016 فرمول یک

تیم مهندسی فراری نیز در پاسخ اعلام کردند که متاسفانه این امکان نیز وجود ندارد. به همین دلیل خودرو رایکونن که کاهش سرعت قابل توجهی پیدا کرده بود، در یک دور مانده با پایان مسابقه، با عبور سرجیو پرز از وی در جایگاه چهارم قرار گرفت. اما این مساله نباید باعث شود که از رانندگی فوق‌العاده‌ی راننده‌ی جوان تیم فورس ایندیا چشم‌پوشی کرد؛ سرجیو پرز در گرندپری باکو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

گرندپری باکو 2016 فرمول یک

در گرندپری باکو پس از پرز و رایکونن به ترتیب همیلتون، بوتاس، ریکیاردو، وشتاپن، هالکنبرگ و ماسا در جایگاه‌های پنجم تا دهم ایستادند.

در ادامه توجه شما را به جدول نهایی رانندگان و تیم‌های فرمول یک پس از هشت دور از مسابقات در فصل ۲۰۱۶، جلب می‌کنیم. 

گرندپری باکو 2016 فرمول یک
گرندپری باکو 2016 فرمول یک

در ادامه می‌توانید ویدیوی خلاصه‌ی لحظات حساس گرندپری باکو ۲۰۱۶ فرمول یک را تماشا کنید.

مرحله‌ی نهم رقابت‌های فرمول یک، ۱۳ تیر ماه در کشور اتریش برگزار خواهد شد.

نظر شما در خصوص گرندپری باکو ۲۰۱۶ چیست؟ عملکرد کدام راننده‌ را بهتر از سایرین می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات