اینتل برد P550 را با لیتوگرافی Intel 4 و معماری RISC-V معرفی کرد

جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل اینتل / Intel پس زمینه آبی
اینتل در همکاری با برند سای‌فایو برد توسعه‌ی جدیدی تولید کرده است که از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کند و مبتنی‌بر معماری RISC-V است.
تبلیغات

اینتل از مدتی پیش با برند سای‌فایو (SiFive) وارد همکاری شده و پس از مدت‌ها سکوت، سرانجام اولین ثمره‌ی این شراکت از راه رسیده است. دو شرکت اعلام کرده‌اند برد توسعه‌ی HiFive Pro P550 تابستان ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.

بر اساس گزارش تامز هاردور، برد توسعه‌ی HiFive Pro P550 مجهزبه تراشه‌ای به نام Horse Creek است که چهار هسته دارد و از معماری ۶۴ بیتی RISC-V استفاده می‌کند. Horse Creek بالغ‌بر ۱۲۸ کیلوبایت کش L2 به هر هسته اختصاص می‌دهد و مجموعا دو مگابایت کش L3 اشتراکی برای تمام هسته‌ها دارد. اینتل می‌گوید فرکانس پردازنده‌ی جدیدش مرز ۲٫۰ گیگاهرتز را رد می‌کند. HiFive Pro P550 در کارخانه‌های اینتل بر پایه‌ی لیتوگرافی Intel 4 (کلاس هفت نانومتری) تولید شده است.

برد توسعه اینتل Intel HiFive Pro P550

برد HiFive Pro P550 با فرم‌فکتور microATX (ابعاد ۲۴۴ در ۲۴۴ میلی‌متر) و ۱۶ گیگابایت رم DDR5-5600 تولید شده است. این برد توسعه دو اسلات PCIe 5.0 و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع و اترنت ۱۰ گیگابیتی و هشت درگاه USB دارد که ۶ مورد از آن‌ها USB 3.0 و دو مورد دیگر از نوع USB 2.0 هستند. اینتل می‌گوید که برد HiFive Pro P550 از دو اسلات M.2 نیز استفاده می‌کند.

سم گروو، مدیرمحصول برند سای‌فایو، می‌گوید برد HiFive Pro P550 توسعه‌ی نرم‌افزار برای معماری RISC-V را وارد سطح جدیدی می‌کند.

اینتل می‌گوید HiFive Pro P550 مخصوص توسعه‌ی نرم‌افزارهای پریمیوم و سیستم‌های رک مبتنی‌بر RISC-V است. از آن‌جایی که HiFive Pro P550 برای توسعه‌دهندگان تولید می‌شود، قیمت آن اعلام نشده است.

اینتل در سال ۲۰۲۱ تلاش کرد سای‌فایو را به زیرمجموعه‌ی خودش تبدیل کند، اما در نهایت قرارداد دو میلیارد دلاری این دو شرکت بسته نشد. اینتل در سال‌های اخیر تلاش کرده است افزون‌بر معماری سنتی x86 سراغ معماری‌های جدیدی مثل RISC-V برود که پتانسیل زیادی در پردازنده‌های کم‌مصرف دارد.

برند سای‌فایو می‌گوید در آینده تراشه‌های P670 و P470 را بر پایه‌ی RISC-V برای گجت‌های پوشیدنی و دستگاه‌های مصرفی هوشمند می‌سازد. P670 مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری خواهد بود و به فرکانس بالای ۳٫۴ گیگاهرتز دست پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات