گرندپری اسپانیا 2016 فرمول یک؛ اشتباه بچه گانه راننده های مرسدس بنز (بروز شد)

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
دور پنجم مسابقات فرمول یک امروز در حالی انجام شد که اشتباه بچه‌گانه‌ی راننده‌های مرسدس بنز منجر به خروج هر دو از مسابقه شد و در طرف مقابل مکس وشتاپن راننده‌ی ۱۸ ساله‌ی تیم ردبول با قهرمانی در این مسابقه، کار بزرگی کرد و مهارت بالای رانندگی خود را به رخ همگان کشید. برای اطلاع از جزئیات و تماشای لحظات حساس گرندپری اسپانیا، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پنجمین مرحله از فصل ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک امروز ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد. پیش از برگزاری این مسابقه، با توجه به عملکرد درخشان راننده‌های مرسدس بنز در دورهای زمان‌گیری، همگان انتظار پیش‌تازی مجدد تیم مرسدس بنز به همراه راننده‌های آماده آن را داشتند. این مسابقه در حالی آغاز شد که لوئیس همیلتون در جایگاه نخست قرار داشت و نیکو رزبرگ نیز پس از وی در جایگاه دوم مسابقه را آغاز کرد. مسابقه‌ی امروز از اهمیت بالایی برای همیلتون برخوردار بود؛ وی قصد داشت تا با عملکرد خوب در این دور از مسابقات، مجددا خود را به همگان ثابت کند.

فرمول یک اسپانیا 2016

اما پس از آغاز مسابقه، پیشتازی همیلتون تا پیچ شماره‌ی ۱ بیشتر دوام نداشت و رزبرگ با استارت خوب خود از همیلتون پیشی گرفت. این مساله باعث ناراحتی همیلتون شد و وی بلافاصله قصد باز پس‌گیری جایگاه خود را کرد. اما با بستن مسیر عبوری توسط رزبرگ همیلتون به چمن‌های کنار پیست وارد شد و همین مساله منجر به از دست رفتن کنترل خودرو، چرخش آن و برخورد خودروهای مرسدس بنز با یکدیگر شد. تنها ۲۰ ثانیه پس از شروع مسابقه، هر اتفاقی انتظار می‌رفت جز رقابت بچه‌گانه و تصادف بهترین‌ راننده‌های این فصل فرمول یک. این اتفاق باعث بهت تیم فنی و دکتر دیتر زچه مدیرعامل گروه دایملر شد که از گاراژ این تیم مشغول تماشای مسابقه بود. پس از تصادف و خروج همیلتون و رزبرگ از مسابقه، خودروی ایمنی وارد پیست شد. ظاهرا همیلتون بیش از رزبرگ از این واقعه ناراحت بود؛ به نحوی که فرمان چندین هزار دلاری خودروی خود را به بیرون پرتاب کرد. بلافاصله پس از حادثه رانندگان به اتاق مخصوص تیم‌ مرسدس بنز انتقال یافتند تا با حضور مسئولین رده بالای این تیم در رابطه با اتفاقات رخ داده صحبت کنند. نیکی لادا قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک و یکی از مدیران فنی تیم مرسدس بنز، همیلتون را به دلیل رفتار اشتباه خود سرزنش کرد و وی را مقصر حادثه‌ی اتفاق افتاده، دانست.

فرمول یک اسپانیا 2016

خروج خودروهای قدرتمند مرسدس بنز از مسابقه، منجر به رقابت جذابی بین سایر رانندگان برای کسب عنوان قهرمانی شد. دنیل ریکیاردو، مکس وشتاپن، سباستین فتل و کیمی رایکونن، شانه به شانه برای کسب رده‌های نخست حرکت می‌کنند. این در حالی بود که آسفالت سخت پیست بارسلونا باعث از بین رفتن سریع لاستیک‌ها می‌شد و رانندگان علاوه بر رقابت با یکدیگر، همواره باید از لاستیک‌های خود نیز مراقبت می‌کردند. این موضوع باعث شد تا ردبول و فراری برای رانندگان اول خود، استراتژی پیچیده‌‌ای در تعویض لاستیک‌ها اتخاذ کنند. به عنوان مثال تیم فراری در دور ۳۷ آماده‌ی تعویض لاستیک شدند تا فتل وارد پیت‌استاپ شود. ردبول که عملکرد تیم فراری را به دقت دنبال می‌کرد از این حرکت شکه شد؛ چرا که فتل تنها چند دور پیش لاستیک‌های خود را تعویض کرده بود. اما درست هنگامی که همگان انتظار ورود فتل به پیت‌استاپ را داشتند، این راننده‌ی آلمانی با سرعت از کنار ورودی پیت‌استاپ عبور کرد تا مجددا شاهد نمایش حقه‌هایی این چنینی از تیم‌ها باشیم. 

فرمول یک اسپانیا 2016

پس از نزدیک به ۵۰ دور از مسابقه، وشتاپن و رایکونن که هر کدام سه بار وارد دو بار وارد پیت‌استاپ شده بودند، در رده‌های اول و دوم مسابقه را دنبال می‌کردند این در حالی بود که فتل و ریکیاردو با سه بار مراجعه به پیت‌استاپ، در رده‌های سوم و چهارم قرار داشتند. فاصله‌ی زمانی کمتر از یک ثانیه‌ی رایکونن باتجربه با وشتاپن، باعث شده بود تا همگان قهرمانی رایکونن را پیش‌بینی کنند. زیرا برای راننده‌ی بزرگی مانند رایکونن، عبور از خودرویی که تنها یک ثانیه با وی فاصله دارد، امری ساده است. اما جسارت بالای وشتاپن ۱۸ ساله، باعث تعجب تمامی تماشاچیان شد. این راننده‌ی جوان که برای اولین بار در تیمی درجه اول به رقابت می‌پرداخت، توانست فاصله‌ی خود را با رایکونن تا پایان مسابقه حفظ کند و برای اولین بار ورود به سکوی قهرمانی، جایگاه نخست را از آن خود کند. رایکونن که تلاش زیادی برای عبور از وشتاپن می‌کرد، حریف عملکرد بالای خودروهای ردبول در پیچ‌ها نشد. 

فرمول یک اسپانیا 2016

اما رقابت ریکیاردو و فتل برای جایگاه سوم نیز بسیار جذاب دنبال می‌شد. راننده‌ی اول تیم ردبول موفق شده بود تا فاصله‌ی ۶ ثانیه‌ای خود با فتل را به کمتر از یک ثانیه کاهش بدهد و از امتیاز DRS در مسیر‌‌های معین شده بهره ببرد. اما این مهارت بالای فتل بود که علی‌رغم لاستیک‌های بهتر و عملکرد بالاتر خودروی ردبول، به ریکیاردو اجازه‌ی عبور را ندهد. نقطه‌ی اوج مهارت فتل جایی بود که وی خودرویی در مقابل خود داشت که می‌‌توانست آن را به راحتی لَپ کند. اما اجازه داد تا خودروی مذکور به منطقه‌ی DRS برسد تا وی نیز از این امتیاز بهره ببرد و اجازه‌ی عبور ریکیاردو را توسط DRS و سرعت بالاتر ندهد. فتل پس از مسابقه از استراتژی تیم فراری مبنی بر سه پیت استاپ انتقاد کرد و گفت در صورت اتخاذ استراتژی مشابه با رایکونن، می‌توانست جایگاه اول خود را حفظ کند.

فرمول یک اسپانیا 2016

فشار بالای ریکیاردو به خودرو و لاستیک‌های خود باعث شد تا لاستیک عقب وی ۲ دور مانده به پایان مسابقه، دچار ترکیدگی شود و شانس رسیدن به سکو را به طور کامل از دست بدهد. اما از دیگر نکات گرندپری امروز، حضور فرناندو آلونسو در کشور خانگی خود بود که تشویق بالای تماشاچیان را به همراه داشت. اما متاسفانه آلونسو در دور ۴۷ دچار مشکل گیربکس شد و از مسابقه خارج شد که عصبانیت وی را به همراه داشت. وی همچنین پس از مسابقه اعلام کرد که از سوی مدیران مک‌لارن به وی دستور داده شده بود که پشت جنسن باتن هم‌تیمی خود بماند و ناراحتی خود را از این موضوع ابراز کرد. پس از ریکیاردو، واتر بوتاس، کارلوس ساینز، سرجیو پرز، فیلیپه ماسا، جنسن باتن و دنیل کویات در جایگاه‌های پنجم تا دهم ایستادند.

رده‌بندی کلی رانندگان و تیم‌ها پس از دور پنجم مسابقات فرمول یک به شرح زیر است:

فرمول یک اسپانیا 2016
فرمول یک اسپانیا 2016

در ادامه می‌توانید لحظات جذاب گرندپری اسپانیا 2016 را تماشا کنید:

لینک دانلود

دور ششم مسابقات فرمول یک، ۹ خرداد ماه در موناکو فرانسه برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات